F
Forbo: Är det en massa småhål, men i övrigt intakt går det ju utan större problem att tejpa över alla hål (även om det är ett pillejobb..) Annars är nog det bästa att ta bort 45mm-reglarna och sätta om plasten...
4 svar · 4,7k läst
M
Mats: ankarmassa tycker jag låter bra också. Se bara till att få hålen hyffsat rena först (sugrör och blåsa lite lagom funkar, blåser man för hårt så får man tvätta ansiktet sen)
4 svar · 12,7k läst
·
T
TheGame: JAg brukar alltid ta OSB. Plyfa har jag tagit nått ställe där jag hände upp skåp som massa verktyg och färburkar skulle förvaras i. Jag har bara gått på magkännsla, men som sagt, vanlig spånskiva går säkert bra det också.
12 svar · 6,3k läst
M
Merkurius: Murade förra året ett stridsvagnshinder, nä, en grill! När jag hade på puts på leca-blocken hade jag på för mycket och dessutom ojämnt och jag vill nu putsa/slipa ytan jämn. Vad ska jag använda för redskap? Ett jättestort sandpapper gjort av metall vore ju det bästa :-)
0 svar · 1,6k läst
oleg
oleg: Om jag förstår dig rätt så ska du göra ett utbygge under balkongen? Isf måste du riva hela balkongen. bygg utbygget med ca5 graders lutning bandtäck taket och bygg sedan balkongen uppe på. ska du ha ett uterum så funkar de bra att sätta plåtar under trallen så slipper du bli blöt.
4 svar · 6,4k läst
prototypen
prototypen: En gång i världen så hade "vår" postis en SAAB 95, alltså den förra modellen. Automatlåda fans nog inte att få till den. Idag så är det nog bara automater. P
14 svar · 13,4k läst
P
Paravanen: Hej, Vi har köpt ett hus och undrar lite om sprickor i prefab betongelement. Dessa sprickor ligger i souterängplanet och är relativt djupa, inte bara ytliga vad jag kan se. På flertalet ställen går den från tak till golv. Dock så tror jag inte de gått rakt igenom då det inte är fuktigt någonstans. Det har gjorts en kontroll av dessa sprickor när huset var 2 år (av hustillverkaren)
0 svar · 2,7k läst
A
Annkina: Behöver snabb hjälp!!! Vi bor i ett hus från 53. Ett betonghus. Jag håller på att riva tapeter. En av ytterväggarna har buktat hela tiden vi bott här. Ungefär som om det suttit en tunn spånskiva eller något där. Jag började riva tapet och när jag närmar mig det stället börjar det komma gips. Inte gipsvägg utan det ser ut som det är spacklat med gips. Jag petar lite hål och det
0 svar · 2,3k läst
A
andersmc: Om det är utegips du tänker på så är den, trots sitt namn, inte avsedd att monteras utvändigt. Den sitter inne i väggen, bakom panelen. Den håller för lite regn för en kortare tid, men absolut inte för att vara permanent utomhus. Den är också, som vanlig gips, ganska ömtålig. Ytan är belagd med något vax-liknande, så det är dessutom svårt att få färg att fästa. Till
2 svar · 3,3k läst
R
RickeP: [citat] Hur gick det?
2 svar · 4,1k läst
K
karinbj: Detta är ju ett gammalt inlägg, men jag har en liknande situation. Hur löste du det? Går det rent generellt att förstärka skarvade takbjälkar/stolar? Jag har en sommarstuga som är 6 meter bred med takbjälkar (= botten i takstolarna) som är skarvade på ung 3.5-4 meter, med nästan en meters överlapp. Går det att förstärka dom så pass bra så att vi kan ta bort den bärande väggen
1 svar · 7,3k läst
Rebeckaf
Rebeckaf: Ber om ursäkt för min frånvaro. Uppregling är redan gjord. Det gäller bara inomhus. D v s vanligt kartonggips med spånskiva bakom. Dock både tak och vägg. Inga burspråk, men många eldosor... :) Men nu har jag en uppfattning i alla fall. Som ickesnickare är det svårt att veta om ett arbete tar två dagar eller två veckor... :D
11 svar · 4,7k läst
Stew
Stew: Jag tycker vi avvaktar "riftiraf" innan vi svarar mer i denna tråd. Informationen är otillräcklig för att kunna ge ett korrekt svar. (Även om jag tycker att JOW kom med ett så logiskt svar man kan utan mer info) Mvh Stefan
3 svar · 2,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: En del lagkrav kan du hitta i boverkets byggregler BBR. Och så kan du kolla lite här: http://www.atab-trappan.se/index.cfm?id=9&l=2 http://www.olssonstrappor.nu/trappkunskap.html Det finns säkert mer att hitta med google.
