Nu känns det tungt att vara husägare. Igår när jag precis hade satt mig till ro i soffan hörde jag hur det krafsade i väggen kring fönstret. Gick dit och hörde hur det eskalerade, jag han precis fram så rasade teglet från fönstret och mot framsidan. Jag gick ut och möttes av en mindre krigszon. Raset på gaveln hade dragit med sig allt tegel på framsidan fram till ytterdörren :S
Mycket dålig tajming, mitt i fönsterbytet. Båda fönstrena kring raset var bytta och klarade sig utan några skador vad jag sett hittills. Har pallat tegel och knackat bruk sen jag kom från jobbet fram till nu, så allt tegel ligger på pallar, men ska ta ner resten av det som inte rasade på gaveln, imorgon.
Så till frågan. Nu när hela skiten är nere känns det som att det är lika bra att göra förbättringar. Huset är från -65 så det har ju hänt endel sen dess. Mina ytterväggar verkar vara uppbyggd på följande sätt innifrån (ska verifiera det genom att plocka ner asfaboarden och se i helgen).
- Tapet
- Porös fiberskiva 13mm
- Stående spontat trä 35mm
- isolering och liggande reglar ca 100mm
- asfaboard liknande skivor ca 15mm
- frigolit 30mm
- luftspalt
- Tegel
Så vad är bäst att göra med väggen?
Funderar på att riva ner allt fram till den tjocka isolering, reglar upp med stående reglar 45-70mm med isolering emellan, på med vindpapp och sedan tegel.
Här har ni några bilder på eländet
Mycket dålig tajming, mitt i fönsterbytet. Båda fönstrena kring raset var bytta och klarade sig utan några skador vad jag sett hittills. Har pallat tegel och knackat bruk sen jag kom från jobbet fram till nu, så allt tegel ligger på pallar, men ska ta ner resten av det som inte rasade på gaveln, imorgon.
Så till frågan. Nu när hela skiten är nere känns det som att det är lika bra att göra förbättringar. Huset är från -65 så det har ju hänt endel sen dess. Mina ytterväggar verkar vara uppbyggd på följande sätt innifrån (ska verifiera det genom att plocka ner asfaboarden och se i helgen).
- Tapet
- Porös fiberskiva 13mm
- Stående spontat trä 35mm
- isolering och liggande reglar ca 100mm
- asfaboard liknande skivor ca 15mm
- frigolit 30mm
- luftspalt
- Tegel
Så vad är bäst att göra med väggen?
Funderar på att riva ner allt fram till den tjocka isolering, reglar upp med stående reglar 45-70mm med isolering emellan, på med vindpapp och sedan tegel.
Här har ni några bilder på eländet
Nu har jag "städat"och det känns lite bättre när det inte ser ut som att huset ska rasa 
Hela tegelfasade har vilat på ett vinkeljärn som med tiden börjat ge vika. Jag har sett att väggen har buktat (i flera år innan vi köpte huset) vid vardagsrumsfönstret och tänkte faktiskt ta tag i det till våren. Och det var inte bara vinkeljärnet som var undermåligt. Det var slaget i spikar som sedan bäddades in i bruket mellan stenarna men dom var i kortaste laget och ha kanske gått in max 1-2cm i träreglarna. En vägg är sedan tidigare omgjord och där är stödet nertill vänt andra vägen, det är tjockare och längre åt alla håll samt har ett diagonalstag.
Det var väldig tur att ingen skadade sig. Bara 1½ timme tidigare sprang barn och hund precis kring detta område.
Någon som har en idé om tilläggsisolering eller synpunkt på mitt förslag. Även förslag vad jag gör längst ner mot marken, idag sitter det nå krokskriv som ser förskräckliga ut. Markisolering med något tåligt längst ut?
Några bilder, på sista syns vinkeljärnet.
Hela tegelfasade har vilat på ett vinkeljärn som med tiden börjat ge vika. Jag har sett att väggen har buktat (i flera år innan vi köpte huset) vid vardagsrumsfönstret och tänkte faktiskt ta tag i det till våren. Och det var inte bara vinkeljärnet som var undermåligt. Det var slaget i spikar som sedan bäddades in i bruket mellan stenarna men dom var i kortaste laget och ha kanske gått in max 1-2cm i träreglarna. En vägg är sedan tidigare omgjord och där är stödet nertill vänt andra vägen, det är tjockare och längre åt alla håll samt har ett diagonalstag.
Det var väldig tur att ingen skadade sig. Bara 1½ timme tidigare sprang barn och hund precis kring detta område.
Någon som har en idé om tilläggsisolering eller synpunkt på mitt förslag. Även förslag vad jag gör längst ner mot marken, idag sitter det nå krokskriv som ser förskräckliga ut. Markisolering med något tåligt längst ut?
Några bilder, på sista syns vinkeljärnet.
Illa när fasadteglet rasar. Nog dax att även riva ned allt annat och göra om.
Jag har varit med som hantlangare då de murade såna väggar. Vi hade liknande vinkeljärn, men med halvmeterlånga "hängslen" som var svetsade plattjärn som satt fast i vinkeljärnet och skruvades med flera franska skruv, längre upp på väggen. Sen sextumsspik som sattes med minst 6 st/kvadratmeter.
Jag har varit med som hantlangare då de murade såna väggar. Vi hade liknande vinkeljärn, men med halvmeterlånga "hängslen" som var svetsade plattjärn som satt fast i vinkeljärnet och skruvades med flera franska skruv, längre upp på väggen. Sen sextumsspik som sattes med minst 6 st/kvadratmeter.
Att "hänga" teglet på vinkeljärn? Det måste vara som att spela lotto. Materialet som den är monterat är ganska så rörligt/fjädrande. Jag själv skulle montera bort det och sälja på skroten. Sen skulle jag gräva lite runt huset, slå in (borra och slå in) armeringan och gjuta en betong klack. Sen skulle teglet monteras!
Så gjorde vi själva för ca 30 år sen i vårat första hus! Och ingen tegel rasade än!
Så gjorde vi själva för ca 30 år sen i vårat första hus! Och ingen tegel rasade än!
Nu har jag fått färdigt med annat så jag kan ta tag i detta på riktigt. Har forskat lite och kommit fram till att det verkar vara en klimatskiva/board som är det bästa att ersätta skrivmaterialet (tror inte det är asfaboard) och frigoliten med. Nu är väggen lite underligt uppbyggd med 120cm sektioner och några cm mellanrum så det blir lite konstigt med skarvarna men det kanske inte spelar någon roll.
Järnet som sitter nertill får sitta kvar men ska förstärkas upp med ytterligare ett vinkeljärn under. Den lösningen är gjord på en annan vägg som höll på att gå samma öde till mötes och den har nu stått i 20 år och utan en ända spricka. Helt klart är det bäst att gjuta en klack som kamilenski säger med det orkar jag inte börja med nu. Det fanns kvar ett järn från tidigare så det är bara fixa fler.
Några bilder på Skiten.
Järnet som sitter nertill får sitta kvar men ska förstärkas upp med ytterligare ett vinkeljärn under. Den lösningen är gjord på en annan vägg som höll på att gå samma öde till mötes och den har nu stått i 20 år och utan en ända spricka. Helt klart är det bäst att gjuta en klack som kamilenski säger med det orkar jag inte börja med nu. Det fanns kvar ett järn från tidigare så det är bara fixa fler.
Några bilder på Skiten.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Glöm inte att ringa ditt försäkringsbolag! Ett bättre exempel på "plötslig, oförutsedd händelse" är ju svår att hitta!!









