Någon som provat såga plex eller polykarbonat
tror jag att det heter med hålsåg.
Tacksam fr tips

Bara så att du vet: Plexiglas är inte detsamma som polykarbonat. Plexiglas är ett varumärke för en annan plast som heter polymetylmetakrylat, akronym PMMA (polykarbonat: akronym PC).
Jag har inga specifika tips för hålsågning, men grundregeln för bearbetning av termoplaster är vassa verktyg, hög skärhastighet och låg matning. Mycket viktigt att materialet inte hettas upp för mycket när det skärs.

Det hadde jag ingen aning om. Tackar.

På träslöjden i mellanstadiet sågade vi strips av plexiglas på bandsågen för att värma upp och snurra runt och göra plingeltangel för nyckelringar. Verkade inte vara något större problem.

Polykarbonat kan du såga med i princip ”vadsomhelst” (handsåg, sticksåg, cirkelsåg osv) utan att det spricker och även borra, skruva o.s.v. är enkelt.

Här är en bra instruktionsfilm för hur man kapar plastskivor med cirkelsåg. Jag använder den metoden för både polykarbonat (Lexan) och akryl (Plexiglas, Perspex, Altuglas) i tjocklekar från 3mm och uppåt:

http://www.youtube.com/watch?v=AqtKH8VfRcI

Just när cirkelsågsklingan träffar skivans kant är det lätt hänt för den ovane att man får ett litet ryck i handleden och är det en akrylskiva kan det lätt gå en liten flisa i hörnet. Så det gäller att vara stadig på handen, men det är inte svårt när man tränat någon gång.

Är det tunnare dimensioner så kommer skivan att svaja mer när den sticker ut över en kant sådär. T.ex. vid tjocklek 2mm är det risk att klingan slår sönder materialet även när det är polykarbonat som ju är enormt slagsegt. Då kan man behöva mer stöd underifrån. En variant kan då vara att ha en spånskiva under som är tillräckligt tjock för att klingan inte ska gå igenom.

Man kan också överväga att bryta av materialet när det är tunna dimensioner. Dvs rista med brytbladskniv och sedan knäcka skivan åt motsatt håll. Funkar bra med 2mm akrylskivor och polykarbonatskivor upp till 1,5 mm. Det finns instruktionsfilm om det också på Youtube.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.