Byggmaterial & Byggteknik
viktorj: Vad e de för allmogefoder som e 21 mm tjockt? Sätt upp foder som vanligt. Använd skurkloss som på bilden. Å lägg in en list bakom foder som är lika tjock som panelen. Snyggaste sättet att lösa det på. Sen måla in allt
MMR: Åtminstone är LaFarges skivor 12.5, men man kallar det för 13mm. (se tabellen uppe till höger på denna sidan: http://www.wramstra.se/gips-13-x-900-x-2500/442-0) Men det är ju för mig strunt samma, den halva millimetern gör varken till eller från, och det är en bisak, TS ursprugliga fråga gällde ju egentilgen 11 mm och slutsatsen är väl att han har mätt i själva spackelfalsen
Alanl: Okej så det blir trä panel gips gips halm gips gips. Hur klarar dessa halmhus dagens miljökrav har för mig att hus idag måste nå upp till ett visst miljökrav för att bli godkända. Så när jag pratade med killarna som renoverade mitt badrum så sa dom att idag byggs dom flesta villor med 45 cm isolering och allt plastas in och alla skarvar går minst 50 cm om lått. samt moderna glass mm.
Forbo: [citat] Det benämndes inte Japan-golv i butiken/lagret, men när jag la beställningen på golvet så nämndes ordet och så kollade jag upp det, och den dimensionen är specifikt för japansk export tydligen:-) Det golvet har de inte med på hemsidan. (Det var det golvet du köpte jag åkte förbi där och skulle titta på är jag hittade 2-3 varianter de hade hemma, och det här kostade 89kr
JF.: Är det någon som vet vart man kan hitta en frostad glassdörr som man kan ha som innerdörr? Är en helt i glas jag är ute efter. Ser ut som en duschdörr.
Baeckz: Ok, Men är det så att det är bara denna betong på just den väggen? Att den är bärande. Eftersom det gick bra att spika klippspiken i de andra. I så fall kanske jag bara behöver använda spikplugg på den hårdare väggen. Skulle haft såna spikpluggar med försänkt krage i så fall. Men vad snackar vi för dimensioner som jag minst borde ha? Och som sagt, då måste jag ha slagborr?
cederbusch: Upptäckte att det spruckna blocket som avlastar fönstret är armerat så det är ju ingen fara.
Yrrol: Andra sidan av den dörröppningen är in i ett "litet" rum, tänkt som hobbyrum/finmekaniker del. Om dörren skulle varit mer åt sidan så skulle jag tappa endel värdefull väggyta därinne. - En lång bänk skulle ge mer storhets känsla. I mitt tänk. Men jag vill gärna förstå er också, så, vad är fördelarna med två åtskilda bänkar? Det hade säkert gått och tagit tigersågen och
PsychoCheF: Jo, i värsta fall kommer jag göra blanda cement och lecakulor för att göra egna element, men helst vill jag spara tid och få delarna klara. Det är svårt att hitta företag som kan gjuta delar på beställning, så känner ni till någon så vore jag väldigt tacksam.
Fredrik.engdahl: jag hade inte gjort det. i höstas hade jag ett jobb där dom hade prövat med att laga små skador på en dörr med bets och det blev inte bra . Vi fick slipa hela dörren fylla i med vax och sen lacka den
Vidar: Vi byter allt så det ordnar sig nog med fuktspärren. Det är rätt mycket virke som varit skadat så det finns en viss arom i huset, ju mer som kommer bakom plast desto bättre... Kommer ha självdrag plus fläkten i badrum och köksfläkten. Plus två kaminer som drar ut luft när dom är igång.
öringen: Letar efter någonstans där man kan hitta beslag/hållare till denna typ av ledstång. http://www.hlf.se/produkter/ledstanger/nr180-182 allt jag hittar är beslag till rundstav eller handledare som står upp. Ska man behöva tillverka själv?
MathiasS: det ser ut som eternit men bara från bilderna skulle jag nog inte kunna skilja det från någon minterit-liknande skiva. Att det just sitter i taket på garage/verkstad pekar också på att det är eternit eftersom det var vanligt att använda som brandskydd.
Petros12: Anaitis så armerar man då man ska ha väldigt tunga laster på stolpar fast bättre lite för mycket än för lite. I så fall måste han gjuta fyrkantiga stolpar eller så tillverkar han runda ringar i 6mm armeringsjärn och då borde dom va 1-2 cm ifrån betongens yttre ytan om jag har rätt?
