5 020 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Måste man prima vid utjämning av vägg (husfix)
Jag hade själv tänkt jämna till några ställen i köket där det blivit ojämnt efter att vi tagit bort gammalt kakel och väggfasta skåp, för att spara lite i den redan gigantiska hantverksräkningen.:S
Men jag är inte säker på vilket material som är det bästa. Husfix använde svärfar för att spackla igen gropar i betongväggen, men han primade inte. Nu läser jag att man måste använda primer på betong, gäller det även om man bara ska jämna till väggen och inte kakla eller dylikt ovanpå?
Varför kan man inte använda gips helt enkelt undrar jag också? Vad är skillnaden?
Men jag är inte säker på vilket material som är det bästa. Husfix använde svärfar för att spackla igen gropar i betongväggen, men han primade inte. Nu läser jag att man måste använda primer på betong, gäller det även om man bara ska jämna till väggen och inte kakla eller dylikt ovanpå?
Varför kan man inte använda gips helt enkelt undrar jag också? Vad är skillnaden?
Jag var på den lokala (och välsorterade) färghandeln men de hade bara husfix och modellgips att välja på. Säljaren tyckte jag lika väl kunde använda modellgips. Vad är det för fel på modellgips för ändamålet? Bortsett från att ytan blir slätare än betongen.
Det finns , gå till en riktig bygghandel. Modellgips kommer inte funka.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=6158
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=6158
Klicka här för att svara
