För att skapa lite mer golvyta i ett trångt sovrum, så funderar jag på om man kan flytta ut stödbenen något utan att göra en alldeles för stor affär av det? Det skulle kanske handla om 30-40 cm. Kan man generellt säga, ja det går eller nej det är omöjligt (utan att ta in en konstruktör som räknar på det). Isåfall skulle jag flytta ut ca hälften av benen längs ena sidan. I värsta fall funderar jag på att ta ner väggen och låta benen vara kvar och sen dra ner snedtaket ganska långt mot takfoten. Då ändrar man ju inte konstruktionen, och för ändå en möblerbar yta (dock inte i något av fallen blir detta någon "boyta" då det i båda fallen är golvyta utanför stöhöjd.
Huset är byggt på 20-talet och orginalritningen verkar inte riktigt stämma, eller jag får inte rätt på det. Kollar jag på den så stämmer höjden och placeringen av stödben och sidovind på "höger sida", men på vänster sida av huset är benen betydligt lägre och sidvinden betydligt längre indragen. Detta kan inte vara konstruerat i efterhand eftersom trappan ligger på vänster sida av huset och den placeringen har inte ändrat sig. Trapphusets vägg går från nedre våningen upp i det förhöjda vägglivet på plan "0.5". Mellan trappa och yttervägg på plan 1 ligger klädkammaren (rakt under sidvinden) och allt detta stämmer med orginal-planritningen
Vad tror ni? Någon som brottats med samma problem?
.
.
.
.
.