Finns det något program som kan räkan ut hållfastighet på takstolar, där man kan peta in uppgifter utifrån de takstolar man redan har?
Det jag är ute efter är att bygga om befintliga takstolar och skulle vilja ha fram en hållfasthetsberäkning på dem. Takstolarna är ifrån -39 och är av typen ramverkstakstol, där jag vill flytta stödbenen och sätta upp en ny ev. bärandevägg på mitten.

Har takstolshandboken med program men där blir det inte som jag vill riktigt :cool: Eller är den enda utvägen och vända sig till en konstruktör?

Någon som kan tippsa om en konstruktör angående beräkning? Och vad det är för kostnader att anlita någon.
Står i ett vägskäl hur jag ska gå vidare, antagligen flytta stödben eller tänka om... Kanske göra golvytan mindre.

Takstolstillverkare har alltid program för att beräkna sina takstolar. Ett sådant företag borde kunna göra beräkningar åt dig.

Hade en byggnads ingenjör här och kollade på hur jag skulle göra för att kunna ta bort väggen till kattvinden. Han tyckte att takstolarna skulle bäras av enligt vad som är ritat. Reglen som går vertikalt är bara för att få en vägg och inte ha snedtak hela vägen ner. Virket är 45x145.

Vad tror ni om detta känns det som en bra lösning? Ska försöka att dokumentera allt efter som och lägga upp här.

• ImageUploadedByTapatalk1332954754.344001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.