Eftersom pelarna till höger (bild 1) är så dåliga och ändå måste åtgärdas är ett alternativ som jag funderar på att bygga in hela förstukvisten, och kanske även balkongen ovanför den. Men problemet är att golvet bara vilar på det där betong"benet" (bild 2) som visserligen går längs hela förstukvistens bredd, men frågan är om det håller om jag börjar bygga mer på den? Behöver jag förstärka?
Under är det bara jord och sand (bild 3). Om jag måste förstärka det som ska bli golv, hur gör jag då?

• ImageUploadedByByggahus.se1332607113.197869.jpg
  • ImageUploadedByByggahus.se1332607154.820679.jpg
  • ImageUploadedByByggahus.se1332607171.342105.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ps! Om jag inte behöver förstärka, behöver jag kanske isolera golvet ändå. Hur gör jag det?

Tror inte att du behöver förstärka golvet då du redan idag har en ansenlig tyngd som vilar på det. Alltså får man förmoda att armeringen är rätt utförd.
Om du skall göra om till en isolerad förstukvist så skulle jag riva pelarna helt och ersätta dem med mindre pelare i stål, ev. i limträ. Tänk bara på att där träet kommer att vila på ouppvärmda betongytor så du måste ha en regäl syllisolering.Både uppe och nere.
Den lodräta betongväggen ytterst kan du ju inte isolera så där kommer du få kallt på golvet. Smartast vore nog att lägga in värmegolv av något slag.
Golvet isolerar du underifrån antingen genom att limma på cellplast eller borra/skruva dit metallreglar med mellanliggande fiberisolering. Nackdelen är att fasaden på utbyggnaden kommer att sticka ner längre än fasadmaterialet på huset. Men det kanske man får ta.
Ditt projekt är inget solklart projekt. Egentligen skulle man nog ha rivit även betongplattan och byggt allting i trä så att du får isolering runt hela.
Tänk på att ha en luftning närmast betongen i taket annars kommer du att få kondens=mögel där.

Tack för tipsen! Jag är inte så besvärad av om golvet så att säga blir tjockare nedåt, hellre det eftersom golvet på ovansidan annars hamnar högre än befintligt hallgolv. Det kan man alltid täcka för lite snyggt. Du menar i princip regla upp med stålreglar och isolering på undersidan?
Tänkte nog undvika trä så mycket som det går. Tanken är att riva pelarna och mura upp utbyggnationen med lecablock, samt isolera o gipsa.

Låter bra !
Men glöm inte luftningen av taket (ursäkta tjatet) ;)

Ja, det var bra att du sa det, tänkte det när du skrev det i förra inlägget

Du tänker alltså: innertak-plast-isolering-luftspalt-befintligt betongtak (balkongens golv), om jag förstår dig rätt? Antar att luftspalten bör vara öppen utåt också, mer eller mindre?

När jag läste inlägg #1 så tänkte jag, inga problem, en trävägg väger inte mycket.
Men när du sen skriver att du ska mura en vägg och putsa osv så är jag rädd att det drar iväg lite mer i vikt.

Jag vill inte påstå att det inte håller, ej heller att det håller.
Ville bara göra dig varse om att det skiljer sig i vikt.

ricebridge skrev:
Ja, det var bra att du sa det, tänkte det när du skrev det i förra inlägget

Du tänker alltså: innertak-plast-isolering-luftspalt-befintligt betongtak (balkongens golv), om jag förstår dig rätt? Antar att luftspalten bör vara öppen utåt också, mer eller mindre?
Ja, fast du måste ha en diffusionöppen folie ovanpå isoleringen som leder bort ev. kondens. Folien måste alltså luta något utåt.
Ang. Lecablock så finns det Leca som har luftkanaler eller isolering och då är extra lätta.

Vad rekommenderar du för folie?

T.ex. Vindtät eller Windy.
Används både vid tak och vägg som vindskydd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.