5 745 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Ojämna golv i nyproduktion, flytspackla lämplig åtgärd?
Sida 1 av 2
Vi har köpte en nyproducerad 1 1/2 plans trähus.
Det har visat sig att i princip i alla rum på ovanvåningen så finns det ojämnheter i golvet, den största jag hittat hittills är 13mm höjdskillnad på 140cm.
Husleverantören har meddelat att de skall lösa problemet genom att ta upp ekparketten (klick) och flytspackla och sen lägga tillbaks parketten.
Låter det som en vettig lösning i ett nyproducerat hus eller finns det någon bättre metod?
Det har visat sig att i princip i alla rum på ovanvåningen så finns det ojämnheter i golvet, den största jag hittat hittills är 13mm höjdskillnad på 140cm.
Husleverantören har meddelat att de skall lösa problemet genom att ta upp ekparketten (klick) och flytspackla och sen lägga tillbaks parketten.
Låter det som en vettig lösning i ett nyproducerat hus eller finns det någon bättre metod?
Det är väl en enkel lösning men varför är det så dåligt gjort från början??
Vad är det för hus lev?
Konstruktion?
Vad är det för hus lev?
Konstruktion?
Klickgolv, så då finns ju rimligen ett undergolv. Golvspån om man får gissa.
Att lägga ett sådant mot krokiga golvbjälkar och samtidigt lyckas överföra dessa svackor är ganska imponerande. Tvivlar. Golvet har nog satt sig i efterhand så-att-säga.
Skulle inte accepterat en flytspackling utan att först fått reda på orsaken.
Att lägga ett sådant mot krokiga golvbjälkar och samtidigt lyckas överföra dessa svackor är ganska imponerande. Tvivlar. Golvet har nog satt sig i efterhand så-att-säga.
Skulle inte accepterat en flytspackling utan att först fått reda på orsaken.
Om jag fårstått rätt så kom golvet i färdiga "kassetter", ja det skulle ju vara intressant att veta orsaken, av flertalet av likadana hus byggda vid samma tidpunkt har samma "problem".
Då det inte är någon "långsvacka" utan mer lokala buktningar så gissar jag att det kanske är problem med kvaliteten på dessa kassetter, bjälklagen är väl mer grundkonstruktion under dessa kassetter?
Golvkonstruktion enligt ritning:
14 mm parkett
foamunderlag
22 mm golvspånskiva
220 mm reglar m 70 mm mineralull
28 mm glespanel
13 mm gipsskiva
Då det inte är någon "långsvacka" utan mer lokala buktningar så gissar jag att det kanske är problem med kvaliteten på dessa kassetter, bjälklagen är väl mer grundkonstruktion under dessa kassetter?
Golvkonstruktion enligt ritning:
14 mm parkett
foamunderlag
22 mm golvspånskiva
220 mm reglar m 70 mm mineralull
28 mm glespanel
13 mm gipsskiva
Håller med OMLAJA, märkligt att det har blivit så.
Flytspackel är för symtomen och inte för orsaken.
Kolla med en utomstående kontruktör kanske......
Flytspackel är för symtomen och inte för orsaken.
Kolla med en utomstående kontruktör kanske......
Det kan vara så att det kommit fukt på golvspånet under byggtiden som då har svällt med ett ojämt golv som följd. Håller med dom föregående att inte godta en flytspackling innan orsaken är utredd. Bjälklaget är nog inte dimensionerat för att bära upp tyngden från flytspacklet. Nej gör om gör rätt hade jag sagt åt dom.
Nu så har byggaren "åtgärdat" och spacklat upp golven på ovanvåningen hos en granne, de fick en nivåskillnad mellan golven i allrum respektive sovrum, är det rimligt att acceptera den typ av lösning i ett nyproducerat hus?
Nu är det ju inte din grannes hus detta gäller. Om din husleverantör kan fixa till felen i ditt hus på ett bra sätt, med rätt nivåer, så bör du väl bli nöjd. Om jag förstår dej rätt, så är bjälklaget prefabricerade moduler, vilket jag anser är en dålig lösning i egnahemshus. Men om tillverkaren kan fixa till felen så är det väl okej? Vikten på flytspacklet är inget problem. Synd att du inte fick reda på för/nackdelar och sånt före du beställde ett hus med detta system.shogo99 skrev:
Nej det är rätt att det inte är grannens hus det gäller, problemet är bara att de angivit att samma metod skall användas i vårat hus, de löser var rum för sig rörande ojämnheter, vilket kan leda till att man får en nivåskillnad på 1 - 2cm från ett rum till nästa och det känns som ett skämt.Ardexsmitten skrev:
Det riktiga borde väl i så fall vara så att de kontrollerar på vilken nivå högsta punkten på ovanvåningen är och höjer allt till den nivån så att man slipper olika höjd i olika rum eller tänker jag fel?
Redigerat:
Väldigt intressant vad det beror på. Har husleverantören svar på det?
Jag vet inte om det är svar eller gissningar, har hört lite olika: "olika dimensioner av skivor använda" "fraktade över östersjön", nej något riktigt svar har ingen fått ännu.
Antingen så vet de inte vad det beror på eller så vill de inte säga det, båda alternativen är lika illa tycker jag
Antingen så vet de inte vad det beror på eller så vill de inte säga det, båda alternativen är lika illa tycker jag
Det bör nog kollas ordentligt, för är det pga fukt som skivorna slagits lite så känns det väl dumt att bygga in den fukten/möglet/fel konstruktionen....dölja det med flyt så att ni blir "nöjda" nu och de kan fortsätta bygga ev samma fel i fler hus.
Vilka typer av ritningar kan man anta att byggföretaget sitter på.
Vi har ju fått A-ritningar och VVS, El osv, men inga av dessa beskriver i detalj hur huset är uppbyggt.
Borde inte husbyggaren ha handlingar på hur samtliga prefab block år konstruerade och hur de skall monteras?
Om om det rimligen är så, kan det finnas någon anledning till att de inte vill/behöver lämna ut dem till mig?
Vi har ju fått A-ritningar och VVS, El osv, men inga av dessa beskriver i detalj hur huset är uppbyggt.
Borde inte husbyggaren ha handlingar på hur samtliga prefab block år konstruerade och hur de skall monteras?
Om om det rimligen är så, kan det finnas någon anledning till att de inte vill/behöver lämna ut dem till mig?
Vi kommer att anlita en egen byggteknisk konsult som får komma och besiktiga när de tagit bort all parkett på ovanvåningen, tilsammans med husbyggarens personal så får de lyfta på lite golvspån mm. då byggföretaget fortfarande bara vill spackla på undergolvet utan att kunnat ge en rimlig förklaring till varför det ser ut som det gör.