Byggmaterial & Byggteknik
Berra Brumm: Kollade på bilderna igen nu och det ser faktiskt ut som det, men det är nog skuggor eller gamla skador som spelar ett spratt. Nu är det iallafall snustorrt.
andersmc: [citat] Brukar och brukar, man får väl göra det som är praktiskt. Två 4" i var sida på regeln blir bra. Du kan också dra i skruv på snedden om det är enklare. Annars kan du använda vinkelbeslag. Du kan också fästa kortlingen med spik eller skruv rakt igenom golvregeln i ena änden, sedan skråspika/skruva/sätta vinjelbeslag i andra änden. Det finns många möjligheter.
Mikael_L: Han har fel. (Men med badrum är det som tank skriver.) Det blir kanonfint med gips på din befintliga spånskiva. Så skulle jag själv gjort, alla gånger. d^_^b
KnockOnWood: Leca lättklinker http://www.gsbyggvaror.se/produkter/lattklinker_betongsten_plintar/LaTTKLINKER.html Putsa efteråt och måla så blir det kanon! //KoW
tpsoft: Hej Ska putsa om mina väggar på insidan i källaren då putsen rasat ner. Huset är omdränerat nyligen så det ska förhoppningsvis inte hända igen. Det är 2 st ytterväggar som det gäller, innerväggarna är fina. Behöver jag använda putsnät? de i butiken sa att det inte behövdes men det är en liten extra kostnad om resultatet blir hållbarare och bättre. Putsen på väggarna blir
OlaF: Klockers. Stort tack för detta. /O
shogo99: Nu så har man "åtgärdat" alla fönsterbleck, vilket innebär att de nu har en lutning på mellan 12° - 25°, lite varierande på varje bleck, samt att vissa har en variation på högerkant till vänsterkant på upp till 6° på samma bleck, lite korkskruv, samt att de gjort lite konstiga ursågningar kring droppblecken som ser för taskigt ut. Byggföretaget hade bla tagit in arbetskraft
trojlee: Ska se om jag får tag på en sådan fixkam idag. Jag har flytspacklat så det är jämnt,enda problemet är att röret där tempgivaren till golvvärmen ligger sticker upp 4mm men det borde ju inte vara ivägen om man kör med 10mm kammar?! / M
Raceman: Inte heller jag förstår varför du ska såga så noga om du ska sätta gips. Men om du nu vill ha det perfekt, så kan du prova med att sätta gervinkeln på 54,7 grader och tiltvinkeln på 60 grader så blir det nog bra. Återkom gärna med hur det blev. :)
Mats Lj: Ett skäl till att man använder de vinklar Ola78 beskriver är att det går att skicka materialet som postpaket några dagar före husleveransen ett syllpaket med virke kräver lastbilslev. I vindutsatta lägen och europaexport krävs en kraftigare vinkel med expanderbult ner i betongen./MLj
Helioz: Spelar ingen roll i detta fallet då primern främst skall fungera som dammbindare och för att stoppa golvspånet för att suga upp vattnet från flytspacklet. Det absolut flesta primers på marknaden är akrylatdispersioner, det skiljer inte nämnvärt mellan produkterna vilket bl.a avspeglas i säkerhetsdatabladen samt att de flesta har exakt samma spädningsratios. I princip skulle man kunna
mozze: Du sa precis vad jag behövde höra! Tack! Det blir ingen plast, men paxfläkt/frånluftsfläkt har jag i badrummet på andra våning.... sen har jag ju ventiler i 1 rum till som är frånluft som går i murstocken... har tilluft i varje rum i källaren plus 2st på 1 våning... kanske kommer öppna upp för min portabla AC som jag kommer ha i sovrummet så den blåser UT varmluften under
(Inte Alltid)Glad Ammatör: Dags att ta tag i stugan igen. Hade tänkt mig golvet nerifrån och upp: Asfaltboard Isolering Golvspånskiva Nu undrar jag, behöver man lägga plast mellan isolering och golvspånskiva, som man gör i väggarna?
