Hade tänkt putsa eller slamma en murad vägg av lättbetongblock. Men jag inser att det kommer ganska snart bli sprickor och jag är inte så sugen på att laga sprickor varje år. Så jag är inne på att montera lite tunnare reglar och sedan limma gips på dessa.

Tänkte bara ha ca 2 cm tjocka reglar. Kan jag limma dessa på betongen eller måste de skruvas fast?

Fungerar vanligt regelavstånd 60 cc eller behövs tätare?

Fungerar det att endast limma gipset?

Finns risk för fukt i konstruktionen? (gips, luftspalt, 20 cm blåbetongblock, 7 cm mineralisolering, vinspapp, luftspalt, träpanel)

Det finns gipsskruv som är 25mm lång.

Fuktrisken beror på om du har mark emot väggen utifrån. Har du inte det så är risken liten att du får fukt i konstruktionen. Jag skulle rekommendera att du skippar reglarna och sätter skivorna direkt på lättbetongen med den s.k "klickmetoden". Då klickar man på ex gipsputs med samma cc avstånd som du skulle reglat på, direkt på skivan. Reser den mot väggen och knackar den rak med hjälp av en rätskiva och en gummiklubba. Första skivan kan vara knivig sen går det lättare eftersom. Annars är ju en putsad vägg bland det vackraste du kan ha i ett hus. Det finns system som inte spricker. Jag kan kolla upp ett om du vill.
Lycka till.

• Gilla
Kentaxel
  • Laddar…
Varför skulle puts per automatik spricka varje år?
Limma mot betong TROR jag inte på, skruva.
Gips är väl ett mycket tråkigare material, enda anledningen skulle väl vara att man vill tilläggsisolera.

Protte

prototypen skrev:
Varför skulle puts per automatik spricka varje år?
Limma mot betong TROR jag inte på, skruva.
Gips är väl ett mycket tråkigare material, enda anledningen skulle väl vara att man vill tilläggsisolera.
Nu var ju frågan om jag kunde limma mot reglar. Anledningen till att jag vill ha reglar är för att dra el bakom och jag vill slippa snygga till de ojämnheter som jag har kvar efter att bilat bort ett gjutet valv.

Varianten kanske är att putsa 2 cm tjockt men jag har aldrig putsat och jag har fått för mig att det är en konst. Dessutom står det ju på alla instruktioner att man först måste veta vilken puts som satt före så man inte blandar, och det har jag ingen susning om. Eller är det egalt? Och kan putsen även läggas på som om jag spacklade?

Väggarna sitter i en blivande gäststuga så jag ska ju inte stirra på väggarna året runt, annars håller jag med om att en gipsyta inte är att föredra.

perrakakel: vad är det för system? Hör gärna med om det.

Ok, nu har vi bestämt oss för att "klicka" upp gipsskivor. Är det gipsbruk som gäller eller vad ska jag ta? Vad är olika för- och nackdelar? Kan ngt bruk "skära" sig mot de putsrester som finns kvar på väggarna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.