2 055 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Finns det säkerhetskrav för hydralisk lyft utomhus
Har en ide om att bygga ett höj och sänkbar yta i altanen som skall regleras av ett hydraliskt lyftbord. På den skall det stå en pooltäckning. När man vill bada så knuffar man in pooltäckningen i ett bås som sedan sänks ner under altanen och kvar blir endast altangolvet. Frågan är om det krävs några säkerhets anordningar för att bygga detta förutom det som ingår i det hydraliska lyftbordet. Jag vill ju inte att 1000 kg altan/pooltäckning skall riskera att klämma barnens fingrar.
Om man stänger av ett hydraliskt lyftbord stannar det i det läget då eller sjunker det ner till botten ?
Om man stänger av ett hydraliskt lyftbord stannar det i det läget då eller sjunker det ner till botten ?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Mitt lyftbord sjunker så sakta , kanske 5 cm / månad.
Lyftbord har troligen slangbrottsventil så det ska inte kunna tvärt sjunka.
Protte
Lyftbord har troligen slangbrottsventil så det ska inte kunna tvärt sjunka.
Protte
Medlem
· Västragötalandslän
· 151 inlägg
Hej!
Under lyftbord så ska det sitta ett klämskydd som stoppar bordet ifall något kommer i kläm när man sänker ner. Då kan du ha ett liknande system i båset också.
Under lyftbord så ska det sitta ett klämskydd som stoppar bordet ifall något kommer i kläm när man sänker ner. Då kan du ha ett liknande system i båset också.
Ja det sitter klämskydd på lyftbordet men jag kommer montera lyftbordet 80 cm under trädäcket som kommer ha två våningar så jag måste hitta på en lösning som flyttar den säkerhetsanordningen till trädäckets kant. Kanske fixa någon typ av gummilist med inbyggd brytare som till garageportar.
Klicka här för att svara