Hejsan allihopa,
Är inte alls sugen på att sätta kakel på mina badrumsväggar och helt av allt så vill jag bara dem MATT målade. Och då kanske lite schatterat mellan ljus och mörk grå. Problemet är dock att man måste använda sig av blank färg för att man skall få ett godkänt tätskickt i badrummet. Men då fick jag höra att man kan färdigställa tätskicktet först och sedan ovanpå det sätta vad man vill. Så tanken är då att jag skall sätta skivor som är kanske 1m breda och 2m höga som då sätts längst alla väggar och dessa skivor målas sedan med matt färg. Jag har talat med målare och har fått klartecken att dem kan lösa så att deras färg klarar av vatten från tex. duschen.

MEN frågan är då om någon vet ett material dessa skivor kan göras i som inte påverkas av vattnet? Tex en MDF skulle ju svälla av vattnet och en våtrumsskiva fäster inte färgen på. Så frågan är då om någon vet något material som det skulle gå att måla på som TÅL vatten? Nu förtiden finns det ju så otroligt mycket material och tänkte kanske att någon visste något?

Tack på förhand!

Marinplywood är svaret.
Jag har faktiskt varit med o byggt en sån konstruktion för en del år sen.

Alcro har nu en färg som heter Tålig och är i alla fall halvmatt. Den kan man måla ovanpå deras vårtumssystem om man vill. Men helt matt är den ju inte.

Jag har precis målat ett badrum med Alcro Tät. Och visst är den glatt, men inte alls så blank som jag hade trott att den skulle bli. Upplevelsen är att den är ganska matt.

En liten fundering. Målat tätskikt har inte alls samma ångmotstånd som tex folien under kakel. Och jag har förstått att det är ok eftersom vattnet snabbt rinner av och ytan kan torka upp. Frågan är hur det blir om du sätter skivor över och fukt kommer emellan. Om du tar Aquapanel så är väl den ett tätskitk i sig. Alltså får du två tätskikt och däremellan skulle kanske fukt kunna ställa sig. Men anaitis är kanske ngt på spåren!?

Cederbusch: Jag är inte så bra på just byggnadstekniska delar, men läste ditt inlägg och vad tror du om att bygga tättskicktet med kakel då? Man bygger alltså upp ett tättskickt med billigaste vita kakel man kan hitta och sedan utanpå kaklet så fäster man sedan dessa målade skivor, tex. Marinplywood eller Aquapanel som nämnt ovan. Då borde väl det inte vara något problem att fukt hamnar mellan skivorna och kaklet ändå? För kaklet skapar ju ett perfekt tättskickt som är helt vattentätt och skivan tar ju inte skada av fukten bakom. Eller vad tror du? Är detta en dålig idé? Fick detta förslag från mina hantverkare, men alltid bra med en andra åsikt från någon utomstående då man inte alltid kan lita på sina hantverkare tyvärr.

Tack på förhand!

Enbart kakel är inget tätskikt. (fogarna är ju inte täta)
Aquapanel är knappast ett tätskikt i sej(har iofs inte sett skivan men någon annan kanske kan bekräfta).

Jag uttryckte mig dåligt. Jag menade alltså att man skulle bygga ett komplett tättskickt med kakel. Med andra ord precis som om man valt att använda kakel i sitt badrum. Och sedan ovanpå kaklet så sätter man skivorna/panelerna.

Varför kakla och sen gömma dem bakom en skiva?

Vad jag menar, Emilstjernlof, är att det kanske inte är den bästa av lösningar att ha två typer av tätskikt efter varandra, oavsett tätskikt. Får du in fukt där den ingenstans att ta vägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.