1 386 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Nytt ytskickt istället för ny puts?
Hej Alla!
Sitter i ett gammalt tegelhus med putsade inner/ytterväggar.
Dessvärre börjat putsen att bli riktigt dålig på insidan, detta resulterar i att det tex är i stort sätt omöjligt att få upp lite gardiner etc utan att använda kemankare etc.
Funderade lite på om man kan sätta upp lite stålreglar på insidan och därvid fästa osb skiva samt 6 mm gips på denna och därmed få ett utskickt som man lägg kan montera tavlor, gardiner etc på...
Ytterliggare ett stort + är att man lätt kan låta elektrikern dra till nya uttag utan att fräsa i putsen....
Är mest orolig för eventuella fuktvandringar och att få kondens på insidan mellan puts/osb.
Känner lite att jag inte kan vara den enda som försöker bli av min sidan dåliga innerväggar...
Vad säger expertpanelen, kan man göra så utan risk för fukt etc?
Sitter i ett gammalt tegelhus med putsade inner/ytterväggar.
Dessvärre börjat putsen att bli riktigt dålig på insidan, detta resulterar i att det tex är i stort sätt omöjligt att få upp lite gardiner etc utan att använda kemankare etc.
Funderade lite på om man kan sätta upp lite stålreglar på insidan och därvid fästa osb skiva samt 6 mm gips på denna och därmed få ett utskickt som man lägg kan montera tavlor, gardiner etc på...
Ytterliggare ett stort + är att man lätt kan låta elektrikern dra till nya uttag utan att fräsa i putsen....
Är mest orolig för eventuella fuktvandringar och att få kondens på insidan mellan puts/osb.
Känner lite att jag inte kan vara den enda som försöker bli av min sidan dåliga innerväggar...
Vad säger expertpanelen, kan man göra så utan risk för fukt etc?
Redigerat av moderator:
ja det tycker jag med, men med tanka på att putsen inte håller, samt att vi är i behov av att "bygga" antal uttag i diverse form så känns det som en vettig lösning, dock är det bara ytterväggarna som vi/jag tänkt göra detta på...med tanka på att de redan är 530mm så gör de inget om de kommer upp till 580 mm 
med tanka på att det gör livet mycket enklare för elektrikern samt för mig som skall dra till nätverk, ljud, och andra tekniska "pryttlar"
med tanka på att det gör livet mycket enklare för elektrikern samt för mig som skall dra till nätverk, ljud, och andra tekniska "pryttlar"
Har fått lite kolla iallfall.
Så här ser det ut innifrån vad jag tror och hoppas
Puts->Tegel->Luftspalt->tegel->luftspalt->fasadtegel
Yttersta lagret är pålagt nån gång på 70 talet och är ventilerat utifrån, huset som sådan är
ifrån 1909 (om jag inte minns fel)
Huset står på ventilera torpargrund som för övrigt är snustorr.
Så här ser det ut innifrån vad jag tror och hoppas
Puts->Tegel->Luftspalt->tegel->luftspalt->fasadtegel
Yttersta lagret är pålagt nån gång på 70 talet och är ventilerat utifrån, huset som sådan är
ifrån 1909 (om jag inte minns fel)
Huset står på ventilera torpargrund som för övrigt är snustorr.
Klicka här för att svara