Hej,

Ska snygga till en avskiljande vägg hemma. Vår plan är att sätta dit 4 mm plywood utanpå delvis bortriven gammal tapet, under den är det spånskivor. Plyfan ska sen vaxas i en grå kulör, sen kanske mattlack om det blir för ruffig yta...

Nu frågan; hur får jag dit dem enklast? Spika tänkte jag först, men det ger ju märken hur man än gör. Skruva syns för mycket. Limma återstår då, men med vad? Att gå på med typ Ardex S 48 känns lätt overkill för dessa skivor. Räcker det med någon annan typ av sättlim som man kan dra på som strängar?

PL600 är ett sättlim som är vattenlösligt vilket gör det lätt att torka bort om du skulle spilla.
PL400 funkar också, men är mer kletigt vid spill (blir vitt när det torkar)

PL400 luktar lite också.

Varför är inte trälim lämpligt i ett sånthär fall?

Trälim; kräver inte det att man trycker skivan mot väggen under ganska lång tid?

Hur lång tid måste man spänna in skivan med PL600 alt. Cascos motsvarighet?

JOW skrev:
Varför är inte trälim lämpligt i ett sånthär fall?
Trälim biter väl inte fast som PLx00 limmet? Har aldrig provat dock...

Trälim behöver presstryck medan det torkar. Sättlim är mera klibbigt och häftar omedelbart. Men det Behöver även torka för full hållfasthet.

Sedan är jag mycket tveksam att limma 4mm plywood, den brukar vara skev och krokig och att limma den så den sitter fast över hela ytan, nej.

Alternativet är att ta bort spånplattan och sätta 12mm plywood direkt på reglarna, den kanske är så pass rak att den går att limma.

Jag är lite allergisk mot mönstret på plywood, det är svarvad faner, därför blir den så storflammig. Det finns plywood med kvartsskuren faner som mera liknar massivträ.

Protte

• Gilla
Nifesoj
  • Laddar…
PL600 hugger i princip direkt något snabbare än PL400 har jag för mig.

Skivorna är uppe sen länge. Blev sådär, var inte raka för fem ören som det påpekades. De buktar ut från underlaget här och där, fäste dem med spik och lim. Men från lite håll ser det bra ut. Nu ska de bara vitvaxas, nytt golv, lister, målning av tak...

Nu undrar jag om någon har en idé kring hur man gör runt hörn? Har två småväggar som avslutas med en kortsida. Normalt sätter man en avslutningsfoder. Hur får man en sådan snygg utan lister? Låter man brädan vara lite bredare än väggen och sen fyller gappet mellan brädan och anslutande skivor med någon form av fog?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.