26 142 läst ·
13 svar
26k läst
13 svar
riva bärande vägg
Vi ska riva två meter av en bärande vägg. Har inte råd med en firma. Vi tänkte hyra stämp, tre per sida, sätta brädor över och under stämpen och sen ta bort väggen. Och ev, hyra någon som sätter in balken eller klarar vi det själva ? Vi är inga snickare precis men inte helt ohändiga. Det är en våning till ovanpå plus vind. Sen undrar jag ochså om vi ska låta balken vila på en decimeter tegelvägg som sticker ut från skorstensstocken. Skorstenen och de teglade väggstumparna är inte bärande. Resten av väggarna är stående plank med brädor och puts. :
Tror att detta kräver beräkningar för att få utföras alls.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Du måste rimligen blanda in en byggnadsingenjör för beräkning och "metodstudie". Att sedan utför jobbet kan man kanske. Beror väl lite på hur det ser ut på plats.
Att anlita en byggnadsingenjör behöver inte bli så himla dyrt för en så "enkel" sak.
Att anlita en byggnadsingenjör behöver inte bli så himla dyrt för en så "enkel" sak.
Man skulle inte kunna anlita en duktig snickare då ? Det svåra är att veta om de är duktiga iofs. Vi försökte få tag i en byggnadsingeniör för nåt år sen och det var snudd på omöjligt, det finns nästan inga och de som finns jobbar med stora projekt.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Det är ju en sak hur det fungerar praktiskt. Men för en sådan åtgärd så behöver du bygglov eller åtminstonde göra en bygganmälan. Då behöver du också utse en kvalitetsansvarig (som med lite tur kan vara dig själv). Denna KA skall ju intyga för byggnadsnämnden att det finns konstruktionsberäkningar.
Om du frågar runt lite så borde du kunna hitta en tillräckligt liten ingenjörsfirma, som kan ta på sig en sådan enkel sak. De firmor som "är för stora" borde kunna tipsa om en lämplig.
Om du frågar runt lite så borde du kunna hitta en tillräckligt liten ingenjörsfirma, som kan ta på sig en sådan enkel sak. De firmor som "är för stora" borde kunna tipsa om en lämplig.
Kanske det är bättre att ta det andra alternativet, dra nya avloppsör tiil diskbänken under källargolvet, fast det verkar i mina ögon mycket svårare. Då måste man bila upp en ränna och framförallt ansluta rör till avloppet där under källargolvet och kan inte deet vara svårt ? :
Alltså, vi pratar om två meter, beroende på hur gammalt huset är så är det en bjälke som skall växlas av. Inte hur komplicerat som helst - jag tror man kan själv om man vill....
Sök lite på "bärande balk" på forumet så hittar ni lite info kring ämnet i en diskussion rörande ett framtida projekt här hemma. Här är det sex meter mellan upplagspunkterna. En hel drös med kloka gubbar bidrar i den diskussionen!
För att göra en förändring av denna typs så krävs förstås en bygganmälan. I övrigt finns det inga "får inte röra" regler.... Vill man se denna plikt ur en positiv synvinkel så är det en snabb verifiering av att tänkt konstruktion är korrekt/lämplig. Å andra sidan är det ett pappersfippel som aldrig är klart när man tänkt sätta sågen i väggen, så för den som renoverar hela huset och inte bara byter tapeter så gör man kanske detta på eget bevåg med stöd av personer som vet bättre.... :
Ibland.
Angående sakfrågan så törs man inte riktigt råda utan att se hur det ser ut, men det låter klokt att låta skorsten och tegelvägg vara ifred.
Sök lite på "bärande balk" på forumet så hittar ni lite info kring ämnet i en diskussion rörande ett framtida projekt här hemma. Här är det sex meter mellan upplagspunkterna. En hel drös med kloka gubbar bidrar i den diskussionen!
