2 923 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
Mura en våning i Leca
Behöver lite tips gällande en liten utbyggnad jag håller på med. Bygger 3x4m i två plan. Nedre blir platta på mark och Leca väggar, övre träbjälklag och trästomme. När det gäller Lecan har jag lite frågor.
Utbyggnaden är i ett hörn av huset, det blir en vägg på 3m, en på 4m, och en liten stump som ansluter mot befintligt på ca 1m. Källarvåningen kommer det inte återfyllas mot (markplan). Jag har inga konstruktionsritningar eftersom det är en så liten enkel konstruktion.
Mina frågor:
Källaren är oisolerad, och kommer aldrig kunna isoleras pga konstruktionen (byggt 1907). Det nya källarrummet kommer inte heller att isoleras fullt, utan kommer användas som verkstad. Men vilken tjocklek på Leca skall jag ta? 20 eller 25cm?
Hur gör jag med armering av väggarna? Finns det ngt generellt man kan säga?
Mot plattan. Skall jag lägga första skiktet i bruk, eller ngt annat? Såg ngn som lagt en syllpapp under, och som menade att den sen limmade fast Lecan i plattan.
Skall jag mura stötfogarna eller kan man strunta i det?
Tacksam för alla tips då jag aldrig murat med Leca....
Utbyggnaden är i ett hörn av huset, det blir en vägg på 3m, en på 4m, och en liten stump som ansluter mot befintligt på ca 1m. Källarvåningen kommer det inte återfyllas mot (markplan). Jag har inga konstruktionsritningar eftersom det är en så liten enkel konstruktion.
Mina frågor:
Källaren är oisolerad, och kommer aldrig kunna isoleras pga konstruktionen (byggt 1907). Det nya källarrummet kommer inte heller att isoleras fullt, utan kommer användas som verkstad. Men vilken tjocklek på Leca skall jag ta? 20 eller 25cm?
Hur gör jag med armering av väggarna? Finns det ngt generellt man kan säga?
Mot plattan. Skall jag lägga första skiktet i bruk, eller ngt annat? Såg ngn som lagt en syllpapp under, och som menade att den sen limmade fast Lecan i plattan.
Skall jag mura stötfogarna eller kan man strunta i det?
Tacksam för alla tips då jag aldrig murat med Leca....
Kan inte påstå att jag är expert, men jag har nyligen murat en liknande konstruktion som din (i mitt fall en tillbyggd entré), mått 3,5 x 2 m, platta på mark i källarplan (10 cm tjock, utom i kanterna där voterna är 20 cm tjocka). Jag valde att göra väggarna 25 cm (jag funderade aldrig ens över 19 cm block, det känns för tunnt för en bärande källarvägg). Lade en syllpapp mellan plattan och första skiftet. Detta är inte för att det "limmar fast" blocken mot plattan, utan tvärtom för att styra ev. sprickbildning; väggen och plattan kan röra sig lite mot varandra utan att sprickor uppstår. Om man har stort jordtryck (djup källare och långa väggar) måste man se till så att väggen inte kan tryckas in i huset, t.ex. med ett L-format järn i vinkeln mellan golv och vägg (det finns andra sätt med).
Jag armerade vartannat skift med galvat bistål, en i vardera "ränna" i lecablocken.
Stötfogarna murade jag också. I översta skiftet murade jag dessutom in några uppstående gängstänger, som jag kan skruva fast syllen i (den fästs dessutom med fasadplugg).
Jag armerade vartannat skift med galvat bistål, en i vardera "ränna" i lecablocken.
Stötfogarna murade jag också. I översta skiftet murade jag dessutom in några uppstående gängstänger, som jag kan skruva fast syllen i (den fästs dessutom med fasadplugg).
Klicka här för att svara