Hej,
jag behöver en snabb bekräftelse på att jag tänker rätt.
Jag ska bygga bjälklag för badrumsgolvet och vill sänka det för att få en mindre nivåskillnad mellan golvet i anslutande rum.

Det blir lite special men jag tycker det bör funka, min fundering är om det är okej att hänga ner en balksko under bärlinan som i min skiss? Bärlinan består av två ihopskruvade (kanske limmade) 45x170. Detta för att bjälklaget ska gå fritt från muren.

Kommentarer?
// Kobolt

• Balksko.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du skulle kunna göra så om du använder längre balkskor. Då får du lika många skruv/spik i bärlinorna.

Just det, jag kollade upp storlekar och det finns en som är 197mm. Tack för tipset.

Ett annat alternativ är att jacks ur golvreglarna lite i ändarna.

/Vojma

Jag har fått för mig att det är ett sämre alternativ? Men jag kommer göra det på andra sidan över en mellanvägg för att sedan låta bjälklaget fortsätta till sista upphängningen.

vojma skrev:
Ett annat alternativ är att jacks ur golvreglarna lite i ändarna.

/Vojma
Då mister du bärförmåga i reglarna.

Det var det jag menade, jag får lyxa till med en balksko på motstående sida också.

Matti_75 skrev:
Då mister du bärförmåga i reglarna.
Ytterst marginellt. Det finns bara tvärkrafter i ändarna. Böjmomentet, som är det som dimensionerar balken, är oftast maximalt på mitten av balken. Varken bärförmåga eller nedböjning påverkas nämnvärt av att jacka ur balken längs ned i hörnet.

Kobolt skrev:
Jag har fått för mig att det är ett sämre alternativ? Men jag kommer göra det på andra sidan över en mellanvägg för att sedan låta bjälklaget fortsätta till sista upphängningen.
Det är inte ett sämre alternativ att jacka ur vid balkänden, böjmomentet är noll vid änden och tvärkraftskapaciteten förminskas inte speciellt mycket.

Däremot är det tveksamt att jacka ur vid ett mittupplag om bjälklaget är kontinuerligt över mellanväggen. Där är både böjmomentet och tvärkraften maximala!!

Om jag jackar ur lika mycket vid mittupplaget som även det är en bärande vägg och fäster ihop det ordentligt med väggen blir det väl ingen skillnad mot att ha två separata balkar med balkskor som är urjackade i var ände?

Kobolt skrev:
Om jag jackar ur lika mycket vid mittupplaget som även det är en bärande vägg och fäster ihop det ordentligt med väggen blir det väl ingen skillnad mot att ha två separata balkar med balkskor som är urjackade i var ände?
En kontinuerlig balk på tre stöd är mycket styvare än två separata balkar.

Jag tror du missförstår mig, jag har alltså en sträcka på cirka 4 meter. Jag kan dela upp den i 2+2meter med balkskor i varje ände (dvs 4 balkskor) alternativt jacka ur 4 meters balken på undersidan vid mitten cirka 50mm och fästa den där. Det bör inte vara någon direkt skillnad. Nedböjningen måste ju vara mindre än att ha en 4 meters balk på enbart två stöd.

Jag förtydligar mig lite:

En 4 m lång kontinuerlig balk på tre stöd är MYCKET styvare än två separata 2 m långa balkar!
Om du använder en 4 m lång balk så har du möjlighet att få ett styvare bjälklag om du inte jackar ur (för mycket) vid mittupplaget. Går det att jacka ur väggen i stället? Detta var egentligen inte din fråga, men jag kunde inte låta bli att kommentera den stora skillnaden mellan de två alternativen, (kommer igen med lite sifferexempel om jag får tid). Om du jackar ur på mitten får du ett mellanting mellan en kontinuerlig balk och två separata balkar.

Angående din ursprungsfråga om att jacka ur vid balkändarna så är det en bra lösning.

Redigerat:
Tack för bra svar, jag siktar på att jacka ur i väggen så mycket det går samt ute i balkänden så att balkskon kan fästas normalt!

Tänkte bara meddela att det funkade bra!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.