2 793 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Avväxling liggande timmer?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Hej
Jag och kollegan hade en dsikuton i fredags ang avväxling eller inte när det gäller liggande timmer.
Han skall snart sätta in ett jättefönster 15x20 i sitt hus där stommen är av liggande timmer.
Måste man sätta in en avväxling ovanför då?
Huset är från 1901 och det är bara 1 våning.
Jag och kollegan hade en dsikuton i fredags ang avväxling eller inte när det gäller liggande timmer.
Han skall snart sätta in ett jättefönster 15x20 i sitt hus där stommen är av liggande timmer.
Måste man sätta in en avväxling ovanför då?
Huset är från 1901 och det är bara 1 våning.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Naturligtvis, kommer finnas 3-5 varv kvar, minns inte exakt vad han sa, timmret skall vad jag förstått vara av god kvalitet
Jag utgår att det blir en hel stock kvar över fönstret.
Då ska det nog gå bra. Jag skulle föreslå att ni sågar in ett spår i stockändarna ni frilägger och
Låser dem. Ni tar nog bort en del dymlingar när ni tar upp hålet och ni vill inte att väggen ska kalva.
ATW
Då ska det nog gå bra. Jag skulle föreslå att ni sågar in ett spår i stockändarna ni frilägger och
Låser dem. Ni tar nog bort en del dymlingar när ni tar upp hålet och ni vill inte att väggen ska kalva.
ATW
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Låter smart, måste man stämpa upp när man sågar, eller funkar det bra att bara såga upp hålet, sen såga/fräsa ett spår i ändarna och slå in en regel, antar att en 45x45 räcker?
Jag skulle inte stämpat, kanske satt regel på ut och insida som man dragit ihop med ett par gängstänger/brickor/muttrar. Dock har jag hållt med en ladugård där allt lutat åt alla håll på sistone
så jag har tagit den säkrare vägen.
Om du googlar på gåtspår och timmerstomme hittar du lite bra bilder.
/ATW
så jag har tagit den säkrare vägen.
Om du googlar på gåtspår och timmerstomme hittar du lite bra bilder.
/ATW
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Tack! Nu är jag med på hur jag skall göra.
http://www.viivilla.se/experter/Byggnadsvard/ny-dorr-i-liggande-timmer-2881
Jag hittade denna länk som gjorde att jag blev väldigt osäker, Målar dom kanske upp ett skräcksenario med grunden och det?
http://www.viivilla.se/experter/Byggnadsvard/ny-dorr-i-liggande-timmer-2881
Jag hittade denna länk som gjorde att jag blev väldigt osäker, Målar dom kanske upp ett skräcksenario med grunden och det?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Har tyvärr ingen möjlighet att fixa bild.
Tror det blir 1-2 varv kvar då fönstret är riktigt stort, nästan som en dörr, tror måtten var 150 brett och 200 högt
Tror det blir 1-2 varv kvar då fönstret är riktigt stort, nästan som en dörr, tror måtten var 150 brett och 200 högt
Klicka här för att svara