Lite träslöjdsvarning på frågan, men viktigt.

Jag har tänkt att bygga två träramar som är 90x116cm med tjocklek 3-3,5 cm. Alltså en vanlig ram. Fyra brädor som skapar en rektangel.

Bredden på själva virket beror lite på. Får inte vara för framträdande eftersom då kommer bostadsrättsföreningen att klaga, men heller inte för klent. Den ska sitta på balkong så ju bredare den är, desto mer har vinden att bita.

Frågan är, hur bör jag sammanfoga brädorna i hörnen för att konstruktionen ska bli så stabil/styv som möjligt?
  • Fasa ut kvadrater så att brädorna överlappar? Hur gör man detta på lättast sätt isf? Nåt byggvaruhus kan göra?
  • Kapa brädorna 45º och sätta ihop som traditionell tavelram?
  • Plana vinkeljärn?
  • Något särskilt träslag som lämpar sig bättre för att uppnå styvhet?

"Fasa ut kvadrater så att brädorna överlappar? Hur gör man detta på lättast sätt isf?"

Denna metod. Som kallas Halvt-i-halvt.
Limma sedan kontaktytorna. Borra två hål i fogen i vilka du sedan slår i en bit rundstav.
Fasningen kan göras med vanlig handsåg.

bax skrev:
Fasningen kan göras med vanlig handsåg.
Antar att man behöver vara redigt stadig på handen för detta. :) Bäst är ju givetvis om det blir 100% perfekt och plant i snittet så kontaktytan är så bra som möjligt i fogen med tanke på att det ska limmas.

Plana vinklar på båda sidorna. Starkare än så blir det inte. Själv skulle jag sätta ihop ramen med Dominobrickor, men det kräver specialutrustning.

mattiasp skrev:
Själv skulle jag sätta ihop ramen med Dominobrickor, men det kräver specialutrustning.
Av ren nyfikenhet, vad är det för nåt?

Ogredani skrev:
Antar att man behöver vara redigt stadig på handen för detta. :)
Ja! :)
Plana vinklar på båda sidor, som mattiasp föreslår, är nog starkare ja, tänkte inte så långt själv.
Men alltså, vad ska ramen vara till?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.