Gips är självklart, men plåtreglarna är nog avgörande för den metoden.

Jag får återkomma med resultat om ett år hur det gick med karm + träreglar + gips.

Rummet är 220 och sängen är 218, så jag känner att jag inte riktigt hade plats för gips på hela väggen, och sen gick det vattenrör invändigt i ett hörn med. :(

Dörrkarmen är redan borta, finns bara ett öppet ingång, den är inte på mitten av nån vägg utan längst in mot en vägg.

1. Så det är svårt att få den nya väggen att gå jämt med det gamla utan att få sprickor ??

2. Varför är plåtreglar bättre än trä, de verkar ju sitta som berget endå när de är fast skruvade ??

3. Vad för sorts skruvar används för att skruva fast gips på plåtreglar ??

4. Hur fästar man enklast plåtreglar på lättbetong ??

2. För dom ändrar inte storlek beroende på fuktigheten i huset.
3. Vanliga gipsskruv.
4. Samma sätt som en träregel. Jag gillar Essves lättbetongskruv.

Så plåtreglar, sen gipsskiva på det.

1. Ska jag remsa skarven mellan gipsskivan och det gamla väggen, och spackla som vanligt ??

2. Vart hittar jag Essves lättbetongskruvar, har coop-bygg, byggmax, clasohlson och k-rauta som öppen nu.. ???

2. Beijer har. Tror att Hornbach har samma sort skruv fast ett annat fabrikat.

Finns det inget på clasohlson som ska funka att sätta dit plåtreglar mot lättbetong ??
Beijer säljer bara i storpack, behöver bara max 30st.

Ska jag remsa skarven mellan gipsskivan och det gamla väggen, och spackla som vanligt ??

Lång, grov träskruv med bra stigning funkar faktiskt.Blir ju inga krafter som vill dra ur skruven. Se till att skruva med lite känsla bara, stanna "i tid" så du inte drar loss den.

(Bl.a essve har ju en skruv för leca/lättbetong som liknar den skruv som tillhör en skruvplugg, men det blir ju en j-a överkurs till dina reglar:D)

Byggmax då, har de nåt billigt som kan användas ??

Tack för att ni hjälper mig

Eller ta vanlig plastplugg (t.ex. röd?) och träskruv som går igenom den ordentligt då, men borra med en mm för liten borr.Du får ju som sagt små krafter som vill dra ur skruven.

Har nu använt mig utav plåtregel från byggmax och plugg+skruv-paket som de också har för 8kr för 4st.
Pluggen är likastora som vanliga bruna ungefär och skruvarna ca 6-8cm långa.

Skruvade in i ett litet träbit först och sen in i plåtregeln och lättbetongen.
Verkar sitta fast bra än så länge.

Har några frågor:
1. Måste man sätta fast gipsskivan på reglar längst ner vid golvet också eller räcker det med topp + sidorna, skivan är 60cm i bredd och 210 i höjd ??

2. Kan jag sätta fast en träskiva bakom gipsskivan, menar nu att jag inte sätter fast den mot nån regel utan direkt mot gipset, skruvar från gipset framsida ??
För att kunna lättare hänga upp nåt lätt på väggen senare.

3. Blir det bättre eller sämre om man skulle remsa mellan skarvarna och spackla fler än 1 gång ??

Tack

Nu har snart ett år gått, och jag lovade att återkomma ;)

Min dörrigensättning med träreglar+gips fungerar fortfarande utan sprickor!

• Gilla
Nedro
  • Laddar…
...vänta bara, det spricker nog under sommaren ska du se..... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.