BaggenMath: Fantastisk möjlighet att översätta alla PDF kataloger till Svenska... Zoho som bygger på google translate http://www.labnol.org/internet/tools/translate-pdf-word-documents-online-google-translate/3553/
Tiger79: [citat] Bra för dig :) Men lustigt att monteringsanvisningen ligger i vart 10 paket? Är det inte smartare att lägga en i varje, eller be affären ställa upp ett ställ med beskrivning....
OlaF: Tack för snabba och bra svar. Då blir det CC300 på hela klabbet och då känns det även vettigare att skarva ovan dörrar. Det här fattar jag inte riktigt dock. [citat] Vi kommer regla 45x95 hela väggen men vad ska ökas runt karmarna?
findus42: Det ser ut som om trossbotten är gjord av asfaboard. Den är ökänd för att hänga ner mellan bjälkarna så att stora hål öppnas mellan skivorna. Fri väg för möss. Har sett skräckexempel. En typ av uppdrag som ingen vill ha är att åtgärda den sortens fel i gamla grunder. Ligga och isolera om underifrån när knappt näsan får plats... mmm... VH/Findus
tombe691: Rummet har totalt 4,5 kvadrat golvyta så det är inga jätteväggar, en vägg på 1,5 x 2 meter som jag testat lite på och två väggar på ca 3x2 m. Men det är nog en bra ide att ta en vägg i taget tills man fått snits på tekniken :)
ALundberg: (skivorna köpte vi för övrigt från Bauhaus i Stockholm)
zombatha: Hej Jag håller på och tilläggsisolerar och har varit tvungen att göra det från insidan. Nu ska jag sätta på skivor på snedtaket och i innertaket. I innertaket tänkte jag först sätta upp panelbrädor och sedan fästa skivorna på dessa. Frågan är om jag behöver göra samma sak i snedtaket, eller kommer skivorna orka stå emot tyngden från isoleringen? Jag tänkte, så att snedtaket
Krillew: Gips.... hum.. ja det är väl mjukare kanske att det följer rörelsena lite... men det blir också väldigt slätt..Hum undrar om man kan blanda i lite sand.. sen så blir väl gips alldeles upplöst om det blir fuktigt... Men det kanske inte är en yttervägg du skall ge dig på. Om du väter väggen först så funkar det att lägga på med bruk efteråt. Vätningen förhindrar att den torra
Apprentice: Två stycken (28x eller 45x) 120 som trappsteg och en höjning med 45x170 funkar alldeles lysande.
RickyBruch: Fogsvans är inte kul att jobba med när man ska "jacka" stolpar, oftast är de riktigt blöta och det går sjukt segt att såga. Jag åkte och köpte mig den billigaste tigersågen de hade på Jula, 399kr tror jag, och ett grovt blad. Sågade jacken och slog sen med ett stort stämjärn, sparade nog ett antal timmar på mina 22 stolpar
Robert-san01: 3 mån hade jag läst på något annat ställe också så det var min tanke. Tur att det är ett garage, skulle inte vart så kul att behöva vänta i 3 mån om det vart i köket eller vardagsrummet. ;)
JanneSjo: jag har ett hus med ekonomidel inkl garage. jag skulle behöva mer utrymme i farstun och funderar på möjligheten att flytta innerdörren från garaget till övriga ekonomidelen en bit in i garaget. Så att jag kan bygga förvaring för kläder etc, dvs farstun blir större. behöver man tänka på något speciellt för att flytta dörren till garaget inkl bygga någon meter ny vägg?
eviljava: Ja, om det är en öppen trapp, annars heter det sättsteg. http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4ttsteg
bandy76: Här kommer en länk med många bra byggbeskrivningar bl.a. stuga. http://www.byggbeskrivningar.se
Helioz: Under en hundring för 5 kg är nog ganska svårt att komma, Byggmax hade för 65 kr innan men den verkar ha utgått.
Dr Fozz: [citat] Balken ligger nu hemma hos mig, tack för tipset :).
brajt: Hur blev det med garaget och takstolarna, vilken lösning och vilket pris?? Nån annan med liknande erfarenhet och tips??