Ska brädklä ett gammalt garage byggt av betongblock. Ska regla på 45 mm med isolering emellan. Knackade ner puts idag, vilket var ungefär som att dra ner tapet. Ska även inreda insidan senare.

Jag upptäckte att fogarna var lösa nästan överallt. De översta blocken, de som inte bär ngt, satt så löst att jag kunde rucka på flera av dem. Kan detta innebära ngt problem och behöver detta åtgärdas på ngt sätt innan jag slår på brädor?

Jag såg också att det över alla öppnar var inmurat en betong balk som avlastning. Ovan ett fönster var balken ordentligt sprucken. Är detta ngt jag behöver oroa mig över? Vad kan jag göra för att förstärka avlastningen om det behövs?

• 20120324_183258.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20120324_183235.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har sökt på nätet men hittar inget om hur allvarligt det är med lösa block och sprickor i dem. Skulle verkligen uppskatta om ngn som kan lite om detta kunde kommentera.

Jag hittade idag minst 1 löst block en bit upp på gavelväggen ungefär i mitten.

Verkligen ingen som kan och vill svara?

S
kan du göra liten skiss vart dom lösa är placerade

Hej där ,-)

Tror inte du behöver oroa dig så mycket över vaken sprickor eller lösa block, troligtvis har bruket "vattnas ur" så nästan allt bindemedel har dränerats bort, med 100-tals uppfuktningar då kalk och cement har följt med vattnet.

Det absolut mest seriösa, vore att testa hur porös fogen är generellt, är den katastrofal så kratsa ur bitvis och foga nytt, sedan är det bara att köra på.
Annars fungerar det troligtvis också med att, putsa på A-bruk på en ren yta typ "slamma" på 2-3 mm så det blir vatten och vind tåligt, och sedan kottla på och göra som du tänkt.
Känner du dig osäker, så kan du putsa in en armering i form av nät i glasfiber eller försinkat.

Hållfastheten, är ju mestadels tyngden uppifrån......och den tror jag inte är ett problem.

MvH Jawen

SBH skrev:
kan du göra liten skiss vart dom lösa är placerade
Mja, nu minns jag inte exakt. Men det är iaf de stenar som ligger i samma nivå som det gjutna valvet. Det är ju mindre stenar och det är inget bärande på dem. Sen är det ngt enstaka block på den ena gavelväggen.

jawen skrev:
Hej där ,-)

Tror inte du behöver oroa dig så mycket över vaken sprickor eller lösa block, troligtvis har bruket "vattnas ur" så nästan allt bindemedel har dränerats bort, med 100-tals uppfuktningar då kalk och cement har följt med vattnet.

Det absolut mest seriösa, vore att testa hur porös fogen är generellt, är den katastrofal så kratsa ur bitvis och foga nytt, sedan är det bara att köra på.
Annars fungerar det troligtvis också med att, putsa på A-bruk på en ren yta typ "slamma" på 2-3 mm så det blir vatten och vind tåligt, och sedan kottla på och göra som du tänkt.
Känner du dig osäker, så kan du putsa in en armering i form av nät i glasfiber eller försinkat.

Hållfastheten, är ju mestadels tyngden uppifrån......och den tror jag inte är ett problem.

MvH Jawen
Du menar att om jag putsade på hela ytan så skulle det hålla ihop blocken? Hm, ganska mkt jobb för ngt man inte ser sen.... Jag har inte så stor erfarenhet av att putsa. Kan jag "spackla" på detta? När man ser hur man SKA putsa så är det ju väldans massa jobb.

Skulle detta förstärka huset nämnvärt? Jag lutar åt att bara låta det vara och slå på nya fasad. Det jag är mest bekymrad över är den avlastande stenen över fönsteröppningen som har genomgående sprickor.

Om jag hade gjort i ordning detta åt mig själv hade jag gjort så här:
Hackat ner all puts
skrapat ur fogarna så mycket det behövdes
vattnat av allt
spikat putsnät
grundat och fyllt fogarna med blandning av B och C-bruk
slätputsat med C-bruk
målat med silicatfärg

Att bara spackla på lite gör ingen nytta alls anser jag, det lossnar när du spikar dit fasaden i alla fall.

Ok. Men om du hade bestämt dig för att spika på träfasad, hur hade du gjort då?

Bara spikat. Men det är ju inte så lätt att få spik att fastna i dom stenarna, det brukar sitta bättre om man tar långa galvade spik och slår i halva sen böjer dom en bit och slår i resten.
Du kan ju behöva distanser för att få väggen rak.

Du menar att om jag putsade på hela ytan så skulle det hålla ihop blocken? Hm, ganska mkt jobb för ngt man inte ser sen.... Jag har inte så stor erfarenhet av att putsa. Kan jag "spackla" på detta? När man ser hur man SKA putsa så är det ju väldans massa jobb.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja Du cederbusch, så är det här i livet, om man vill göra saker och ting på rätt sätt, men det är ungefär som om det är lönt att tvätta sig, då man blir skitig igen. Att putsa en sån här liten byggnad, är ganska enkelt, = dra upp bruket med skånskan.

Men att hitta/gissa sig till felet med de lösa blocken, blir nog omöjligt, blocken är kanske upp och nedvända, man har kanske blandat bruket med gammalt gips eller sandspackel, blandat med saltvatten o s v, men förmodligen har man inte blötat blocken i samband med murningen = okunnighet

Visst, men ibland gör en del på "rätt sätt" i onödan också. Jag vill bara försäkra mig om att momentet med att putsa verkligen är nödvändigt iom att jag ska brädklä fasaden. Om den nya pusten endast innebär en marginal förbättring så känns det ju som att det är massa jobb till ingen nytta.

Som det känns nu så blir det antingen inte gör ngt alls utan bara regla och spika ny panel på, eller så putsar jag in armering som jawen skriver ovan och sen reglar på.

undrar om det är så lämpligt att spika i blocken, du kommer nog att oro deras läge, så att fler lossnar, bättre i så fall att borra o plugga för skruv. Putsa kan du göra på insidan. Byggnaden, stilen ser annars trevlig ut, så varför inte lägga ned lite jobb på den. Putsa insidan när du är klar med utsidan.

Now wir pratar. :) Ja insidan ska jag putsa hade jag tänkt. Gärna lite sådär "grov" känsla som jag fick till i källaren. Men då använde jag ett lagningsbruk tror jag det var. Blandade bara i lite mer vatten så kunde jag spackla på det och släta ut med en fuktig svamp. Men det kanske vore ide att försöka putsa i lite armering för säkerhetsskull.

Ja visst är den trevlig! Tack för att du säger det. Och utsikten går inte av för hackor, man får betänka att det här är Närke! :)

Borra och plugga får det nog bli. Tar lite mer tid men what the hell.... Som du skrev ingen stor yta egentligen.

S
skall du sätta träfasad på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.