12 417 läst ·
39 svar
12k läst
39 svar
Gjutet med murbruk i september nu en hög av sand, varför?
Ring då tillGustavsson skrev:Problemet är nu att det bara behövs ca 2 - 3 liter betong till detta och det tror jag ju inte precis att de kör ut så jag har liksom inte mycket till val än att blanda det själv med de grejer som jag som privat person kan få tag på och då får det bli som det blir eller hur? Det är sedan inte helt liggande utan i 45 graders vinkel och håller det säg 5,6,7 år så är det helt ok för mig.
http://www.weber.se/33573/
Så förklarar dom exakt vilken sorts betong som passar dina behov. Kom även ihåg att rengöra ytan (helst med högtryckstvätt) och prima innan du gör en reparationsgjutning. Kom även ihåg att armera (5 mm järn) och dubba i armering i befintlig konstruktion.
Förklara att du vill ha en betongsort, antingen med lågt VCT-värde eller högt K-värde. Ska du gjuta med den betongkvaliteten i högsommarvärme - blanda med iskallt vatten och jobba snabbt, öppentiden är då ca 15 - 20 min.
Redigerat:
Man kan hitta inspiration till små betongprojekt på den här hemsidan
http://www.finja.se/Page____1001.aspx?PageID=56
http://www.finja.se/Page____1001.aspx?PageID=56
Jo det hade ju varit ett alternativ men det går säkert att hitta användningområden för det om det bara var en säck. Hade det funnits en säck som innehållit rätt blandning från början så hade jag absolut tagit den men så verkar det ju ej tyvärr göra. Det är förresten inte en reparationsgjutning utan en helt ny gjutning då det förra var så förstört och uppsprucket då förmodligen var från när huset byggdes och det är 90 år sedan så det höll inte fast trappan längre.
Tyresö: tackar för de länkarna finns en hel del att titta på där och skall nog ta och ringa de där och se vad de säger.
Tyresö: tackar för de länkarna finns en hel del att titta på där och skall nog ta och ringa de där och se vad de säger.
Köp en säck finbetong på byggmax.... typ 40 spänn.... Blanda med vatten till plastisk konsistens.... Lägg ut det där du vill ha det..... 2 dagar efter, riv ev form..... Sen bara njut....
Haha, nja inte enbart en avrinningskant det skall även hålla fast en tung marmortrappa mot väggen så den inte åker iväg om man går på den men det är det att det är involverat salt i kråksången. Det är även en sandbotten under trappan (inte jag som gjort detta och den väger nog en 200kg så den flyttar jag inte) så det skall hålla för lite av varje och gärna lite saltvatten med som sagt om möjligt om mor skulle glömma av sig vilket inte hade förvånat mig.
Det verkade ju nu dock som det inte fanns någon vanlig typ av betong som klarade av detta en längre tid utom specialbetong som inte går att skaffa som privatperson, dock enklare blandningar som det tipsades om och som kanske håller ett antal år längre och det är helt ok.
Det verkade ju nu dock som det inte fanns någon vanlig typ av betong som klarade av detta en längre tid utom specialbetong som inte går att skaffa som privatperson, dock enklare blandningar som det tipsades om och som kanske håller ett antal år längre och det är helt ok.
Milkshaken skrev:
Hahaha, jag kan kommentera ditt betongrecept också. Helt rätt att blanda plastisk koncistens - S2 (sättmått 50 - 100) med en finbetongsäck pga då blir det ett hyfsat lågt VCT-värde på ca 0,50 och ett K-värde på ca 30.
Problemet är att en sån här konstruktion kräver ett K-värde på ca 50 pga att betongen inte innehåller ca 5% luftpormedel som motverkar ytfryssprängningar på vintern och mosstillväxt på sommaren.
Sen behövs ett VCT-värde på lägre än 0,40 så att betongen får en exponeringsklass och skydd motsvarande XD3 (cykliskt våt och torr yta med korrotion av andra klorider än havsvatten).
Men den kanske skulle behöva en exponeringsklass som heter XS1 vilket innebär skydd mot "luftburet salt" - mamman saltar ju trappan....
Fast jag misstänker att man med den exponeringsklassen menar luftburet salt via avdunstande saltvatten (västkusten)
Hur blir det om man målat det rätt tjockt med någon utomhusfärg? Tätt för ytfryssprängning (?) och tätt från mossa att sätta sig, som visserligen inte hade varit hela världen skulle tro att det slits bort. Sedan bor hon inte mer än ca 700 meter från havet så det är både salt från henne och säkerligen en viss del från havet.
"Gustavsson"
För det första så får du aldrig måla en betongkonstruktion innan den är minst 6 månader gammal - konstruktionen måste få sin tid att torka ut. Sen får du inte måla med vilken färg som helst - det måste vara en färg som "andas" - kommer inte riktigt ihåg vad färgsorten heter, tror det är latexfärg eller nåt.....
Det där med om man skyddar den liggande betongytan mot fryssprängning genom att måla den, har jag faktiskt ingen aning om - jag har aldrig behövt bry mej om sånt pga allt jag gjuter på vår tomt är överklassad fabriksblandad betong.
Jag använder alltid - via vissa betongfabriker här i Stockholm, egenutvecklade och labtestade betongrecept till egna betongprojekt här hemma, som är långt över konstruktionernas krav på hållfasthet, och jag gör så bara för att jag kan göra så.
Det där med 700 m från havet.......definitivt att det påverkar.
För det första så får du aldrig måla en betongkonstruktion innan den är minst 6 månader gammal - konstruktionen måste få sin tid att torka ut. Sen får du inte måla med vilken färg som helst - det måste vara en färg som "andas" - kommer inte riktigt ihåg vad färgsorten heter, tror det är latexfärg eller nåt.....
Det där med om man skyddar den liggande betongytan mot fryssprängning genom att måla den, har jag faktiskt ingen aning om - jag har aldrig behövt bry mej om sånt pga allt jag gjuter på vår tomt är överklassad fabriksblandad betong.
Jag använder alltid - via vissa betongfabriker här i Stockholm, egenutvecklade och labtestade betongrecept till egna betongprojekt här hemma, som är långt över konstruktionernas krav på hållfasthet, och jag gör så bara för att jag kan göra så.
Det där med 700 m från havet.......definitivt att det påverkar.
Klicka här för att svara