4 272 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Väggar i ett murat hus i leca
hej,
Jag undrar hur man gör med väggarna i ett uppmurat leca hus. Har fått 3 olika varianter men jag vet inte vad som är rätt eller fel. Vill inte gärna gissa mig till det.
Huset är murat av weber 35 isoblock
1. Man klistrar gips direkt på leca stenen.
2. Man putsar väggarna. Där efter kan man sedan tapesera på dom
3. Man sätter träreglar mot lecan. Sätter byggplast mot lecan. Sätter isolering och sen gipsen utan på reglarna.
Vad är det rätta att göra???
Jag undrar hur man gör med väggarna i ett uppmurat leca hus. Har fått 3 olika varianter men jag vet inte vad som är rätt eller fel. Vill inte gärna gissa mig till det.
Huset är murat av weber 35 isoblock
1. Man klistrar gips direkt på leca stenen.
2. Man putsar väggarna. Där efter kan man sedan tapesera på dom
3. Man sätter träreglar mot lecan. Sätter byggplast mot lecan. Sätter isolering och sen gipsen utan på reglarna.
Vad är det rätta att göra???
Varför ytterligare isolering?? Stenen är ju redan isolerad i mitten (isoblock).
Föreskriver inte tillverkaren att stenen skall putsas efter montage för att man skall erhålla stenens alla "goda" egenskaper som t.ex ljudisolering. Har iallafall för mig att jag läste mig till detta när vi byggde med isoleca för 14 år sedan. Alla våra väggar är putsade och sedan målade med silikatfärg som är en "öppen" färg.
Föreskriver inte tillverkaren att stenen skall putsas efter montage för att man skall erhålla stenens alla "goda" egenskaper som t.ex ljudisolering. Har iallafall för mig att jag läste mig till detta när vi byggde med isoleca för 14 år sedan. Alla våra väggar är putsade och sedan målade med silikatfärg som är en "öppen" färg.
Förstår ej heller varför man skall köra plåtreglar, fuktspärr mm. Vad ska du fuktspärra mot? Huset kommer väl att putsas utifrån och risken att du ska få in fukt genom den 35cm tjocka väggen är minimal. I vårat Isolecahus har vi kört med nätning + puts både invändigt och utvändigt trots att det ej behövs invändigt. Sedan är det finspacklat och målat på de flesta väggarna och tapetserat där vi velat ha tapet. Blir superfint med gedigna väggar. Lycka till!
Att sätta isolering på insidan och sedan gips i ett stenhus verkar i alla fall helt kocko. Poängen med ett stenhus försvinner om man börjar med sånt skit. Självklart puts, och spackel på detta om det behövs för ytan.
Klicka här för att svara