hej

Köpte för snart 2 år sedan ett nytt hus av en mindre entreprenör. Dock upptäckte vi tidigt i halvt nergrävt garage att det kom in fukt längst väggar och bakre tak och att alla tyger vi hade i garaget möglade. Entreprenören hävdade att det bara är att förbättra lite på den lagda "asfaltsliknande" mattan som ligger ovanför garaget.

Det har i år efter snösmältningen blivit värre och idag beslöt jag att riva ner de inre gipstaket för att se hur det såg ut.

Till in förvåning så fick jag en hel skur vatten över mig när jag öppnade upp taket.

Det ser dock mer ut som "väldigt mycket" kondens, men antar att det kommer in från väggen. Det har dessutom möglat i bjälklag

Vad tror ni? Jag är helt okunnig och har enormt svårt att argumentera med hantverkaren.

Vad jag vet om garaget

Det är nedgrävt och uppbyggt av Leca. Taket är gips, reglar, isolering och sedan ett plåttak. Ovanpå plåten är det gjutet betong och ovanför detta är det en "asfaltsmatta"

Ovanpå garaget är det en terass som

Alla tipps mottages.

• Photo 2012-03-11 11 34 54.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Photo 2012-03-18 11 06 14.jpg
    Skapa konto
  • Photo 2012-03-18 11 54 37.jpg
    Skapa konto
  • Photo 2012-03-11 11 48 03.jpg
    Skapa konto
Ser väldigt konstigt ut. Du borde kanske låta en besiktningsman titta på det där.

Att det blir kondens där är inte så konstigt om du har väldigt fuktig luft i garaget, och garaget är uppvärmt. Det ser ut att saknas en diffusionsspärr (plast) i taket. Varm fuktig luft kan då tränga upp och kondensera mot det kalla ytteratket.

Men då kommer ju frågan: Varför är det så fuktig luft i garaget, Väggen ser ju också fuktig ut.

Känns konstigt.

En helt annan sak. Elinstallationen ser allt annat än fackmannamässig ut, är det hempul eller har samme byggare fixat det också?

Jag hade definitivt kontaktat en besiktningsman och gjort en besiktning.

Innertakets konstruktion verkar inte vara vettigt gjord då du får så mycket kondensvatten, vet du om det har dränerats innan garaget byggdes då väggen
verkar vara väldigt fuktig ?

Tittar man på sista bilden så verkar ett par av reglarna inte vara i botten av balkskorna - slarvigt utfört....

Hej

Vi har haft en besiktningsman och gjort en extra besiktning på detta, visserligen innan vi tog upp taket. Men han underkände bara att det var fukt i garaget och att det låg på Entreprenören att kontrollera och åtgärda. Han tittade inte på direkta fel/åtgärder. Lite konstig, med tanke på vad en besiktningsman kostar.

Värt att tillägga är också att taket inte är avrinnande, så vatten blir därför stående på taket efter regn. Detta skall åtgärdas med spackel och ny asfaltsmatta enligt entreprenören

Var hittade ni besiktningsmannen, verkar inte särskilt noggrann om han inte hittade fler fel än så, hur valde du besiktningsman, var det på rekommendation av entreprenören ?
Konstigt att han inte kom med några förslag till lösning av problemet.

Att taket inte har någon avrinning är desto allvarligare, normalt är ett "platt" tak inte helt platt utan har fall emot kant eller mot brunn uppe på taket (större byggnader).

Att använda spackel för att få fall och sedan lägga ny asfaltsmatta är ingen bra lösning då detta ökar vikten på taken, är det större tjocklekar det handlar om så blir det stora vikter det handlar om. Detta medför att taket får mindre bärighet för t.ex snö.

Du bör nog kontrollera hur mycket spackel som behövs läggas och eventuellt vägra godta denna lösning och istället se till att de lutar av taket rätt istället, gör om och gör rätt....

Vi har nu rivit upp hela innertaket och insett att det inte fanns vare sig diffusionsspärr eller luftspalt. Det finns ingen öppning utåt under plåtet då den gjutna plattan ovanför täcker alla sidorna. Så det känns som att det blir extrem kondens som inte kan ta sig ut.

Kan detta anses vara en godkänd byggteknik? Eller är det tillräckligt stort fel för åtgärd att man inte har någon luftspalt under plåten?

Vi torkar för tillfället garaget med fläktar, men vad tror ni om möglet i virket. Kan man leva med det eller skall det bytas ut?

Mögelfäckarna på virket tror jag inte är något problem, bara du får stopp på tillväxten (får det torrt).

Tyvärr verkar ni råkat ut för en felkonstruktion.
Vad visar sista bilden? Är det mot huset eller garaget?
Vad är det ovanpå garaget?

