T
thomasx: Av den enkla anledningen att garageportar som passar i en kulturmärkt byggnad inte växer på träd, även om de är av trä ;), och kostar långt mer än 6000:- om man ska låta tillverka. Att använda beslag från en befintligt port kan vara ett alterntiv, om beslagen är sådana att de går att montera loss och återanvända på en egentillverkad port. Men helst använder jag beslag lämpade
2 svar · 3,9k läst
S
synpunkter: Att sätta isolering på insidan och sedan gips i ett stenhus verkar i alla fall helt kocko. Poängen med ett stenhus försvinner om man börjar med sånt skit. Självklart puts, och spackel på detta om det behövs för ytan.
8 svar · 4,3k läst
S
strevert: En kåpa i plexiglas kanske vore något.
9 svar · 5,6k läst
SnickarNicke
SnickarNicke: [citat] Jag kapade av rören till oljetanken eftersom dem var i vägen när jag skulle isolera väggen utvändigt. Oljan har inte används sedan -76 och jag har inga planer på att köpa mer. Jag hittade bra plaströr som jag limmade dit och det blev över förväntan. Fix-it tuben som jag använt tidigare passade perfekt. Problemet är löst och rören är under mark igen.
4 svar · 3,8k läst
K
Kristina J: OK, då får jag kolla hur fästskenorna ser ut, om de går ner till golvet eller inte, och om de har en form som gör dem lämpliga att limma fast, Jag förstår nu att det bara kan bli tal om någon form av lim. Hoppas de som säljer duschväggen kan ge mig råd om vilket lim som kan hålla. Jag törs inte ge mig på att bryta tätskiktet, speciellt inte eftersom det kanske inte alls finns
5 svar · 1,3k läst
B
b8q: Så bra, då är väggarna redan isolerade på rätt plats (dvs på utsidan). Håller med Gaia - bara puts på väggarna och klinker på golvet, så är du säker inför nästa översvämning.
3 svar · 1,1k läst
A
arneswede: Tack för alla svar. Känner nog att det ska gå bra utan läckt, eftersom huset bara används på sommaren och det inte finns isolering.Ett problem var ju att det redan finns skruvhål i plåten. Jag förstår inte heller varför en massa spik skulle vara säkrare än ett fåtal skruvar.
6 svar · 2,3k läst
DeEss
DeEss: [citat] Typhus från 70-talet... Alla är stöpta i samma form, oavsett tillverkare. ;) Det var ju bra att det löste sig med stenen. :)
6 svar · 6,6k läst
E
Eddi Thomason: Jag har ett hus med i princip identisk konstruktion, behövde flytta ut några stödben för att få mer utrymme.. Jag räknade inte direkt på det utan bara flyttade. Att ta bort och ersätta med balk kräver kanske lite mer beräkning och eftertanke.
8 svar · 15,4k läst
·
M
Mats: Bra ;) Då slipper man ju att plåtskruven går genom plasten också
5 svar · 3,5k läst
B
byggarätt: Jag murade igen min skorsten
1 svar · 2,9k läst
Marvil
Marvil: Mikael_L precis som Matti_75 skriver så vill jag riva de nuvarande väggarna för att få ett större rum. Det verkar som tidigare ägare kapat av inte bara 2 utan alla stöttorna för takbjälkarna ooch låter hela takkonstruktionen vila på den massiva 75mm tjocka innerväggen mellan rummet och kattvinden. Verkar som det gjort så sedan 1957 när huset byggdes om. För att förtydliga den
5 svar · 3,1k läst
·
L
Laijsa: Tack för era svar! Är det någon som vet vart man kan få fatt i en byggnadsingenjör i södra småland / skåne?`och till vilken peng?
3 svar · 1,9k läst
bearpower
bearpower: Oj..glömde skriva att det var kakel. :-) låter bra. Jag är inte alls sugen på att testa borra i kakel. Tack för svar. :-)
2 svar · 2,2k läst
Matti_75
Matti_75: [citat] Ja det blir det. Förväxlade RF med fuktkvot.:blushing:
7 svar · 1,1k läst
A
anaitis: Sök på Byggteknik av Gösta Hamrin
1 svar · 2,7k läst
Anna_H
Anna_H: Ja, det ser ut som utfällningar, inte påväxt av något.
