S
Sunset: Hmm, har provborrat lite i väggarna nu och det var inte så blått som jag hade förväntat mig. Den ena väggen, som vätter mot texten KÄLLARPLAN, är nog cement/betong trots allt. Är det fara å färde då tro? Hur funkar sådana här betongkonstruktioner egentligen, är inte bjälklagen typ "självbärande"? Känns ju inte som att huset skulle rasa ihop i första taget direkt alldeles
2 svar · 1,5k läst
·
kimpo
kimpo: För att skydda panel och ytterväggar, tycker jag absolut ni ska sätta både vindpapp och luftspalt. Då får ni en panel som kommer att hålla länge. /kimpo
1 svar · 2,6k läst
S
sixten88: Vid förtillverkade väggelement styvar skivorna upp väggen enormt mycket. Dock är utegipsen mycket känsligare för nederbörd och fukt än man från början trott. Därför börjar fler konstruktörer föreskriva glasrock "våtrumsgips" många av de stora byggföretagen anväder mer sällan GNU och har nästan helt övergått till glasrock
3 svar · 4,2k läst
B
ByggareFred: Har kommit till insikt och insett att betong är svaret. jag tar bort stenarna, gör två rännor under stenarna, en ränna i bakkant o en i framkant. Häller sen i jordfuktig betong och jämnar till o trycker dit stenarna igen... Borde då bli stabilt! :S
6 svar · 7,2k läst
C
carax: Doldskada, hur konstruerade du mallen för plintjärnen ?
5 svar · 29,6k läst
Raptor50
Raptor50: Efter vad jag har hört så skall sotarluckan vara under det sista rökrör anslutningen, så sotaren skall kunde få ur all sot från skorstenen (men jag kan ha fel.) Men det är inget som säger att du inte kan flytta luckan bort till vänster på kortet, och stänga det gamla hålet..
1 svar · 4,9k läst
·
Z
zsimpey: kitchen board kallas dom.
2 svar · 4,2k läst
B
BigGitt: Hasta inte! Och tänk på att det är rötmånad! Den fuktigaste månaden på hela året! Kommer den fuktiga luften mot syllen, blir den fuktig med! Avvakta i en månad till. Eller sälj på hösten. Då blir syllen torrare med. Jag förutsätter inget läckage från rören! Och att det inte finns jord massor intill huset! P.s. Dolt fel som vad? Syll med lite förhöjda värden??? Ett läckege,
3 svar · 5,0k läst
H
Helioz: Epoxin från båda butikerna ovan blir svagt svagt gul efter torkning, vill du ha helt genomskinlig har t.ex West System det. All epoxi som utsätts för solljus (uvljus) bör klarlackas med en polyuretanlack för bästa skydd och slitstyrka, men vanlig vattenbaserad akrylatlack bör också fungera till prydnadsföremål. Lackar man ej epoxin gulnar den med åren och kan bli flammig i ytan.
7 svar · 4,1k läst
Olmen
Olmen: Kanske lite sent men Arlanda Snickeri köpte jag ifrån. www.arlandasnickeri.se
4 svar · 2,9k läst
B
b8q: Tack, det var så jag tänkte också, (man gör ju så på platta på mark..), men blev lite eftertänksam när jag inte hittade en enda ritning på det.
2 svar · 3,5k läst
Stew
Stew: Tack igen Mikael, Du är en ständig källa till visdom! Ok. Då funderar jag vidare lite på detta. Jag har även planerat att sätta upp tvärsgående (från framhögtalarna sett) 45x45mm (hylade) reglar i taket. Har inte riktigt kollat på avstånd mellan dem, kanske runt 20cm. Detta borde väl slå till ljudvågorna ganska bra? Taket ska målas svart efter detta. Vidare tänkte jag mig en
14 svar · 19,6k läst
·
AnneFi
AnneFi: Helsingborgstegel får man leta efter och det kostar skjortan.
2 svar · 2,0k läst
B
b8q: Omöjligt att svara på utan närmare undersökning. Visst är ytterväggen mot mark mest utsatt, men om det t.ex. är en oisolerad platta med dåligt dränerande/kapillärbrytande material under, så kan fukt mycket väl leta sig upp genom plattan och upp en bit i innerväggar.
1 svar · 1,2k läst
K
Kriff: Ett pianogångjärn borde funka i ditt fall, finns i längder upp till 3,5 meter. Men kolla så att ramen är stabil nog när du vill "hänga den som en dörr". En sträva på baksidan kanske behövs.
