Hej!

Vi kommer att lägga golv om ett tag och funderar på vilket vi ska köpa. Byggmax är ju som vanligt billiga men är dom golven bra? Lite kvistar och sånt är helt ok men inga stora hål eller sprickor.

Finns det någon annanstans man kan köpa furugolv till rimligt pris? Vi vill ju ha så breda plankor som möjligt men samtidigt så har vi en ganska tajt budget. Förslag?

S
ni får kolla någon lokal såg.
eventuellt köpa billigt och sorteraut det som är bra. har ni otur an det bli dyrare än typ beijer eller andra dyrare firmer.
om dyrare kan behövas sorteras men då kan ni byta bräderna

Vi var inne i människobyn igår och kikade på det igår och det ser ju helt ok ut. Lite fula kvistar men man får väl räkna med lite spill. Spill blir det nog oavsett hur dyrt virket är från början.

Men lokalt sågat vore intressant - någon som känner till någon såg i växjö - hovmantorpstrakten?

Jag har också letat efter furugolv. Problemet med att låta någon lokal såg hyvla upp ett golv är att många inte har tillgång till en tork. Jag har frågat två olika sågare men båda var tveksamma till att hyvla golv för att det skulle kupa sig och krympa. Bryr man sig inte om det så kan du säkert få bättre golv till lägre pris hos en lokal såg. Kan förresten varmt rekomendera kavelbrosågen men den är närmare kalmar en växjö.

Köpte 26x145 furugolv på GS-byggvaror utanför Halmstad, för 89kr kvadraten, bra kvalitet genomgående. Kallas "japan-golv" pga dimensionen går på export till Japan. Det som är ratat av petiga Japaner såg för mina ögon bättre ut än A-klassade svenska golv:-)

Forbo skrev:
Köpte 26x145 furugolv på GS-byggvaror utanför Halmstad, för 89kr kvadraten, bra kvalitet genomgående. Kallas "japan-golv" pga dimensionen går på export till Japan. Det som är ratat av petiga Japaner såg för mina ögon bättre ut än A-klassade svenska golv:-)
Instämmer med Forbo, men jag har inte hittat något "japangolv".

Jag har lagt in "Ekonomigolv" som är något bredare och dyrare men också blir snyggt:

http://www.gsbyggvaror.se/produkter/tra/FURU_GOLVTRa_EKONOMI_KVALITE.html

Kanske har ni någon liknande mindre brädgård i Kronoberg som inte ingår i de stora kedjorna?

Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Instämmer med Forbo, men jag har inte hittat något "japangolv".
Det benämndes inte Japan-golv i butiken/lagret, men när jag la beställningen på golvet så nämndes ordet och så kollade jag upp det, och den dimensionen är specifikt för japansk export tydligen:-) Det golvet har de inte med på hemsidan. (Det var det golvet du köpte jag åkte förbi där och skulle titta på är jag hittade 2-3 varianter de hade hemma, och det här kostade 89kr kvadraten..)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.