Byggmaterial & Byggteknik
Pon: Ja definitivt är det så:-) Bara att ta lärdom och bli klokare.
MMR: För att skapa lite mer golvyta i ett trångt sovrum, så funderar jag på om man kan flytta ut stödbenen något utan att göra en alldeles för stor affär av det? Det skulle kanske handla om 30-40 cm. Kan man generellt säga, ja det går eller nej det är omöjligt (utan att ta in en konstruktör som räknar på det). Isåfall skulle jag flytta ut ca hälften av benen längs ena sidan. I
bearpower: Okej...tack för tipset! :-) ska tänka på det. Borde funka med fix med tycker jag. :-)
nisse_n: [citat] Tack för ditt svar, Förstår jag dig rätt att man kan ha lagt murbruk på den förzikade plåten och sedan blyplåt. Skorstenen är ett 125 mm rör med en huv av förzinkad plåt som ovantill är förstärkt med en blyplåt.
Örby Villastad: Allt måste bort. Detta eftersom huset är gammalt med oisolerad betongplatta mot marken. Eftersom vi tänker installera golvvärme i denna och värma lite maskar är det viktigt att väggarna kan andas (efter samråd med fuktkunnig konsult). Därför är tanken att plocka bort väggmaterialet till förmån för ren puts med silikatfärg...
Pagno: Om det är 45*225 i taket eller limträbalk så håller det, den yttre bärlinan har väl en mittstolpe ser det ut som, då bör det inte vara ngt problem, men hade helst sett ett plåtskott tak och inte bara papp! Vad är det för lutning under trallen? Hoppas att det ordnar sig för er!
oedin: Ska bygga mig ett loft och funderar på konstruktionen. Loftet blir 4x3m och tanken är att golvbjälkarna ska ligga på balk som är fäst i tegelvägg på två sidor och på balk som ligger på stående balk. Funderade på limträ först men det blir för tjockt. Funderar nu på VKR rör men har inte klurat ut hur jag dimensionerar dessa. limträ skulle enligt tabellen för "Golvbjälkar,
sofftis: [citat] Vad är fyrkantsrör ? Och hur monteras dom, intill väggen ? Hus står de på golvet ? :)
Anders_Nilsson: Gå in på www.energiberakning.se så finns det en flik där du själv kan mata in uppgifter får olika konstruktioner och få fram U-värden. Din vägg är mer än OK som andra redan skrivit. I allmänhet är det stora glasytor som drar energi. /Anders
sofftis: PuTsade, förstås. Vi har ju i detta sammanhanget den turen att vår luftspalt ligger ytterst. och då, kom jag på, är det kanske ingen större fara. Eftersom ytterbrädorna är ventilerade. Å andra sidan så blir det kankse fuktig luft i luftspalten och rötskador för det. Men hur ser det ut nere vid kanten tro om vatten runnit dit ?
Johan Gunverth: Precis. Man kan välja ytterbitarna (dekorationstegel) eller mittenbitarna (stavtegel). Skulle förvåna mig om de inte kan fixa hörnbitar på beställning. Alternativt gör man dem själv från hela tegelstenar i samma veva.
Petronille: [citat] Okej men 25 kilo verkar lite i mesta laget... ;)Fast det finns kanske mindre förpackningar iofs. Men VARFÖR funkar inte modellgips undrar jag ändå, vad är skillnaden?:)
sofftis: Öh, går det att flytta den här till fåniga sätt att spara energi ? Tycker den hör hemma där.
sofftis: Vi har 7 cm tjocka stående plank. I hallen tog jag bort brädorna som satt över planken i en mellanvägg ( bärande ) Nästan omedelbart vred en del sig, sprack kan man säga. Dett är något år sedan. På andra sidan sitter också brädor. Vi har tänkt måla tunn färg över men undrar nu om de då kommer att vrida sig ytterligare så att vi ska avstå. :(
sy97jgu: Hej Jag har bytt ett par fönster på vårt hus (fasad av serponitputs) och skall nu putsa runt fönstren. Tidigare då jag ej hade tid så tog jag en in murare som gjorde ett par av dem men nu skall jag fortsätta själv. Det jag tänkte på då var att han använde en speciell sorts bruk med glasfiber i. Jag har hittat denna sort som säljs hos kakelaffärer
fribygg: båda delarna lär funka jättebra, det spelar nog inte så stor roll vilken leverantör du väljer många hus har nu stått ni 50-60 år med endast skråspikad blanktrådspik att hålla i hop syll och reglar det väsentliga är ju att du har en syllpapp eller motsvarande som bryter kapilärkraften om man ser till ekonomi och tidsåtgång väljer man en spikpistol och stommspikar med 90mm, det
jeriko69: [citat] Taket verkar inte ojämnt, men vi tänker sätta skivor typ Brandéns eller Smartpanel, i taket. Vi kanske sänker taket också.:)
eestere: Ja, det var främst för att undvika tjälskott. Samtidigt så var jag tvungen att gräva bort ca 1m vilket betyder att inkommande vatten och avlopp ligger på ca 50cm just nu. Tänkte lägga isolering i alla fall ovanför dessa rör och när man ändå är igång...
jesseman: Hur tätar jag tunna sprickor i betong ? Hoppas någon kunnig gjutare kan ge smarta tips om material och metod ?: PROBLEMET: Tunna sprickor mellan fasad och betongtrappa, och mark (asfaltstätad betongbjälklag). Om man spolar av området med vattenslang, så börjar det droppa i källaren direkt under, efter ca 5-10minuter. Trappan är generellt inte skadad,så mängden läckande vatten är
Tornhill 2: [citat] I försäkringsbolagsögon är väl detta "normalt slitage".:@ Lycka till och ge inte upp.. / Fredrik
Matti_75: Absolut inte golvspån vid c/c 1200mm. Dessutom suger golvspån åt sig fukt. Kör på magnu´s tips med 22mm råspont. Håller garanterat.
BigGitt: Jag vill inte tipsa dig det ena eller andra. Men ibland är det bättre att riva allt och börja om. Lycka till!
b8q: Kan inte påstå att jag är expert, men jag har nyligen murat en liknande konstruktion som din (i mitt fall en tillbyggd entré), mått 3,5 x 2 m, platta på mark i källarplan (10 cm tjock, utom i kanterna där voterna är 20 cm tjocka). Jag valde att göra väggarna 25 cm (jag funderade aldrig ens över 19 cm block, det känns för tunnt för en bärande källarvägg). Lade en syllpapp mellan
Paul-Staffanstorp: [citat] Precis detta jag syftade på i inlägget innan... :) d^_^b Finns likvärdiga för betong som är riktigt bra med men där får man förborra...
andersmc: [citat] Trallbrädorna på TS altan är säkert skruvade, spikarna det gällde satt i reglarna.
AXS: Aluminium och betong är inte superbra att blanda. Läs på innan de gör det!
verktygsgurun: Borra bort den ersätt sedan med skruv o nylocmutter.