Hej allesamman !
Jag har en lövrens Sj%C3%A4lvrensande_l%C3%B6vrens.jpg (se bild) som är monterad på väggen och som betjänar två stycken stuprör som förenar sig i ett Y strax ovanför rensen.
Sista veckorna har det varit närmast skylfallsregn ikring Lund här i Skåne och jag noterar ogillande att när det regnar som allra värst så sprutar det ju närmast ut vatten ur rensen och sen ned på sandmarken nedanför, som råkar vara alldeles intill vår källare.
Ni rörtrixare - finns det någon färdig eller enkel lösning för att "säkra" lövrensen så vattnet inte skvätter ut ur öppningen vid våldsamt regn ? Eller finns det smartare rensar ?
Jag har letat efter sistnämnda produkter - men hittar bara denna standardmodell.

Mkt tacksam för svar och ideér / Jörgen

images

Detta är ju en annan variant som har en liggande sil, Men det gäller ju att dina röra hinner svälja vattenmängden som kommer, annars skvätter det nog ur denna med.

jag har den nedre varianten, har aldrig varit med om att det skvätt utanför hur mkt det än regnat...
/
M

Varianten med liggande sil blir snabbt full med löv om det är nära till träd. Därför bytte jag till självrensande. Så mycket tycker jag inte att de skvätter..

Det kan inte vara så att det är stopp i dagvattenledningen då? Så att vattnet inte kommer undan oavsett vilken rens ni har?

Jag menade att om man inte har dagvatten rör av större dimension, vart dom inte smalare förr, än 110 rören man kör med idag.

som är monterad på väggen och som betjänar två stycken stuprör som förenar sig i ett Y strax ovanför rensen.
Kan vara så att vattenkraften blir stor och när det träffar sil gallret så slås en del utanför.

Några ideèr

* Liggande sil
* Dela upp rören
* Tillverka en kåpa till silen, som du kan ta av och rensa.
* Helt rör med sil i takrännan

Och givetvis kolla så det inte är stopp eller delvis stopp i röret efter silen.

Jag installerade också en sådan för några veckor sedan. Den skvätter också en del. Men det blir väl så när vattnet träffar det sneda gallret.

Tack för många bra ideer !
Jag tror att jag laborerar lite med att tillverka en "skyddskåpa" till öppningen, om det inte fungerar så ska jag absolut skaffa en liggande lövrens (uppskattar tipset !! ).

Bästa Hälsningar Jörgen

P.S - nej, såvitt jag kunde förstå har det inte varit stopp i avloppet,dagvattenavrinningen.

A
kinshasa skrev:
Tack för många bra ideer !
Jag tror att jag laborerar lite med att tillverka en "skyddskåpa" till öppningen, om det inte fungerar så ska jag absolut skaffa en liggande lövrens (uppskattar tipset !! ).

Bästa Hälsningar Jörgen

P.S - nej, såvitt jag kunde förstå har det inte varit stopp i avloppet,dagvattenavrinningen.
Har du inte så mycket lövträd runt huset är den "liggande" att föredra. Men det gäller att tömma den annars kan det bli stopp och stupröret fryser sönder.

En kåpa i plexiglas kanske vore något.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.