Tjena.

Vi bygger om kallvind till inredd vind. Vi har kommit så långt att hela yttre skalet är klart, nu är det dags att rikta upp golvet så det blir plant samt bygga mellanväggar och lägga golvvärme.

Lite frågor:

1. På de nya uppriktade reglarna, bygger man mellanväggarna direkt där på, före golvvärme/undergolv, eller lägger man först ut 22 mm spån med golvvärmespår i och sedan bygger melanväggarna direkt på dem?

2. Om man bygger mellanväggarna direkt på reglarna och sedan lägger spånskiva med golvvärmespår i respektive rum, blir det inte väldigt lyhört i såna fall (5-10 mm springa mellan vägg och golvskivor) eftersom det är "öppet" under mellanväggen. Skall man i såan fall mjukfoga mellan vägg och golvspån för att slippa ljud det hållet?

3. Vi vill inte att det skall bygga upp för mycket, men OM vi måste, kan man först lägga ett lager golvgips direkt på reglarna, sedan bygga mellanväggar och sedan lägga värmegolv i respektive rum, i såan fall, hur får man golvvärme slingorna förbi väggarna (alla skall bort in i samma shuntsystem/styrsystem)?

Tack på förhand.

//Rickard

Takhövjden påverkas väl inte utav vilken metod du använder? Eller har jag missat nåt? Du ska ju ha den tjocklek på golvet som du måste ha för att få bärighet, om sen reglarna för väggarna står på golvet eller nedsänkta har väl ingen betydelse?
Jag skulle då lägga hela golvet först.

Bärigheten klarar sig fint med endast 22 spån med värmeslingor i, de kan läggas direkt på reglarna enligt alla tillverkare.

Om jag lägger hela golvet först, med alla slingor och så, så kommer ju väggen att ställas direkt på de spånskivorna, bra/dåligt? Fördel är ju att jag får alla rördragningar osynliga under väggen och slipper tänka på hur jag skall få rören från rum till rum.

Fördelen om jag sätter väggen först är ju att varje rum kan hanteras separat, med risk för lyhördhet eftersom det skall vara 5-10 mm mellan väggar och golvspån.

Om vi vänder på det. I ett hus med befintliga mellanväggar, hur gör man med värmerören till golven då om de skall in till nästa rum och så vidare? Borrar/sågar hål i väggen ända nere vid golvet för att peta igenom rören?

1: Det är valfritt, vilket som passar bäst.

2: Det skall vara stöd under golvspånskivan mellan bjälkarna, så då får man kortla i mellan där, springan försvinner. T.ex. denna monteringsanvisning, sidan 8.
"Kortlingar eller reglar är nödvändiga längs alla väggar."
Så springa ska det inte bli, däremot när man ställer väggen på spårat golvspån så blir det ju massa små hål :)

3: Antingen kortlar du i, ställer väggen på där, eller planerar lite mer och lägger golvspånskivorna och sedan innerväggarna.

Angående golvvärmen, visst, det finns ju matarskivor med extra spår som man kan transportera slang i.
Det går även att borra hål i bjälkarna för transportsträckor och sticka upp en skyddslang, som man sedan drar en golvvärmeslang i.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.