1 svar · 3,5k läst
titanium
titanium: Svåra diskussioner detta med betong och organiskt material. Det beror på så många saker. I vårt eget hus som är från 1960 (samma gäller våra ca: 30 grannfastigheter) har vi betongplatta på mark med plastfolie under plattan. Direkt på plattan står sedan golvreglarna med isolering mellan och därefter spontat undergolv. Socklarna är luftade men i de flesta av husen har man nog satt
7 svar · 2,8k läst
F
frokenrastlos: Jag tycker du skall ge fullständigt FN i att göra något alls med dessa masonitskivor, mer än att riva ner skiten. Hur FN tänkte man när man satte upp dem??? Jag har ett hus från 1972 och har dessa skivor på väggen i vardagsrummet. det satt när jag köpte huset för ca ett år sen en oragnge struktur tapet så jag läste på och drog en chansning som det alltid är att måla på
4 svar · 5,0k läst
J
Jan-Å: Plats får dom ju men jag tycker som sagt att det krävs minst 3 m per bil om man har plats. Men ställ dom aktuella bilarna bredvid varandra och kolla. Det beror ju lite på vad det är för bilar man ställer där också, mina uträkningar och tankar utgår från att VW Passat är det absolut minsta som kommer att stå där. Men åker man Masda 121 lr Nissan Micra å sånt kan man väl dra av
4 svar · 5,4k läst
kimpo
kimpo: Bra, då går ju alla vinnande ur det här!!d^_^b Nu när du inte har c/c 120 längre så kommer det att funka lite bättre.... Kom ihåg att slänga i kottlingar/skarvbrädor mellan glesen, så kommer det att duga till din ekonomibyggnad! Lycka till!!
18 svar · 23,6k läst
R
Ruggis69: Tackar och Bockar!!
5 svar · 3,1k läst
·
B
byggarätt: Du behöver 195x45 60 cc lagda på smalaste sidan dv 310 se till att balkskorna sitter ordentligt.
1 svar · 1,2k läst
F
finlirarn: Okej, då avslutar vi diskussionen, men hoppas det är okej att jag får lägga till några slutord också. [citat] För mig var det inte ens uppenbart vilken av alla hyllor med tuber jag skulle kolla på, när jag kollade efter fogmassa första gången :blushing: .... Nu börjar jag dock lära mig, så snart är jag också på den nivån att jag skulle kunnat uppskattat ett kortfattat svar som
12 svar · 5,8k läst
S
Sanna5: Hej! Jag letar efter en plats i stockholm där jag kan hyra in min sambo för en liten plats där han kan snickra och pyssla lite. Har någon lite tips på om det finns lokaler för detta, eller annat tips på lokal eller snickeri där han kan pyssla lite någon kväll i månaden? Mycket tacksam för alla tips, min sambo mår dåligt av att inte kunna göra något med händerna, och det vore
0 svar · 4,4k läst
MathiasS
MathiasS: Ja det tycker jag absolut du kan, på så långa saker som fasadbrädor är cirkeln oftast det enklaste verktyget för klyvning. Kör lagom fort, jämn fart, undvik slalomkörning så kommer det gå fint....
4 svar · 2,2k läst
H
Husrookie: Stämmer - överdimensionering är alltid svaret. Jag tänkte mig nog gjuta "balken" först och trycka/hålla upp den med domkraft för att sedan gjuta väggarna upp mot den! Verkar det som en bra lösning?
4 svar · 1,4k läst
L
Lenkan1: Hej. (Hoppas detta är rätt del av forumet, om inte, flytta till rätt) Håller på och ska rusta lite i källaren efter ett totalstopp i avloppet och massa avloppsvatten med material rann ut över väggar och golv. Luktade inte jordgubbstårta direkt. Har nu rivit ner alla väggar/golv och vill nu plocka bort en “pelare” som är en rest av en vägg, och är lite orolig för att den kan vara
0 svar · 5,4k läst
·
Matti_75
Matti_75: Ja dom är diff täta, men det här var någon ny typ av skum. Jag ska kontakta Essve säljaren på måndag och kolla om det kommer snart.
10 svar · 8,5k läst
M
myrstack: Om du har en ren lättbetongyta på kanten av din för korta vägg är det relativt att ordna. Köp lättbetonglim (tunnfogsbruk) och lämpliga lättbetongblock. Enklast är väl att köpa block i samma tjocklek som väggen är tjock och sedan får du kapa dessa 50mm eller det mått du nu måste förlänga. Om väggen ska bli 50mm putsad så kanske något kortare. Sedan är det i stort sätt bara
1 svar · 2,5k läst
Locke
Locke: Modernt och modernt. Allt är väl relativt men så nytt är det inte. :) Uteluftsventilerad luftspalt är en vanlig och mycket väl beprövad lösning men man kan bygga en vägg på en massa olika sätt. Det finns fler exempel på väggar utan luftspalt - sandwichväggar av betong och cellplast tex.
2 svar · 8,2k läst
R
Robert-san01: Efter lite letande så hittade jag 40mm överbleck på Ekesjöö i Bromma, typ bygghandeln som ligger närmast jobbet! Så idag blir det en tur dit efter jobbet.
3 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.