2 034 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Att planera en tillbyggnad
Halloj! Jag tänkte bygga till två små rum till mitt lilla hus och vill göra det mesta själv. Jag vet inte hur långt mina färdigheter räcker men det jag inte kan klara av får jag väl betala någon för att göra. Jag har funderat på om jag ska anlita en arkitekt eller byggingenjör för att underlätta planeringen och hela processen.. Vad tror ni? Är det smart med tanke på att jag inte byggt nåt tidigare eller är det bortkastade pengar? Det är två små fyrkantiga rum som ska byggas med regelstomme på plintar, inget arkitektoniskt avancerat alltså. Lite hjälp får jag av min mammas man.. Beskrivningar finns ju att hitta varstans... Ja, dela gärna med er av era tankar kring mitt projekt.
Allt gott! / Tomas
Allt gott! / Tomas
Det är en hel del att tänka på, främst takanslutning till det befintliga huset, att få det tätt (olika svårt beroende på vad för tak du väljer). Sen kommer det krävas en del ritningar och beskrivningar till kommun för bygglovet.
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Ett tips är att göra som vi har gjort. Dock absolut inte det billigaste alternativet. Vi anlitade en arkitekt som ritade tillbyggnaden som är på 30 kvm och samtidigt ett nytt lutande tak över vårt garage som hade ett platt tak innan och behövde åtgärdas.
Vi lät därefter en byggfirma gräva ur och gjuta grund, stomresa väggar och göra hela taket klart med papp och pannor. De står som kvalitetsansvariga på bärande delar så det har jag inte behövt tänka på så värst mkt.
Därefter har jag tagit över och isolerat väggar och tak, satt panel och håller just nu på och sätter väggipsen inne.
Det jag har lärt mig det sista halvåret är att allt väldigt lång tid när man ska hålla på och bygga på lediga stunder. Försöker ha framdrift och jobba ca 10-15 timmar i veckan, men det är tufft när det är mkt på jobbet och man har fru och tre barn.Det ska man helt klart tänka på innan man drar igång sina projekt.
Det går ju dessutom anv rotavdraget på detta så arbetskostnaden blir inte så jätteblodig anser jag.
Vi lät därefter en byggfirma gräva ur och gjuta grund, stomresa väggar och göra hela taket klart med papp och pannor. De står som kvalitetsansvariga på bärande delar så det har jag inte behövt tänka på så värst mkt.
Därefter har jag tagit över och isolerat väggar och tak, satt panel och håller just nu på och sätter väggipsen inne.
Det jag har lärt mig det sista halvåret är att allt väldigt lång tid när man ska hålla på och bygga på lediga stunder. Försöker ha framdrift och jobba ca 10-15 timmar i veckan, men det är tufft när det är mkt på jobbet och man har fru och tre barn.Det ska man helt klart tänka på innan man drar igång sina projekt.
Det går ju dessutom anv rotavdraget på detta så arbetskostnaden blir inte så jätteblodig anser jag.
Klicka här för att svara