Hej!

Jag håller på och tar hand om en gammal stuga ute i skogen och skorstenen ser inte så jätte rolig ut. Det jag undrar är om den behöver muras om eller om det räcker med att sleva in nytt bruk i fogarna?

Tack på förhand!

• Photo maj 07, 15 24 49.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Photo maj 08, 11 43 02.jpg
    Skapa konto
  • Photo maj 08, 11 43 06.jpg
    Skapa konto
  • Photo maj 08, 11 43 11.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Den måste plockas ner, du får ingen styrka om du bara trycker in i fogarna. Det ser ut som dom försökt nån gång tidigare med för starkt bruk. Vill man bevara patinan kan man använda samma stenar efter att man gjort ren dom från bruk.

Tack för hjälpen! Det får bli att mura om den.

Hur går man bäst tillväga, jag antar att det är en bra idé att bygga upp en liten plattform kring skorstenen för att enkelt kunna plocka ner stenarna osv?
Klarar man av att göra en bra och hållfast murning som en glad amatör?

Plocka bort ordentligt med pannor runt om sen bygger du som du va inne på en lite plattform att stå på och ha materialet på.
Den lilla skorstenen ska även en amatör klara av, se till att du murar med ordentligt fyllda fogar och använd pass för att få det i lod och våg.

Kanon, får nog bli att jag tar det i samband med att jag lägger om taket.

S
inte behöver du plocka ner hela skorstenen. skall inte göra mer jobb än vad som behövs.
(plockar du ner hela kan även kanalen bli förstörd)
det behöver du bara om stenarna är lösa.

Jo, det hade ju varit smidigare att inte behöva plocka ner skorstenen. Hmm.
Oavsett hur man gör det, är det murbruk C som gäller?

S
jo, murbruk c. lite mer liv i den än dom andra sorterna. sen är ju den förlåtande att få bort om den torkar på fel ställe

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.