Hej,

Jag sitter och försöker utvärdera några olika offerter till vårt kommande hus och under nu om detta är en bra/normal ytterväggskonstruktion eller finns det saker jag ska ifrågasätta?

Ytterväggar
Panel 22x120 på spikregel 28mm.
Parock vindtät för utvändig vindskydd.
Massiv regelstomme korslagd (för att undvika köldbryggor). Utifrån räknat 45x45 (liggande), 45x170
(färdigkapad & urjackad för bärlinor), åldersbeständig diffusionsspärr samt skarvtejp, invändigt 45x70 (liggande) kanalisationutrymme (fullisoleras med 70mm efter utförd kanalisation)
Mineralullsisolering 45+170+70, treskiktsisolering
Invändig väggbeklädnad 12mm spånskiva & 13mm gipsskiva i ergonomiutförande (B=900mm)

Jag är mycket tacksam för alla förslag och synpunkter.
 
Snarlik min konstruktion i min utbyggnad, dvs bättre kan det inte bli! ;)
 
Låter bra tycker jag! Med undantag för att min stomme har bytt plats på 45x45 och 45x70 liggande (dvs jag har liggande 70 på utsidan av 170 reglarna, och 45 mm installationsutrymme på insidan) så är det väldigt likt.
 
b8q skrev:
Låter bra tycker jag! Med undantag för att min stomme har bytt plats på 45x45 och 45x70 liggande (dvs jag har liggande 70 på utsidan av 170 reglarna, och 45 mm installationsutrymme på insidan) så är det väldigt likt.

Gör den skillnaden något i egenskaper??
 
Det tror jag inte, att jag har 70 ytterst beror på att jag vill få ut panelen tillräckligt över sockelisoleringen, samtidigt som de bärande reglarna vilar på grundmuren (eller ja, på syllen på grundmuren) och inte behöver hänga halvt utanför, om du förstår vad jag menar.
Det sägs väl att diffussionsspärren ska ligga max 1/3 in i isoleringen (innifrån räknat) för att man ska undvika kondens i isoleringen. I ditt fall hamnar den 25% in, i mitt fall 16% in. Bägge bör alltså funka utan problem, men mina mått ger lite mer marginal.
Å andra sidan får ju du mer utrymme för eldragning och sånt.
 
Redigerat:
Mikael_L
Kiro skrev:
Hej,

Jag sitter och försöker utvärdera några olika offerter till vårt kommande hus och under nu om detta är en bra/normal ytterväggskonstruktion eller finns det saker jag ska ifrågasätta?

Ytterväggar
Panel 22x120 på spikregel 28mm.
Parock vindtät för utvändig vindskydd.
Massiv regelstomme korslagd (för att undvika köldbryggor). Utifrån räknat 45x45 (liggande), 45x170
(färdigkapad & urjackad för bärlinor), åldersbeständig diffusionsspärr samt skarvtejp, invändigt 45x70 (liggande) kanalisationutrymme (fullisoleras med 70mm efter utförd kanalisation)
Mineralullsisolering 45+170+70, treskiktsisolering
Invändig väggbeklädnad 12mm spånskiva & 13mm gipsskiva i ergonomiutförande (B=900mm)

Jag är mycket tacksam för alla förslag och synpunkter.
Det ser bra ut, jag skulle inte önska något mer direkt.

Själv har jag ungefär samma, men med 45+195+45 i stommen, istället för 45+170+70. Ungefär samma resultat men det är lite lättare att fästa 45'or på stående reglar än 70mm. Och så har jag OSB istf spånskiva, men det spelar nog väldigt liten roll.
 
Gå in på www.energiberakning.se så finns det en flik där du själv kan mata in uppgifter får olika konstruktioner och få fram U-värden. Din vägg är mer än OK som andra redan skrivit. I allmänhet är det stora glasytor som drar energi.

/Anders
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.