SBH: virket börjar se lite tjurigt ut. kanske byta istället för bara kapa av
TFH: Vill få åsikter om hur viktigt det är att gummilisterna på syll plasten tätar mot grund. Har vid olika väderlek fått en fuktvandring in innanför väggblock (inget golv lagt än) vilket inte borde vara så bra för kommande trägolv. Antar att det kan bli ett kall ras vid ytterväggar som också kommer påverka vår energi åtgång i framtiden . Nån som vet???
Stefan_E: Trä har låg draghållfasthet vinkelrätt fibrerna och om man jackar ur i underkant vid upplag så är det denna typ av belastning som införs i balken vid änden. Det finns risk för sprickbildning där. Om man tex hade jackat ur i överkant hade det inte varit lika farligt (ej aktuellt här). Man kan räkna på hur mycket man kan jacka ur med eller utan förstärkning. Limträhandboken anger
RobZombie: Om det är ett avslut på ett ytterhörn du ska få till så är mitt tips att du sätter den icke kapade kanten utåt. Oavsett snittet på plattan blir det aldrig 100% men om det ligger in mot en annan platta med fog mellan syns det nästan inte (om inte det är väldigt fransigt förstås).
Skåne-Mia: Ruskar liv i den här tråden igen, då vi har samma problem. Vi vill ha en glasvägg med skjutdörrar att gränsa av mellan inomhus och vår vinterträdgård. Glaset behöver inte vara isolerat för vinterträdgården är uppvärmd och blir aldrig kallare än 5 grader, men det behöver vara tätt runt om så att det inte bildas drag eftersom det vintertid ändå är rätt mycket kallare än
Noseone: Möglar det så lätt som det gjorde bakom gossedjuret så är väl något fel.
Kurtivan: Helt otroligt, 7 minuter! Tack, då vet jag vad jag ska fråga efter i järnaffären.
patrik-k: Hejsan, Tänkte höra om det är någon som vet vad xella/ytong's nya block kostar (engery +) 500 och 400 samt om priserna skiljer så utomlands och i Sverige? jag sökt runt lite men hittar bara "reklam" för produkten men aldrig priset. Tack på förhamd
MB77: Hade en byggnads ingenjör här och kollade på hur jag skulle göra för att kunna ta bort väggen till kattvinden. Han tyckte att takstolarna skulle bäras av enligt vad som är ritat. Reglen som går vertikalt är bara för att få en vägg och inte ha snedtak hela vägen ner. Virket är 45x145. Vad tror ni om detta känns det som en bra lösning? Ska försöka att dokumentera allt efter som
mandg: sedan är ju frågan hurvida man "skall" insolera ivändigt.....har också haft funderingar på isolering men frågan är om väggen inte måste vara ventilerad iom den fukt som finns i puts....
corre: Klarar längden sig? Om så, räcker det med att skruva med vagnsbult, varmgalvad eller Rostfri A4. Sätt bult både uppe och nere i ändarna, och sen omlott längsmed med 50cm mellanrum.
JOW: Nja, beror väl på hur väggen är uppförd. Ibland i parhus så är det två separata väggar med mellanrum. Samt att det är isolertjockleken som avgör. Men jag ska säga att jag är lite osäker på det. Jag är inte helt hundra på att det är helt hundra att man inte får göra något alls med väggen. :)
Savett: Dom jag pratat med sen mitt inlägg säger att dom få kvadrat (5) inte gör ngn skillnad om plasten tas bort. Och limmar gör man väl om jag förstått de steg för steg anvisningar jag sett och även dom jag rådfrågat. Det ska vara stumt och skruvar man kan gipset röra sig och det vill man undvika. Hur gör man annars om man inte kan/bör ta bort plasten? Jag är nog inte den ende som
norrbottenstorpet: JOW har sammanställt det bra. Alla kallvindar har mer eller mindre kondensutfällning, beroende just på väder, isolering och ångspärr i takbjälklaget. Ändock har kallvindarna funnits och fungerat länge. Det vi gjort på senare år som förändrat förutsättningarna är ytterligare ökad isolering i takbjälklaget och införandet av isolermaterial som inte kan hålla fukt. Har du några
SBH: har ni skottat av taket? tänker på om ni råkat göra hål asfaltspappen. men annars ser ändå taket konstruktion inte bra ut
titanium: T.ex. Vindtät eller Windy. Används både vid tak och vägg som vindskydd.