Vill fylla ett gäng aluminiumrör med betong. Rören är ca 25mm i diameter och kanske en halvmeter långa.
Är det nåt speciellt jag bör tänka på?
Hur gör man det enklast? Har ingen tombola, men det kanske går med Finjas "Gjuta Enkelt", som inte behöver blandas?

Detta är, som ni kanske märker, inte mitt område...

Vad ska du ha de fyllda rören till? Kör med finbetong som du blandar lite löst och en tratt att hälla i. Knacka lite på rören när du har fyllt dem, så försvinner luftbubblorna. Finbetongen kan du blanda i en hink.

/kimpo

Flytspackel?

Det ska bli sänken till en 170 meter lång PEM-slang i en å.
Flytspackel kanske kan funka, bra idé.

Hur många sådana rör hade du tänkt att ha? Om jag räknar rätt rymmer varje rör ca 0,25 dl, vilket innebär att betongen i dem kommer att väga strax under 0,6 kg. Det kommer att behövas "några stycken" om slangen skall hållas på plats...

Varför har du siktat in dig på denna lösning med alurör?

Ja, det blir ett gäng. Kan göra dom längre om dom inte blir tillräckligt tunga.
Men jag är tacksam för alla förslag på en bättre lösning.

Hej!

Köp extra PEM slang och kapa upp i bitar och fyll dessa med betong. Lär ju bli billigare än alu rör.
Eller kapa upp gjutrör i papp till lagom stora puckar och gjut fast en rostfri ögla. Finns säkert att köpa på båtbutiker.

Mvh Marcus

Du kan använda marksten, väger 3.25kg och kostar 2,60:- st.
Du kan antingen borra ett hål för slangen igenom eller skruva fast en rostfri ögla.

• 02195_472x472.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bygga_bo skrev:
...Om jag räknar rätt rymmer varje rör ca 0,25 dl, vilket innebär att betongen i dem kommer att väga strax under 0,6 kg...
Jag fick ett vänligt påpekande att jag räknat rätt men skrivit fel... det skall vara 0,25 liter. Vikten stämmer eftersom det var ett skrivfel (betong väger ca 2,2-2,3 kg/liter).

Håller med Peter2400. Det är enklare att skaffa färdiga stenar än att hålla på att gjuta, speciellt i detta fallet när formen på ankaret inte spelar någon större roll. Prisskillnaden lär inte bli direkt påtaglig heller då det finns stenar/block som har ett kilopris som ligger i närheten av vad betong på säck kostar.

Dock kan ett gäng rostfria öglor dra iväg lite, och sen behöver du förstås även fixera slangen i öglan på något sätt. En spontan tanke är att skaffa betonghålsten (så slipper du borra) och fästa slangen med tex buntband i denna. Det finns långa och kraftiga buntband som är väderbeständiga (icke-metallisk låstungan som inte rostar sönder). Gör en löst sittande ögla av buntbandet för att minimera "nötpåfrestningarna" - slangen lär ändå hållas nere.

AXS
Aluminium och betong är inte superbra att blanda.

Läs på innan de gör det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.