bobas
bobas: Så länge källaren är torr så går det nog bra utan forcerad ventilation under golvet. I mitt hus var det träreglar ingjutna i betongen i källaren och ovanpå samt ekparkett. Detta hade legat i 45 år utan skada, men det betyder ju inte att alla har lika tur.. Skulle jag lägga ett nytt golv hade jag valt ett ventilerat eller klinker med golvvärme.
5 svar · 1,5k läst
Stefan N
Stefan N: Det löser du med fixet.
1 svar · 1,4k läst
I
injonil: Jag har använt de panelclips som Byggmax säljer. Det är inte något fel på själva clipsen, de håller bra om man är noggrann vid monteringen, utan det är fjädern som blir mycket hårt belastad och kan spricka.
3 svar · 1,3k läst
·
Elkludde
Elkludde: Limträ,Lärken spricker lätt o är inte så stark
1 svar · 2,9k läst
J
JPW: Instämmer i det senaste inlägget, vårt hus är ett MoDo-hus från 73 och alla väggar (vanliga moderna regelväggar) är klädda med precis TS typ - byggplatta tillverkad av Masonite (i Rundvik?). Jag har försökt sikta på regeln bredvid fönstret för alla gardinstänger och det har nästan alltid funnits trä bakom. Annars fungerar lång skruv med sån där plugg som drar ihop sig till en
31 svar · 31,8k läst
K
Kurtivan: Panelskiva med v-fas eller pärlspont bygger 7mm
3 svar · 1,6k läst
P
pbengtsson: Regeln som sådan klarar det, men limma (och skruva) osb innan gipsen så stabiliserar du reglarna i sidled. Då blir det enklare att sätta gips då det räcker att skruva i osb.
1 svar · 768 läst
E
ewjobe: [citat] Handlar inte om utgiften. Jag vill ha tunnaste möjliga profil på balkongen. Det sista jag vill ha är lådor runt stålbalkarna, då kan jag lika gärna köra med impregnerat trä som bjälklag för balkongen.
12 svar · 4,9k läst
P
PCLarsson: Nu är du nära. Låt avståndet och punkterna längs husväggar vara fasta. Justera sedan punkten närmast i bild så att det blir 5 meter mellan punkten längst till höger utmed husväggen och punkten närmast i bild. Avståndet mellan punkten närmast i bild och punkten längst till vänster utmed husväggen måste dock vara konstant 4 meter.
16 svar · 10,9k läst
·
T
t-quick: [citat] Jag har 45x95 i väggarna nu och planerar att sätta dubbla reglar på var sida om dörren. Dörren är ifrån elitfönster så då ska det nog funka med 9x21
2 svar · 2,1k läst
P
pozz2: Som topic. Ska sätta rå/hyvelspont på en innervägg men ska jag ha gips bakom eller det behövs inte?
0 svar · 1,4k läst
G
Gri11en: , finns det? Söker vita mdf-skivor - typ 6mm tjocka.
0 svar · 1,7k läst
A
awwe: Kanske jag glömde säga. Det har legat en altan i 30 år mot ena fasaden på ett illa sätt så vi har fått en del frostsprängning i i den pustade sockeln pga massa löv och sånt som legat fuktigt mot sockeln och frsyt på vintrarna. Sockeln är på alla lika hus på gatan ganska dålig putsad. Tänkte fixa det först innan jag bygger nytt soldäck. Sen hade förra ägaren haft rabatter/gräs
2 svar · 1,7k läst
·
T
ThomasN: En variant jag kört är att limma dels med PL 400 och dels med smältlim. Smältlimmet härdar på nolltid men håller inte så bra medan PL 400 tar lång tid att härda men håller o andra sidan riktigt bra.
7 svar · 7,0k läst
D
danhja02: Detta forum översvämmas av diskussioner och beskrivningar kring fristående bodar, men hur mycket jag än letar hittar jag inget (mer än andras obesvarade nödanrop) angående bod mot befintlig vägg! Jag skall bygga en bodlänga för sopkärl, ved och trädgårdsredskap mot garagets långsida och avser gjuta plintar för stolparna och fästa en bärlina för takbalkarna inspirerat av hur man
0 svar · 2,0k läst
krijo1
krijo1: [citat] Det tror jag också på. Gamla lägenheter brukar vara så, glest plankad (mellanrum mellan planken) och sen vass eller hönsnät med puts. Vanlig träskruv funkar alltså bra men har man otur så träffar man mellan två plank, provborra med klen borr först. Har du möjlighet då kan du låta konsolskenan vila mot fotlisten, det ger en viss avlastning. Sent from my GT-I9100 using
8 svar · 7,9k läst
T
thomasx: Försök ordna så rören går igenom alu-profilen nära väggen. Se till att åtminstone aluprofile har stöd låängst ner, antingen att den står direkt på govlet, eller med en liten klack av något slag, sedan kan du limma profilen mot väggen med t.ex. PL400. På så vis får du den största lasten rakt ner i golvet och resten håller säkert väggen för eftersom lasten sprids över en
7 svar · 8,9k läst
M
mickelinoe: Hej! Jag har gjort en platsbyggd soffa i min farstu där jag snickrade till speglar fram på soffan. Men nu skulle jag behöva nån tavelram-list eller spegellist för att få speglarna att se lite mer gammaldags ut. Vet ni vart jag kan hitta? Nu är det ju söndag och brädgården har inte öppet men jag är faktiskt tveksam till att dom har. Men imorrn ska jag kolla där. Annars då? Någon
0 svar · 3,4k läst
J_M_K
J_M_K: Och två till.. /Johan
2 svar · 1,2k läst
·
Mugmaz
Mugmaz: [citat] Nä på andra sidan av pärlan. Annars blir inte spiket döljt. Använde dyckert 35x1,7.
8 svar · 13,6k läst
·
H
hås: Tack, då kan jag nog utesluta att fukten kommer från insidan.
4 svar · 2,3k läst
M
Mats: har tom sett 10 cm steg på fallande längd.
5 svar · 9,4k läst
B
SBH: vanlig drev har samma värde som dörren. hade varit dörr med större brandvärde skulle den fått "brand"drev
7 svar · 8,5k läst
vojma
vojma: Bilder kommer när det börjar bli färdigt. Har nu fogat väggarna men har golvet kvar. VVS och el återstår också samt nytt innertak. Är nu uppe i totalt 160 timmar fördelade enligt följande: - Rivning och bortforsling av gammal inredning - 8 tim - Rivning gammalt golv inkl reglar samt uppregling av nytt golv cc300, dragning avlopp - 20 tim - Montage spårad spånskiva, fräsning svängar,
2 svar · 3,0k läst
C
corre: Kolla om sågaren i vånga kan hyvla den till dig. han fixar det mesta om han får någon vecka på sig. vet tyvärr inte vad han heter, kan kolla upp det tills imorgon tror jag
1 svar · 1,5k läst
ulrikak
ulrikak: Hej, jag ska bygga ett vilplan nedanför min verandatrappa och vill ha en inbyggd fotskrapa. Någon som har en bra ritning för detta?
0 svar · 1,6k läst
ErikC304
ErikC304: Beijer har ett beräkningsprogram som jag inte visste om och som jag testade nyss. Byggt på klassiskt vis med bjälkarna ovanpå murarna så räcker 120x45 med mittstöd och 170x45 utan. Kanske borde jag satsa på att ha mittstödet kvar och möblera med avloppet (som ändå delvis måste göras om här) så det blir enklare att krypa i grunden. Eftersom jag gillar att göra grejor lite rejält
2 svar · 3,4k läst
B
berne88: Så nu var alla sne tak klara:) satan vilken skillnad i temp de blev, hade 25c inne i går bör ja kom hem från jobbet. Men har en fråga har nu satt ditt vindpapp å läkt, men förslag på vad man ska ha i sne taket? Var inne först på Mdf sån som är frästa i fina spår, ser mkt fint ut:) Å sen på alla väggar där inne, kan man sätta upp något mot den? Eller måste man regla å ha
17 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.