Jag skulle behöva sätta ett antal kortlingar mellan mina plåtreglar för att fästa eldosor.
Finns det en patentare för detta?

balkgc.jpg

balkgc.jpg

Byggmax har kortlingsbeslag till sina ståreglar..ser ut som den du har på bild. Kortlingsbeslaget är smidigt att använda och kostar inte många kronor...

Eller aå tar man och klipper till en vanlig regel. Klipp ett 3 cm jack i vecket mellan botten och "väggarna" och vik väggarna 90 grader ut och skruva fast i regeln.

Det finns speciella dosor som man limmar dit som man ej behöver kottla för. Annars tar du en 45x45 träregel och skruvar dit.

Forbo skrev:
Byggmax har kortlingsbeslag till sina ståreglar..ser ut som den du har på bild. Kortlingsbeslaget är smidigt att använda och kostar inte många kronor...
Byggmax reglar (på vårt varuhus iaf) ser mer rektangulära ut och saknar de där 5mm vingarna som går in i den öppna delen som Lindabs har.

Skall kolla om Lindab har såna där kortlingbeslag!

vojma skrev:
Eller aå tar man och klipper till en vanlig regel. Klipp ett 3 cm jack i vecket mellan botten och "väggarna" och vik väggarna 90 grader ut och skruva fast i regeln.
Låter som en bra plan för att slippa fästa trä i konstruktionen! Skall testa.

Matti_75 skrev:
Det finns speciella dosor som man limmar dit som man ej behöver kottla för. Annars tar du en 45x45 träregel och skruvar dit.
Jag skall se om det finns beslag för kortlingar att köpa för Lindabs plåtprofiler.

Om det gör det så tänker jag sätta en horisontell plåtregel som en kortling mellan två vertikala reglar. På kortlingen fäster jag sedan en liten träregel som jag kan spika fast dosan i. Det borde bli perfekt :)

Plan B får bli att klippa till vingar på plåtregeln så jag inte behöver vinkelbeslagen om sådana inte finns.

HELT perfekt hade det varit om det fanns profilerade klossar att föra in innuti den horisontella regeln men antar att sådana inte finns då det inte behövs (men visst vore det coolt :) ).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.