Jag hade själv tänkt jämna till några ställen i köket där det blivit ojämnt efter att vi tagit bort gammalt kakel och väggfasta skåp, för att spara lite i den redan gigantiska hantverksräkningen.:S

Men jag är inte säker på vilket material som är det bästa. Husfix använde svärfar för att spackla igen gropar i betongväggen, men han primade inte. Nu läser jag att man måste använda primer på betong, gäller det även om man bara ska jämna till väggen och inte kakla eller dylikt ovanpå?

Varför kan man inte använda gips helt enkelt undrar jag också? Vad är skillnaden?

Gipsputs är mycket lättare att hålla på med. Spraya på lite vatten innan om det är dammigt bara.

Stefan N skrev:
Gipsputs är mycket lättare att hålla på med. Spraya på lite vatten innan om det är dammigt bara.
Menar du med gipsputs vanligt modellgips? Sådant har jag använt en del nämligen. Men finns några nackdelar? Kan man måla över det exempelvis?

Nä, inte modellgips. Det finns en speciell gipsputs.

Stefan N skrev:
Nä, inte modellgips. Det finns en speciell gipsputs.
Ok behöver man inte prima då?

Nä, är det torrt så fuktar man lätt innan.

Jag var på den lokala (och välsorterade) färghandeln men de hade bara husfix och modellgips att välja på. Säljaren tyckte jag lika väl kunde använda modellgips. Vad är det för fel på modellgips för ändamålet? Bortsett från att ytan blir slätare än betongen.

Stefan N skrev:
Det finns , gå till en riktig bygghandel. Modellgips kommer inte funka.
[länk]
Okej men 25 kilo verkar lite i mesta laget... ;)Fast det finns kanske mindre förpackningar iofs.

Men VARFÖR funkar inte modellgips undrar jag ändå, vad är skillnaden?:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.