Hej,
Har en vägg med "dörr" som jag skulle vilja sätta igen.

Väggen är ca 7cm i lättbetong med armeringsjärn.

Är det bara att sätta fast reglar runt inuti ingången, och sen fästa skivor på det ??

Vad för sorts skruvar ska jag fästa reglarna med, har använt mig utav spikpluggar 8x80 förut, men tycket att väggen är för tunt för det, eller vad skulle ni använda ??

Tacksam för all svar

Jag skulle använda de lättbetongskruv som Essve och andra har. Ingen plugg, sitter som berget. Dock är jag tveksam till att blanda trä och sten på detta vis. Det blir svårt att få till ytskiktet på ett bra vis utan att det spricker i skarven. Bättre att mura upp med lämpig sten istället, leca kanske finns i rätt dimension.

Använd 45mm stålregel och gips. Spricker inte mer än en murad variant bara du sätter spackelremsor. Ett alternativ är att fästa reglarna med klippspik.

Väggen är ca 7cm, träskiva 12mm + gipsskiva 13m = 2,5cm.

Och man måste väl göra det på båda sidorna, så regeln kan bara vara 2cm !!

Ena sidan av väggen är mot hallen, och där vill jag ha den hårt och stabilt, därför trä + gips.
Andra sidan kommer att täckas tror jag av en garderob.

Som MathiasS skriver ovan så att tänka på när du reglar igen en öppning i lättbetong med träreglar är att dessa kommer röra sig i "otakt" med lättbetongen så det är troligt att du får sprickor där öppningen har varit som varierar med årstiderna. Tänker du sätta tapet kommer det nog inte synas igenom då den tar upp en del rörelser men hade du tänkt att måla måste du armera ytan innan målning. Risken ändå att det spricker.

Du kan minska rörelser med stålreglar men då väggen är rätt tunn kan det vara svårt att få plats. Givetvis går det att mura igen väggen med lättbetongblock vilket jag skulle rekomendera för att få öppningen helt osynlig framöver.

Mura osv kan jag inte så det blir att regla.

Men även om man reglar + skivor och använder remsa mellan skarven (nya + gamla väggen), blir det sprickor som syns ???

evoline skrev:
Mura osv kan jag inte så det blir att regla.

Men även om man reglar + skivor och använder remsa mellan skarven (nya + gamla väggen), blir det sprickor som syns ???
Stor risk för sprickor även med remsor.

Remsor samt microlit eller liknande minskar risken en aning men fortfarande en (enligt mig stor) risk.

// Mats

Vill man inte mura så måste Mattis förslag med plåtreglar och gips vara det bästa.

Så plåtreglar med gips är bättre än träreglar med träskiva + gips ??

Jepp

Om du vill ha en hårdare skiva + gips kan du sätta den mellan reglarna. Europrofil har ett plåtbeslag för detta som heter kortlingsbeslag. Det behövs 4 st per sida av väggen.

Skulle ni kunna länka från byggmax eller k-rauta, vad jag ska köpa ??

Tacksam för er hjälp

Jag satte igen en dörr med träreglar och spån i lättbetongvägg, och det sprack upp i alla skarvarna efter ett tag, så gör inte det misstaget som andra redan skrivit.

I min nya lägenhet öppnade jag upp en igensatt dörr, och där hade de kört träreglar som de skruvade direkt i karmen, och lät den sitta kvar, sedan gips och remsor på, och det hade inte blivit några sprickor vad jag kunde se. Att ta bort en karm i en så tunn vägg kan bli lite problem då den nog sattes dit innan själva väggen gjordes, och den kan då vara spikad med skallarna åt "fel" håll, så det kan bli en del att laga med husfix eller liknande om man bara bänder. Om du ska ta bort karmen hjälper det att såga den i mindre delar, och en tigersåg med metallblad kan lätt fixa spikarna utan påverkan på väggen.

Jag använde mig av samma metod när jag satte igen den andra dörren till sovrummet, och flyttade helt enkelt bara träreglarna, skruvade fast dem, och sedan enkelgips och remsor på det. Hoppas på att det ska klara sg utan sprickor denna gång. Annars kan man väl limma gips på hela väggen om man har plats för det så ska det inte kunna bli några sprickor. (Överlappa så att skarvarna inte blir på samma ställe som dörren var.)

Edvuld skrev:
Jag satte igen en dörr med träreglar och spån i lättbetongvägg, och det sprack upp i alla skarvarna efter ett tag, så gör inte det misstaget som andra redan skrivit.
Jag tog för ca 16 år sedan bort en dörr i en bärande 150 mm lättbetongvägg. Tog bort hela karmen. Satte 45*45 reglar fästa med skruv och plugg och gips och remsor. Sedan tapet i båda rummen och det syns i detta fallet ingenting.

Det känns väl som det döda gipset är bättre i detta fall än spån!

/Peter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.