4 904 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Bärande betongvägg i källaren?
Hela källaren på mitt hus är i betong och nu planerar jag att riva en vägg, men nu är bara frågan om man vågar vara där och riva eller om det möjligen kan vara en bärande vägg. Hur vet man ifall en källarvägg i betong är bärande? Bifogar en ritning på huset vet att vissa pratar om att dom tjockare väggarna på en ritning är bärande och dom smalare inte.
Det är den väggen som jag har ringat in som jag vill ta bort.

Det är den väggen som jag har ringat in som jag vill ta bort.

Troligtvis är denna vägg ej bärande. däremot kan väggen till vänster (på bilden) om matkällaren vara en bärande innervägg. Jag har själv en källare helt i betong och där har jag liksom du en bärande vägg längst med hela huset likt den som raceman nämner men även lite tunnare bärande innerväggar som korsar den andra bärande väggen likt ett plustecken så man skall aldrig vara så säker
Håller med ovanstående, Väggen är inte bärande. Däremot så kan väggen till vänster om den som du ringat in vara ett stöd så att inte väggen skall tryckas in pga av marktrycket utifrån.
Lite kuriosa: En bärande vägg som går rakt igenom en våning kallas för "Hjärtvägg"....
Nåväl, jag har svårt att tro att det ska vara några problem med att riva den du vill, vad har ni ovanför?
Som alltid vid såna projekt så föreslår jag att du stämpar upp strax jämte ja om det finns möjlighet alltså... är det trävalv eller betongvalv? Om betong så behöver du inte stämpa.
Nåväl, jag har svårt att tro att det ska vara några problem med att riva den du vill, vad har ni ovanför?
Som alltid vid såna projekt så föreslår jag att du stämpar upp strax jämte ja om det finns möjlighet alltså... är det trävalv eller betongvalv? Om betong så behöver du inte stämpa.
Klicka här för att svara