Hej har ett nyinköpt hus byggt i timmer byggt strax före sekelskiftet. Nu för tiden är timret klätt med lockpanel. Nog om detta och till problemet,

Huset har varit väldigt varmt under sommaren. Detta får mig att tro att det blir motsvarande kallt under vintern. Därför har jag tänkt att isolera och ta bort de enorma kryp/kattvindarna. Rummen innanför krypvidarna avgränsas med en massiv furuvägg som består av 75x190mm tjocka plank,

Takstolarna är 100x100mm tjocka och har ett avstånd av ca cc 90, Dessa verkar tidigare haft stöttning av timmerväggen men som sedan sågats av föratt kunna göra just dessa vindar,

Det verkar som om takstolarna idag vilar på den tjocka innerväggen. Men om jag tittar på nedervåningen så finns inget som stödjer innerväggen i sin tur.

Min fråga är därför hur kan jag göra för att maximera golvyta på övervåningen och få en stabil konstruktion. Kan jag bära av med en limträbalk eller motsvarande och hur ska detta göras.

• page.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kattvindarna har du ingen användning av annat som ev installationsutrymme.
Jag skulle isolera utifrån med EPS och ny läkt och tegel!

Mikael_L
Jag måste säga att jag inte förstår frågan.

Vad ska limträbalken bära av egentligen?

Jag tror TS vill riva väggarna till kattvindarna. Du kan växla av väggen med antingen en limträbalk eller stålbalk, men måste då kunna bära av lasten i ändan på balken. Det blir ganska stora laster att ta hand om. Kolla med en konstruktör för säkerhetsskull.

Blir lite förvirrad av bilderna. På bilden i undre raden till höger ser det ut att saknas stöttor på två takstolar. Är det redan så att konstruktion är försvagad där?

Mikael_L precis som Matti_75 skriver så vill jag riva de nuvarande väggarna för att få ett större rum. Det verkar som tidigare ägare kapat av inte bara 2 utan alla stöttorna för takbjälkarna ooch låter hela takkonstruktionen vila på den massiva 75mm tjocka innerväggen mellan rummet och kattvinden. Verkar som det gjort så sedan 1957 när huset byggdes om. För att förtydliga den tidigare konstruktionen bifogar jag en ny bild där översta är kattvinden från utsidan och den undre till vänster fotad mot fasaden och den till höger visar två kapade stöttor.

Nedre bilden till vänster visar på ett hål med isolering i.under föstret där jag tror en balk gått tvärs över utrymmet i syfte att vara stöd för stöttorna. Blev det obegripligt igen?:blushing: Hur som helst hoppas jag det är möjligt att en ny balk skall fästas på något fiffigt sätt tvärs över utrymmet mellan vindskupa och yttervägg för att hålla upp takbjälkarna. Utrymmet är för övrigt 4,5 m långt mellan yttervägg och vtimmerväggen till takkupan(eller vad det kallas)

• page2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.