9 svar · 1,4k läst
·
Matti_75
Matti_75: Vad bra att ni inte gav er och lät klåpararna flytspackla för att slippa åtgärda sina misstag.
17 svar · 5,8k läst
Matti_75
Matti_75: Jag har byggt in ett antal golvvärme fördelare i köks överskåp som jag har klyvit på djupet.
2 svar · 1,6k läst
J
Jan-Å: Problemet med regelkonstruktioner och organiska material i källare är fukten, spånskivor, träreglar etc möglar och/eller ruttnar när det blir fuktigt. Men det finns förstås hus där dränering och markförhållanden gör att man inte har några fuktproblem men det kan man ju inte vara helt säker på att just ens egna hus är ett av dom. Dessutom kan markförhållanden och vattnets väg
7 svar · 3,2k läst
Grillen
Grillen: Ring dit en byggnadsingenjör istället för att få ett halvhjärtat svar härifrån. Hade det varit ditt eget hus så är det endast din egen säkerhet som du bollar med, men nu bor det andra där. Vad skulle du göra om hela taket skulle falla in? En ingenjör är en billig livförsäkring i det sammanhanget.
6 svar · 6,1k läst
·
Grillen
Grillen: hoppsan, jag som trodde det lutade åt några hundra / löpmeter. Man har nog gått på för många skräckhistorier på olika forum och dyl :) Ska ta mig till någon plåtfirma till veckan och höra. Hoppas att det är i närheten av det priset du fått :)
2 svar · 2,2k läst
AnneFi
AnneFi: Det är sant. Min sambo har murs och puts till yrke så det är ju lite lättare för oss/honom :)
9 svar · 18,4k läst
B
Byggaettbo: Tack för er hjälp! Då ska jag ta och ge mig på väggen.
7 svar · 2,3k läst
Totem
Totem: Stuprör är utmärkt att använda för en eller ett par lister. Kör inte för länge bara det är inte bra, trä blir förstört då. Det kan behövas lite prov innan man kommer fram till hur länge man skall basa. Om du laddar ner följande handbok och tittar på sidan 18 så kan du läsa om basning vid båtbygge. http://www.jsbat.se/PDF-filer/Handbok.pdf Filen är hämtad från
5 svar · 11,2k läst
kimpo
kimpo: Om du inte har en massa multimaskiner o dyl hemma, så funkar det bra med en gips/mattkniv. Se till att få ett rakt sträck med vattenpass eller mät från någon väggkant. Skär lite lugnt med gipskniven så du får ett spår. Sen kan du börja skära/trycka hårdare. Efter 5 - 10 drag borde du vara igenom om det är ett lager gips. Du kan även använda någon slö såg och såga i spåret.
3 svar · 7,4k läst
K
Kjell_G: Nån som känner till Swedspan och en modell golvspån för renovering som jag tror kallas Renovett och ska finnas ner till 6mm tjocklek? Tips på byggmarknader/butiker mottages tacksamt. Det ska ev användas på betonggolv och sedan limma plastmatta på. Golvvärme ingjuten gäller också. Kjell G
0 svar · 2,0k läst
B
byggarätt: Knepet är att ha lite mindre bredd ju lägre taket är eftersom perspektivet påverkar så har du 20 CM så gå ner till 15 men låt bli att blanda en och två vindskivor se det mer enhetligt
1 svar · 6,1k läst
H
hermelinen: Jo jag vet, men jag måste ha något som absorberar ljudvågorna mot andra väggar. Vilken gummi ska man ha?
2 svar · 2,1k läst
T
tank77: Den grå hinnan torkar du bort ikväll eller imorgon med en torr frottehandduk, sedan dammsuga upp dammstoftet.
8 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.