3 svar · 1,5k läst
amomoty
amomoty: [citat] Hej maecken; Fläsk fet skulle förlänga reoets livslängd ganska mycket, gärna under värma väder förhållande, annars bränna fetet och och massera repet med vätskan som man får över när man bränner fetet. Mvh Amomoty
2 svar · 6,9k läst
Stew
Stew: Jag tycker vi släpper denna frågan tills riftiraff återkommit med mer information. Den är såpass ofullständig att man inte kan ge ett bra och korrekt svar. Mvh Stefan
5 svar · 1,9k läst
K
Kingenkongen: Enligt Beijer så har OSB en dragstyrka på 167 kg: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=52659 Verkar ju extremt onödigt att använda metallexpander med andra ord.
8 svar · 2,9k läst
J
JOW: Jo, jag förstår din tanke, men jag tror/tycker det är onödigt jobb att sätta nya stolpar när du redan verkar ha en gjuten platta till altan. Jag menar att sätta provisoriska stolpar 1m in mot huset från nuvarande stolpar, du kan t.ex, sätta en 45x95 upp till varje takbjälke. Riv bort de gamla, ställ nya stolpar enligt smak och tycke på design där de gamla stod. Då behöver du inte
5 svar · 6,8k läst
·
harry73
harry73: Om tak och golv är betong och vägg är trä, är den inte bärane annars går det inte att se på bild + ritning
2 svar · 2,4k läst
·
V
vagabondo: funderar på om jag ska använda spik (med riktig, platt skalle) eller köra med dyckert, aller t o m skruv - vad har du använt?
4 svar · 5,0k läst
PNO
PNO: Primerns främsta funktion är att binda lösa partiklar och att förhindra att fixet ska torka ur på grund av att väggen suger upp vattnet i fixen innan fixet hunnit brinna. Fix som torkat för fort får ingen styrka, precis som alla andra cementbaserade produkter som torkar ur. Jag skulle definitivt använda primer på en gammal lättbetongvägg. Angående att spackla med fixen: ja, det går
3 svar · 1,1k läst
T
torparkillen: Vi har funderingar på att isolera golven i vårt gamla brygghus från 1920-talet. Det är en torpargrund. Avståndet till marken är ganska litet, men det skulle vara genomförbart att isolera det nedåt. Man skulle i så fall behöva ta upp de gamla golven. Det finns gamla golv, breda tiljor som ligger underst mot grunden, samt ett brädgolv, med inte lika breda golvbrädor som troligen lagts
0 svar · 2,5k läst
chris47
chris47: NetNut, kan tänka mig att det är en historia som alla i grannskapet känner till nu. Det är ju jättekul med kreativa människor som testar nya sätt. /CC
11 svar · 2,5k läst
·
J
JanGren: Tack för era tips. Det blev att såga för hand denna gången och det gick bra överlag. Lite tidskrävande men mindre damm :) Köpte en lättbetongsåg på Jula för 99:- som helt klart gjorde som lovat.
5 svar · 20,9k läst
A
anaitis: Om du ritar hur du har tänkt blir det nog lättare att förstå.
1 svar · 2,2k läst
M
magnusk750: Bostadshus byggt av Lecablock, (utvändigt isolerat osv) Frågan är, går det att få till en 5 mm tjock puts på innerväggar? Två lager gipsbruk utan att näta? Det finns vissa detaljer monterade redan som gör att putsen helst inte bör vara tjockare.
0 svar · 1,3k läst
K
Knetha: Jag har 115x115 limträ i stolparna på balkongen. Staketsektionerna är skruvade med vinkeljärn mot stolparna. Nackdelen med limmade stolpar är att alla reglar är ju avfasade (VARFÖR är de det ?) = skitfult om man limmar ihop dem. Man kan såklart hyvla ner dem men jag saknar sådan utrustning. Att spackla i urfasningen misstänker jag inte kommer att hålla så länge...
11 svar · 27,3k läst
G
gillarattbygga: Ok! Tack så mycket för din hjälp.
4 svar · 3,8k läst
B
byggpularen: Jag skulle utläsa det som "kamstång diameter 12 med 300 mm mellan stängerna" // Anders Sent from my HTC Desire S using Byggahus
2 svar · 6,8k läst
gadu^
gadu^: [citat] Det var lite så jag tänkte och fick inte ihop det varför man behöver ett lager gips...
7 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.