Hej,
jag behöver hjälp med att lista ut vad det är för material i en av mina väggar då jag ska sätta upp en stor å tung tavla.

Väggen låter ihålig när jag knackar på den. När jag spikar så är där ett lätt motstånd i ca 1,7 cm och sedan blir materialet poröst och spiken vit på toppen. Spiken fastnar inte i något av materialen utan följer med ut igen om jag drar i den.

Huset är för övrigt byggt 1942 (större bostadsrättshus) och de övriga väggarna är endera gjorda av betong eller lättbetong med typ hönsnät och vass under.

Någon som har en idé om vad det kan vara för material och vad jag ska använda för plugg/skruv för att fästa upp min tavla???

Åsa

Låter som putsad lättbetong.

Stefan N skrev:
Låter som putsad lättbetong.
Håller med, bara att borra och använda en plugg som är gjord för lättbetong, själv gillar jag Fischer men det finns andra märken också som funkar.
Borra utan slag, finns sds-borrar som är 5,5 mm vilket brukar bli bra i lättbetong för plugg som kräver 6 mm borr.

Om du inte har en massa borrar och maskiner hemma, kan du först prova att spika i en galvad 3 tum/75 mm spik med några graders lutning nedåt. Brukar bli tillräcklig hängkraft för att hänga upp en (tung) tavla.

Tack för era svar!

Jag har plugg som det står 8 mm på hemma och som är för lättbetong. Funkar det lika bra och vilken str ska jag i såfall ha på borren? Har en borrmaskin och borrar hemma. På förpackningen med borrar står det att några av dem är för metall, andra verkar vara för tegel respektive trä. Behöver jag köpa nya borrar eller kan jag använda någon av dem?
Hur ska man annars tänka när det gäller str på skruv i relation till pluggen?

Ta borrarna som är för tegel, börja borra med en borr som är en storlek mindre än 8 mm. Prova om du kan knacka i pluggen lite lätt, annars får du borra med 8 mm borren.

Ta en skruv som är ca 5 eller 6 mm.

Får Du inte i pluggen kan Du prova att göra hålet lite större med hjälp av den mindre borren, vinkla borrmaskinen lite så borren vidgar hålet.
Min erfarenhet är att om man borra så stort hål som det står på pluggförpackningen så snurrar pluggen när man drar i skruven.
Man kan iofs linda in pluggen i lite hushållspapper också om hålet är för stort så kan det räcka.

Tack för er hjälp!
Då ska jag ta och ge mig på väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.