3 182 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
upphöjning av golv 10 cm
Hej.
Tänkte höja upp en del av vårt hallgolv ca 10 cm för att sedan lägga klinkers på upphöjningen.
Huset är souterräng och hallen är i den nedre delen. I dagsläget ligger en linoleummatta direkt på betonggolvet.
Tanken är nu att bygga en ram av reglar och lägga golvspån och därefter klinkers.
*Finns det någon risk att man stänger in fukt om man gör på detta sätt?
*Kan golvspånet ruttna underifrån?
Tacksam för svar.
MVH Mr Walker
Tänkte höja upp en del av vårt hallgolv ca 10 cm för att sedan lägga klinkers på upphöjningen.
Huset är souterräng och hallen är i den nedre delen. I dagsläget ligger en linoleummatta direkt på betonggolvet.
Tanken är nu att bygga en ram av reglar och lägga golvspån och därefter klinkers.
*Finns det någon risk att man stänger in fukt om man gör på detta sätt?
*Kan golvspånet ruttna underifrån?
Tacksam för svar.
MVH Mr Walker
Golvspån skulle jag hålla borta från källardelen likaså utreglade konstruktioner, behövs inte mycket fukt för att Du ska få problem.
Har Du gott om tid att vänta så gjut upp 100 mm med betong och vänta tills den brunnit färdigt innan Du lägger klinker.
Har Du mer bråttom funkar EPS utmärkt.
Har Du gott om tid att vänta så gjut upp 100 mm med betong och vänta tills den brunnit färdigt innan Du lägger klinker.
Har Du mer bråttom funkar EPS utmärkt.
Ok, med EPS menar ni EPS cement?
Det är egentligen tre rum som golvet skall höjas i, ett förråd som skall bli bastu, en angränsande klädkammare sm skall bli förrum till bastun och samt gillestuga delen i hallen.
Gillestuga ca: 12 m2 bastu ca: 7m2 och förrum ca 5 m2.
Anledningen till höjningen är främst att få en snygg upphöjning från hallen till gillestugans del som skall bli som en relax, men även för att slippa ta bort linoleum mattan i de andra två rummen.
Det sistnämnda kanske är oundvikligt?
Tacksam för all hjälp
Det är egentligen tre rum som golvet skall höjas i, ett förråd som skall bli bastu, en angränsande klädkammare sm skall bli förrum till bastun och samt gillestuga delen i hallen.
Gillestuga ca: 12 m2 bastu ca: 7m2 och förrum ca 5 m2.
Anledningen till höjningen är främst att få en snygg upphöjning från hallen till gillestugans del som skall bli som en relax, men även för att slippa ta bort linoleum mattan i de andra två rummen.
Det sistnämnda kanske är oundvikligt?
Tacksam för all hjälp
Linoleummattan skulle jag rekommendera att Du tar bort och inte gjuter in i nån konstruktion.
Det är stora ytor Du ska göra i ordning så med EPS blir det rätt dyrt misstänker jag utan att ha full koll på priserna. Men betong är billigare förstås, "problemet" med betong är att det tar tid på sej att bli tillräckligt torr för att man ska kunna lägga klinkers.
Jo, EPS-cement menar jag.
Man kan tänka sej att bila upp golvet (då slipper man böka med linoleummattan
) och bygga upp en ny platta från grunden med isolering så kan man ha golvvärme i dom delar som inte är bastu 
Det är stora ytor Du ska göra i ordning så med EPS blir det rätt dyrt misstänker jag utan att ha full koll på priserna. Men betong är billigare förstås, "problemet" med betong är att det tar tid på sej att bli tillräckligt torr för att man ska kunna lägga klinkers.
Jo, EPS-cement menar jag.
Man kan tänka sej att bila upp golvet (då slipper man böka med linoleummattan
ok, om man istället lägger ek-golv i gillestugedelen. Kan jag då höja med en regel konstruktion? Eller bör detta undvikas i största allmänhet?
Tacksam för alla svar.
MVH
MrWalker82
Tacksam för alla svar.
MVH
MrWalker82
Problemet med regelkonstruktioner och organiska material i källare är fukten, spånskivor, träreglar etc möglar och/eller ruttnar när det blir fuktigt.
Men det finns förstås hus där dränering och markförhållanden gör att man inte har några fuktproblem men det kan man ju inte vara helt säker på att just ens egna hus är ett av dom. Dessutom kan markförhållanden och vattnets väg genom marken ändras så därför undviker flertalet av oss att använda organiska material i källare.
Så jag tycker att det bör undvikas i största allmänhet.
Men i ditt fall skulle jag börja med att undersöka om det finns fuktproblem idag? och i så fall åtgärda dom först.
Sen kan Du ju använda plåtreglar som tål fukt bättre än trä tex.
Vi har 2 bostadsrum i källaren där vi lagt laminatgolv, vi kollade om det var mycket fukt (med plastmetoden, dvs jag tejpade byggplast på betongplattan ca 1,5 m2 så ser man om man får fukt på undersidan eller inte) vilket det inte var. Sen dränerade vi om huset, tätade med Platonmatta och efter det la vi inomhusplaton på betongplattan, frigolitskivor med aluminiumplåtar och golvvärmeslang samt laminatgolvet ovanpå.
I övriga källaren har vi klinkers lr bara målad betong som golv.
Men det finns förstås hus där dränering och markförhållanden gör att man inte har några fuktproblem men det kan man ju inte vara helt säker på att just ens egna hus är ett av dom. Dessutom kan markförhållanden och vattnets väg genom marken ändras så därför undviker flertalet av oss att använda organiska material i källare.
Så jag tycker att det bör undvikas i största allmänhet.
Men i ditt fall skulle jag börja med att undersöka om det finns fuktproblem idag? och i så fall åtgärda dom först.
Sen kan Du ju använda plåtreglar som tål fukt bättre än trä tex.
Vi har 2 bostadsrum i källaren där vi lagt laminatgolv, vi kollade om det var mycket fukt (med plastmetoden, dvs jag tejpade byggplast på betongplattan ca 1,5 m2 så ser man om man får fukt på undersidan eller inte) vilket det inte var. Sen dränerade vi om huset, tätade med Platonmatta och efter det la vi inomhusplaton på betongplattan, frigolitskivor med aluminiumplåtar och golvvärmeslang samt laminatgolvet ovanpå.
I övriga källaren har vi klinkers lr bara målad betong som golv.
Klicka här för att svara