Ni behöver antagligen diffusionsspärr mot garaget (om det är uppvärmt), och en ventilerad luftspalt med avrinning mot plåten. Helst hade man ju velat ha ett betongvalv med frigolitisolering i taket (om det är leca/betong eller liknande i väggarna...

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?fmcraz

Vi har nu rivit ut all isolering och torkar ut allt.

Den sista bilden visar sidan på garaget. I och med att taket inte har lutning framåt så ser man hur vattnet istället letar sig ner på sidan av taket. Där börjar det bli en tydlig vattenskada på utsidan.

Ovanpå garaget är det som sagt. Gjuten betong över plåten. På betongen är det en matta och ovanför mattan är det en träaltan på reglar.

Hantverkaren menar att det intebehövs dissusionsspärr i garage samt att det inte behövs någon luftspalt som går ut ur garaget.

Jag har skälv ingen aning om vart man vänder sig för att kontrollera om det han säger är korrekt

En kommentar på hans argument.
Om han hävdar att det inte behövs varken plast eller ventilation så borde han inte ha isolerat undertaket eller gjort ett undertak för den delen.
Antar att han menar på att garaget skall vara "kallt" samt att det inte skall användas så mycket, mindre fuktig luft samt ingen varm luft.
Då hade argumentet kanske varit ok.
Tror han svamlar.. =)

/P

Vad är det ni köpt? Står det att det är ett kallgarage i papperna?

Besiktningsmannen har väl konstaterat skada? Är det inte på plats att kontakta försäkringsbolaget då? Vem är det som påbörjat arbetet med att riva bort det skadade materialet?

Det lättaste är att kontakta en byggnadsingenjör, antingen om det finns en tillgänglig i kommunen eller leta upp en via nätet - har du ingen i släkten som känner någon ?

Som jag tidigare skrev, att öka lutningen/avrinningen på taket genom att lägga spackel (flytspackel ?) gör taket tyngre och du får mindre bärighet och ökad belastning.

Angående elen som är dragen, finns det intyg om vem som gjort detta samt att firman har behörighet ?

För mig låter det som om entreprenören helt enkelt antingen glömt bort diffusionsskiket eller "trott" att det inte behövs och sedan försöker argumentera bort det.

Hur mycket spackel beräknar han de behövs ?
Hantverkaren påstår att du inte behöver diff-spärr eller luftspalt, hur bortförklarar han då kondensvattnet ?

Fortsätt ta bilder och dokumentera allt. Skriv ner allt hantverkaren säger och så du vet vad som sagts.

Om garaget inte är uppvärmt så kan det vara motiverat att strunta i diffussionsspärr (det är då ibland kallare i garaget än utomhus).
Dina bilder visar ju som ovan nämns kondensvatten, och då brukar man ha ett undertak (takpapp, plast, masonit eller annat) som leder bort kondensvatten.

Sådant här retar mig.

Jag ser ett flertal fel och brister bara på bilderna du lagt upp som får mig att undra ifall det är en seriös entreprenör du köpt huset av.

Bild 1:
X.El-dragningarna ser ut som fan. Inte ens en praktikant på el-linjen skulle göra så.
X.Gipsen ser ut att vara väldigt glest skruvad.
X.Fuktgenomslag i det som ser ut att vara en putsad vägg, Tecken på att antingen dräneringen eller tätskikt är kass.
X.Ospacklad och omålad gips i taket.
X.Dosa utan lock (kan vara demonterad av TS)
X.Väggarna ser ut att vara omålade alternativt ej dammbundna. (Kan vara aktivt val)

Bild 2 och 3
X.Otroligt mycket kondens eller läckage i TRP plåt.
X.Trä monterad direkt mot TRP.
X.Isoleringen på "fel" sida om TRP (Trolig orsak till att plåten kondenserar då den hålls kall)

Bild 4
Vet ej var den är tagen så svårt att uttala mig om.
Ser ut att vara bjälkar till en eltan och ser inga konstigheter isåfall.
Eventuellt så är det en avrinningsplåt längst ner på bilden som har ett fall åt fel håll.

Troligtvis så är det inträngande vattnet/fukten som du ser på genomslaget i väggen det som kondenserar på plåten.

Känns som ett fuskbygge om jag ska vara ärlig.

//

Några funderingar och kompletteringar

Vi har inkommande vatten i garaget, vilket betyder att vi måste hålla garaget varmt, annars fryser det.

Torpalainen, jag hänger inte med på vad du menar med TRP, det är ett begrepp jag inte har koll på

Isoleringen på fel sida? Hur skulle det då varit gjort?

Hantverkarens sista ord är att kondensen uppstod vid själva bygget "för 2 år sedan". Om vi nu torkar ut den så kommer det inte bli något mer problem då den kondensen råkades byggas in från start.

• Haha
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.