Byggmaterial & Byggteknik
gadu^: [citat] Det var lite så jag tänkte och fick inte ihop det varför man behöver ett lager gips...
chris47: Jag rekommenderar billhammare fast en lätt. Luftdriven typ biltema funkar kanonbra. Fungerar till det mesta, klinker, kakel, etc... Välj inte eldriven, dom är tunga och otympliga. /CC
chris47: Lugn! Det är bara att skruva ihop igen. Vanlig skruvmejsel funkar bra, men moment kan man få på många sätt om det behövs, ex skruvdragare, skiftnyckel på skaftet om det inte är runt vill säga och momentnyckel. Bits och bitsförlängare och adaptrar finns det gott om på alla byggvaruhus. Passa på att trycka in trälim när du ändå håller på så slipper du framtida problem och knirr,
chris47: Det som knarrar är när trä gnider mot trä. Skulle inte tro att det blir samma effekt mot gipsväggen. Limma överallt där du kommer åt.. Förslagsvis så skruvar du loss alla stegen från vangstycket innan du limmar och då alla steg samtidigt.. Om du tar ett steg i taget blir det nog svårt att få till det. /CC
Gabbe1: I ditt fall använde jag mig av belastningsfall 10 i Karl Björks formelsamling. f=(5xQxLxLxL)/(384xExI) f=nedböjning Q=last L=balkens längd E=elasticitesmodul I=balkens tröghetsmoment
ef98dpa: Tack! Jag pratade med en kompis idag som var inne på samma spår. Tack för takpappstipset hade nog inte kommit på det annars. //D
Mats: Hyr en gipslyft och var två som lyfter upp skivorna på lyften. Gör man så så ser jag inga problem med att ge sig på 1200X3200 skivor. Har lassat upp 1200X2500 ensam men det sliter på ryggen
prototypen: Jag hyvlade till en bräda lika sned och vind som underlaget fast tvärt om. Betong smulas lätt sönder på sådana ställen. Protte
hecke: Med reservation för att jag är en lekman på området så kan jag ge tips hur jag gjort. Gräv ut till frostfritt djup, återfyll med singel och fyll även innerutrymmet med singel. Varför böka med frigolit eller lecablock när du har billigare alternativ i form av singel. Armera och gjut sedan som du tänkt, men jag skulle gjuta plattan tjockare än 5 cm. Snarare 8-10 cm. Tråkigt om plattan
Mikael_L: Dom här har jag själv funderat på. Att sätta i vangstycket vid varje steg. http://www.jula.se/minidownlights-ip20-10-pack-402287 [bild]
vectrex: [citat] Finns väl hos de flesta bygghandlare. Själv satte jag upp obehandlad springspont av märket Siljan i vårt snedtak på övervåningen. Jag målade den dock själv (5ggr, ett jäkla jobb). Blev mycket bra dock! Baseco Siljan och Moelven är några tillverkare som alla har vad du söker.
JOW: Jo, jag håller med.. Dock sitter det fast redan, limmat. En kollega tipsade om att använda en kantfräs. Låta kullagrer gå mot gipset. Det som blir kvar då är hörnen, där man inte kommer åt med fräsen. Det tycker jag borde funka, hämtar ut en plåtremsa hos plåtslagarn först kanske. Så att lagret på stålet inte går in i gipset...
verktygsgurun: Du kan fästa karmen direkt i limträbalken. Kolla med Schuuco hur deras parti monteras. På vissa vikpartier så är det överstycket på karmen som är viktig att den hamnar i våg då vikpartierna liksom mer hänger i karmen än står på tröskeln. Så var noga när du monterar balken och sätt den i rätt höjd så tröskeln hamnar snyggt mot golvet.
MathiasS: Ska mäta lite på brädorna när dom legat inne några dagar, håller dom hyggligt rätt mått kanske inte krympningen är något problem och då tror jag det är rätt att måla och spika snabbt som attan. Om dom har ett ordentligt övermått så går det antagligen inte att få brädorma på plats utan att det blir glipor när det torkar.
Alko: Tack för svar. Självklart vet jag var snitten ska göras. Det som är lite struligt är ju att om jag utgår från en 40x40x100 stav, klyver den i vinkel på enda sidan, vänder den 90 grader för nästa snitt så är ju ovansidan i vinkel. Kapgersåg borde funka om man kan hålla biten på ett vettigt sätt. Saknar dock sådan. /A Sent from my GT-I9100 using Byggahus
guggenheim: Tack för snabba svar! Väggen är på övervåningen, så det talar ju för att den kan vara icke-bärande. Taket är någon form av sadeltak tror jag, d v s det har en nock som går längs med långsidan av huset, och är sedan väldigt flackt ut mot båda sidorna. Låter bra med att få tag i en konstruktör, för om väggen inte är bärande så läste jag någonstans att då krävs det inte
MathiasS: Ja det gör det: http://www.cellplastdirekt.se/byggkloss.htm
EndZone: Kanoners! Följer nog det tipset känner jag. Ja detta med att skippa plattformen hade dessvärre inneburit vissa andra skönhetsfel på två väggar som hade krävt omtapetsering och till slut kände jag bara att - bygga plattform var såväl smidigare som snabbare just i det här läget.
MMR: [citat] Som hemma hos oss då, man kan inte åka till möbelvaruhuset och hitta något utan att man direkt måste fundera på om man får upp det. Ett helvete vid renoveringen, skivor över 900x2500 går inte upp, och även dessa är rena precisionsjobbet att lirka upp. Skönt att övervåningen är klar nu...
tralopp: Tack för tippset! Då blir det att skruva med dold fästning, känns det kommer bli betydligt enklare o snabbare än att spika och dessutom snyggast!
PeterPolyuretan: Ett alternativ är att isolera med spray-polyuretan i facken, då blir det garaterat både tätt och isolerat ordentligt. Men som racer säger, akta dig så din stuga inte blir en flotte =) Lycka till
Grillen: Om det är 10kvm så lägg åtminstonde en platonmatta under då det inte blir några stora summor heller. Då borde det klara sig längre iaf. Sen beror det ju väldigt mycket på hur fukten är där nere, är det väldigt fuktigt så kanske du får problem redan inom några månader men om det inte är det så kan det ju hålla hur länge som helst.
cederbusch: Jag har nu gjutit min klack och lade på plast och 10 cm isolering. Blandade betongen med varmvatten, säkert 45-50 grader. Håller knappt 10 gr runt omkring området där betongen gjutits. Gör isoleringen ngn skillnad på brinntiden eller är det fortfarande 2 dagar som gäller?
Suhagg: Tackar. Ska be tillverkaren rita på det åt mig.
cederbusch: Det är ju bara den gamla öppningen jag ska smala av lite så det går nog fort att mura. Sen när det fått vila en dag så ska jag börja ta bort ett gjutet valv som takstolarna står på.
Alfredo: [citat] Det ser ut att vara klenspänning så det är nog lugnt...:p