Byggmaterial & Byggteknik
Jan-Å: Jag skulle strunta i putsen ändå och sala ut för reglarna där det behövs, det gör väl inget om det är lite luft bakom på några ställen? Fast Du verkar ju rätt sugen på att dra ner putsen ;):D så prova lite där det ändå är dåligt få se hur mycket som släpper? Var det lätt och massor ramlar ner av sej själv så e de bara att fortsätta annars struntar Du i det.
Paul-Staffanstorp: [citat] Jag vet inte om man kan lita på det för när jag akut skulle ha tag i limträ ganska nyligen så stod det att de hade 8st 90x315 på 4m hemma, men när jag kom dit fanns det bara 2st, vilket förvisso räckte för mig men dock ett jäkla svinn på deras lager... ;)
Tiger79: [citat] Ja det ska funka... Men som alltid bör du kolla med elektrikern så han inte har en dålig dag:S Jag har själv glesat med 22 mm och monterat en låg takdosa, utan problem. Rören är ju normalt 16mm.
gluecifer: [citat] Du har en klar poäng där. Som jag beskrev är det nu. "Stolparna" i hörnen består av 22x45 som är ihopsatta som knutbrädor ungefär. Och dom står löst på plåttaket men allt är fäst i fasaden.
D09: om det vore så väl ; ) men skulle promt ha en ringklocka som kunde spela mp3 =D Tyvärr så stodd det att den skulle sitta skyddad...
BigGitt: Och jag som trodde att den krymper. Och just detta skulle vara orsaken till alla sprickor den orsakar som betong...
Byggare Sonja: Magnu. Ja, det kan man tänka sig, men då monterar vi dem nog undertaket via kilar mellan takstolarna med vagnsbultar. En "justeringsskruv" vore dock det i sammanhanget enklaste alternativet.
sjalvdrag: jo har varit i samma tankar med att gera in passbitar under det nya hammarbandet, men har fallerat i tankarna kring diagonalförstyvningen, har tänkt lite kring takstolar och hur dom är uppbyggda med diagonalförstärkning osv...men konstruktionsplywood ska man ju naturligtvis använda ! tack för vägledning ska genast bege mig till ritbordet =D hittade på en limträbalk på beijer med
Helioz: Ser perfekt ut! Eftervattna nu i tre dagar och vänta ett par veckor tills det är fullständigt uttorkat innan du målar. Jag hade valt en vanlig akrylatsockelfärg istället, den har bätte slitstyrka och blir jämnare. Eftersom trappan är fristående har du inget behov av silikatfärgens diffusionsöppenhet. Teknos Saku är bra tycker jag.
Mikael C: Nej jag har inte gjutit än. Tack för tipset för färgning. mått ca 60 dj 170 l . vill ha den L formad.......
Mattias_Jo1: Rita upp rummet på ett papper då ser du hur du skall börja, så gjorde jag sedan reglade jag efter skivorna C/C 60 tror jag..själv funderar jag att sätta upp det utan att regla. Det är trä nu med masonit som har en vinyl tapet på som börjat lossna. Orkar inte regla.
tursut: Jag är rätt säker på att det inte är bärande väggar, källaren är utgräven långt efter att huset byggdes. Så det är inte helgjutna väggar utan de är mer till för .att hållajorden borta från källaren. Och när jag säger att det är gropar så är det mer stråk där det är poröst material
Almson: Nja, iom att väggarna är så pass ojämna som de är förlorar vi väldigt mkt potentiell hyllyta på att ställa in färdiga hyllor, så nåt platsbyggt måste det nog bli
freddy10: Hej! Jag har köpt färg som släpper igenom fukt och tänkte blaska på mina källarväggar. Huset är byggt 70 och det har suttit lite väv och tapet och lite allt möjligt där nere. Det verkar även vara gammal färg gul och grön (där väven suttit) även limrester från bakom träpanelen. Bör man försöka få bort den gamla färgen eller kan man måla över? Det känns meningslöst att
pekivan: Hej Jag har planer på att bygga en mindre vinkällare i ett kälalrutrymme på landet. Källaren är gjuten platta och det finns ett litet fönster (glugg) som går att öppna och stänga. Jag ska lagra främst champagne och portvin. Tanken är att bygga en "låda" och isolera den. Vill inte inreda hela källaren alltså. Mina funderingar är egentligen om förutsättnignarna är som de ska
hanssonrickard: Förresten, ovanpå så skruvlimmar vi ju sen govspånskiva och sen lämpligt golv (behöver man lägga golvgips ovanpå golvspånskivan eller räcker golvspånskiva på cc600mm reglar/balkar/bjälkar, vad det nu kallas/heter?
gadu^: Skulle inte rostfri dyckert funka? :) Sent from my E15i using Tapatalk
andersmc: [citat] Nu var min kommentar om "dyrt" ett svar på TS funderingar på att beställa lister från ett sågverk. Bubblarens svar lyckades tränga sig emellan.
Ola78: [citat] d^_^b Men nu har du tagit dit ansvar:D Poängen med fingerskarvat är ju att man ska kunna använda vanligt virke som är längre än standardlängder för att slippa skarva. Skarva är ju aldrig bra om man kan undvika det.
Krillew: Jag gjorde en dubbel rundfals "tror det heter så" och sen enkelfalsade ihop dom vet inte om det är rätt med det blir helt ok tätt.. men man bör ha en fallstång och nått o knacka mot gummiklubba o en träkloss funkar nog helt ok. Här är lite verktyg man igentligen bör ha.. http://www.alingplatmaskiner.se/html/falsjarn.html Vridfalsjärn, Hörnfalsjärn, Dubbelfalsjärn Har själv inget
Kurtivan: Doppa glasskäraren i t ex lacknafta när du ska skära, då flyter inte glaset ihop igen så lätt i det spår du ristar. Kanske kan du gör ngn form av mall som du kan ha både under och över glaset så att det lättare följer din ristning när du knäcker loss överflödigt glas?
Rostig_9000i_-88: [citat] Inte direkt gratis... Har hyrt in den tjänsten på jobbet. Torrisrengöring är oerhört effektivt på väldigt mycket och resultaten blir mycket bra. Nackdelen är att det dammar en del ...också priset naturligtvis. Det borde finnas någon med något bra GDS-knep?
Mjögeman: jag ringde helt enkelt snickaren som monterade den för 10 år sedan och fick bekräftat att den är självbärande!
AnneFi: tack! kändes skönt att man äntligen kunde binda ihop trappen med källaren som också är kratsad vit :)