För att göra en förändring av denna typs så krävs förstås en bygganmälan. I övrigt finns det inga "får inte röra" regler.... Vill man se denna plikt ur en positiv synvinkel så är det en snabb verifiering av att tänkt konstruktion är korrekt/lämplig. Å andra sidan är det ett pappersfippel som aldrig är klart när man tänkt sätta sågen i väggen, så för den som renoverar hela huset och inte bara byter tapeter så gör man kanske detta på eget bevåg med stöd av personer som vet bättre.... :
Angående sakfrågan så törs man inte riktigt råda utan att se hur det ser ut, men det låter klokt att låta skorsten och tegelvägg vara ifred.
Om du bara talar om vart detta inlägg hör hemma så flyttar jag det dit..... :=)sofftis skrev:
På vatten och vvs väl ?
Tack för svaren det är verkligen uppmuntrande att få utsträckta händer i denna jungel av byggvetenskap. Håller på att kolla "bärande balk" men ska bort så det får bli efter helgen för det står mycket.
Med lite arbete går det nog att få tag på en byggkonstruktör som kan beräkna det åt dig. Då får du svar på hurvida det räcker att lägga balken på den murade väggen osv. Dra nya rör i källaren är inte en så komplicerad historia men visst måste du bila upp ett hål i golvet. Metoden att sätta stämp funkar fint men är det alltså en vägg bestående av stående plankor och puts som ska bort?
Jag avlastade tre bärande konstruktioner med stålbalk. Fick ett namn på en konstruktör som kunde göra det utanför arbetet. Han kom tog några kort och beräknade och förklarade hur jag skulle göra, 3000 :- för tre stycken. Det är det värt mot att hela huset sätter sig
Allt är inte svindyrt i Stockholm
Robert
Allt är inte svindyrt i Stockholm
Robert
Hur gick det ?
Tänkte uppdatera gamla ämnen för jag tycker själv att det är kul att få reda på hur det gick.
Vi gjorde som vi tänkte, la en stålbalk. Vi hackade in nån dm på de stående planken på ena sidan och la den på den utstickande murbiten på den andra sidan. Muren var en kortsida bred så vi förstärkte med en 45 ggr 90 balk på insidan av "hålet". Detta är ju nog inte idealiskt men jag har inte sett något negativt hända än. När vi får råd ska jag kolla upp det hela och då återkommer rapport.
Det negativa är att dels är inte muren bärande annars och det är säkert någon tanke med det. Risken för sättningar kanske ? Och att om vi ska sätta in eldstad så tror jag att balken ska vara skyddad från värmen på något vis.
Tänkte uppdatera gamla ämnen för jag tycker själv att det är kul att få reda på hur det gick.
Vi gjorde som vi tänkte, la en stålbalk. Vi hackade in nån dm på de stående planken på ena sidan och la den på den utstickande murbiten på den andra sidan. Muren var en kortsida bred så vi förstärkte med en 45 ggr 90 balk på insidan av "hålet". Detta är ju nog inte idealiskt men jag har inte sett något negativt hända än. När vi får råd ska jag kolla upp det hela och då återkommer rapport.
Det negativa är att dels är inte muren bärande annars och det är säkert någon tanke med det. Risken för sättningar kanske ? Och att om vi ska sätta in eldstad så tror jag att balken ska vara skyddad från värmen på något vis.
Instämmer i att det är kul med uppdateringar av gamla trådar, man vill ju gärna veta hur det slutar.
På din beskrivning låter det som om balkens upplag är något osäkra. Skulle du inte kunna montera in två pelare av fyrkantrör, alltså det vanliga sättet att bära upp en avväxlingsbalk?
På din beskrivning låter det som om balkens upplag är något osäkra. Skulle du inte kunna montera in två pelare av fyrkantrör, alltså det vanliga sättet att bära upp en avväxlingsbalk?
Vad är fyrkantsrör ? Och hur monteras dom, intill väggen ? Hus står de på golvet ?Granngubben skrev:
Klicka här för att svara