11 875 läst ·
6 svar
12k läst
6 svar
Sammanfogning för styv träram
Lite träslöjdsvarning på frågan, men viktigt.
Jag har tänkt att bygga två träramar som är 90x116cm med tjocklek 3-3,5 cm. Alltså en vanlig ram. Fyra brädor som skapar en rektangel.
Bredden på själva virket beror lite på. Får inte vara för framträdande eftersom då kommer bostadsrättsföreningen att klaga, men heller inte för klent. Den ska sitta på balkong så ju bredare den är, desto mer har vinden att bita.
Frågan är, hur bör jag sammanfoga brädorna i hörnen för att konstruktionen ska bli så stabil/styv som möjligt?
Jag har tänkt att bygga två träramar som är 90x116cm med tjocklek 3-3,5 cm. Alltså en vanlig ram. Fyra brädor som skapar en rektangel.
Bredden på själva virket beror lite på. Får inte vara för framträdande eftersom då kommer bostadsrättsföreningen att klaga, men heller inte för klent. Den ska sitta på balkong så ju bredare den är, desto mer har vinden att bita.
Frågan är, hur bör jag sammanfoga brädorna i hörnen för att konstruktionen ska bli så stabil/styv som möjligt?
- Fasa ut kvadrater så att brädorna överlappar? Hur gör man detta på lättast sätt isf? Nåt byggvaruhus kan göra?
- Kapa brädorna 45º och sätta ihop som traditionell tavelram?
- Plana vinkeljärn?
- Något särskilt träslag som lämpar sig bättre för att uppnå styvhet?
"Fasa ut kvadrater så att brädorna överlappar? Hur gör man detta på lättast sätt isf?"
Denna metod. Som kallas Halvt-i-halvt.
Limma sedan kontaktytorna. Borra två hål i fogen i vilka du sedan slår i en bit rundstav.
Fasningen kan göras med vanlig handsåg.
Denna metod. Som kallas Halvt-i-halvt.
Limma sedan kontaktytorna. Borra två hål i fogen i vilka du sedan slår i en bit rundstav.
Fasningen kan göras med vanlig handsåg.
Klicka här för att svara