Hej,
jag behöver en snabb bekräftelse på att jag tänker rätt.
Jag ska bygga bjälklag för badrumsgolvet och vill sänka det för att få en mindre nivåskillnad mellan golvet i anslutande rum.
Det blir lite special men jag tycker det bör funka, min fundering är om det är okej att hänga ner en balksko under bärlinan som i min skiss? Bärlinan består av två ihopskruvade (kanske limmade) 45x170. Detta för att bjälklaget ska gå fritt från muren.
Kommentarer?
// Kobolt
jag behöver en snabb bekräftelse på att jag tänker rätt.
Jag ska bygga bjälklag för badrumsgolvet och vill sänka det för att få en mindre nivåskillnad mellan golvet i anslutande rum.
Det blir lite special men jag tycker det bör funka, min fundering är om det är okej att hänga ner en balksko under bärlinan som i min skiss? Bärlinan består av två ihopskruvade (kanske limmade) 45x170. Detta för att bjälklaget ska gå fritt från muren.
Kommentarer?
// Kobolt
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Det är inte ett sämre alternativ att jacka ur vid balkänden, böjmomentet är noll vid änden och tvärkraftskapaciteten förminskas inte speciellt mycket.Kobolt skrev:
Däremot är det tveksamt att jacka ur vid ett mittupplag om bjälklaget är kontinuerligt över mellanväggen. Där är både böjmomentet och tvärkraften maximala!!
Om jag jackar ur lika mycket vid mittupplaget som även det är en bärande vägg och fäster ihop det ordentligt med väggen blir det väl ingen skillnad mot att ha två separata balkar med balkskor som är urjackade i var ände?
En kontinuerlig balk på tre stöd är mycket styvare än två separata balkar.Kobolt skrev:
Jag tror du missförstår mig, jag har alltså en sträcka på cirka 4 meter. Jag kan dela upp den i 2+2meter med balkskor i varje ände (dvs 4 balkskor) alternativt jacka ur 4 meters balken på undersidan vid mitten cirka 50mm och fästa den där. Det bör inte vara någon direkt skillnad. Nedböjningen måste ju vara mindre än att ha en 4 meters balk på enbart två stöd.
Jag förtydligar mig lite:
En 4 m lång kontinuerlig balk på tre stöd är MYCKET styvare än två separata 2 m långa balkar!
Om du använder en 4 m lång balk så har du möjlighet att få ett styvare bjälklag om du inte jackar ur (för mycket) vid mittupplaget. Går det att jacka ur väggen i stället? Detta var egentligen inte din fråga, men jag kunde inte låta bli att kommentera den stora skillnaden mellan de två alternativen, (kommer igen med lite sifferexempel om jag får tid). Om du jackar ur på mitten får du ett mellanting mellan en kontinuerlig balk och två separata balkar.
Angående din ursprungsfråga om att jacka ur vid balkändarna så är det en bra lösning.
En 4 m lång kontinuerlig balk på tre stöd är MYCKET styvare än två separata 2 m långa balkar!
Om du använder en 4 m lång balk så har du möjlighet att få ett styvare bjälklag om du inte jackar ur (för mycket) vid mittupplaget. Går det att jacka ur väggen i stället? Detta var egentligen inte din fråga, men jag kunde inte låta bli att kommentera den stora skillnaden mellan de två alternativen, (kommer igen med lite sifferexempel om jag får tid). Om du jackar ur på mitten får du ett mellanting mellan en kontinuerlig balk och två separata balkar.
Angående din ursprungsfråga om att jacka ur vid balkändarna så är det en bra lösning.
Redigerat: