Ska sätta upp dubbla gipsskivor. Måste man ha förskjutna skarvar? (Blir isf en massa extra reglar). Något annat man bör tänka på, tex avstånd mellan skruvar osv?

Hur menar du att det skulle bli fler reglar om du ska förskjuta skarvarna?

toker78 skrev:
Ska sätta upp dubbla gipsskivor. Måste man ha förskjutna skarvar? (Blir isf en massa extra reglar). Något annat man bör tänka på, tex avstånd mellan skruvar osv?
Du förskjuter ju gipset en halv skiva, och använder samma reglar som till lager ett..

Redigerat:
Jag är möjligtvis rätt trög men om jag förskjuter skivorna så kan jag ju inte skruva där gipsen är lägre (där man ska sätta "pappersremsa") eller det gör kanske inget? Det räcker kanske med att skruva skivan i mitten?

toker78 skrev:
Jag är möjligtvis rätt trög men om jag förskjuter skivorna så kan jag ju inte skruva där gipsen är lägre (där man ska sätta "pappersremsa") eller det gör kanske inget? Det räcker kanske med att skruva skivan i mitten?

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar..
Varför skulle du inte kunna skruva där? :)

toker78 skrev:
Men... Om du reglat cc60, skivan är 120 och du förskjuter nästa lager 60cm så kan du ju skruva den likadant som första skivan. Kan ju behöva längre skruv, men annars förstår jag inte ditt problem?

Om jag skruvar där på det första lagret och sen förskjuter andra lagret med en halv skiva så kommer andra lagrets "nedsänkning" att hamna i "luften".

Du förskjuter skivorna 600 mm (om du har 1200 mm breda skivor), då hamnar kanten på den regel som är mitt under den bakre skivan.

Du börjar alltså med en halv skiva.

Oooops - tvåa på bollen...

Redigerat:
Låter som du reglat cc 1200

Det är reglat 600 cc. Därför tänkte jag mig 600 skivor, hade helt missat det där med 1200 skivor. Så får väl bli det då... Missa bollen totalt!

Finns det ens 600-skivor? :screwy:

TS hade ju ett passande nick.:D

Protte

Troll?

toker78 skrev:
Om jag skruvar där på det första lagret och sen förskjuter andra lagret med en halv skiva så kommer andra lagrets "nedsänkning" att hamna i "luften".
Nedsänkningen är inget problem men om det är just den du är orolig över kan du ju alltid ta ett varv runt rummet och spackla slätt innan andra lagret. Överarbete enligt mig dock

Samtidigit hade det varit bra om man kunnat sätta 600 skivor utanpå varandra där skarvarna kommer på samma ställe. Så slipper man dra hem stora 1200 skivor från bygghandeln, 600 är ju lättare att handskas med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.