4 505 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Hur täta ångspärr mot brandmattan runt fläktröret?
Ventilationsröret från köksfläkten ska ju isoleras med brandmatta. Hur sjutton gör man när den ska genom ångspärren sedan?
Visst, man kan ju vira ett lager plast runt precis vid genomgången och fästa i det, men hela brandmattan blir ju en otät öppning för fukten att ta sig i genom.
Eller är jag typisk övernitisk hemmasnickare nu som överhuvudtaget bekymrar mig om detta?
Visst, man kan ju vira ett lager plast runt precis vid genomgången och fästa i det, men hela brandmattan blir ju en otät öppning för fukten att ta sig i genom.
Eller är jag typisk övernitisk hemmasnickare nu som överhuvudtaget bekymrar mig om detta?
Man accepterar alltså ur brandskyddssynpunkt att ångspärren ligger (eller i detta fall kragen) som ett skikt igenom brandisoleringen?
För rörkragen ska väl om jag fattat det rätt träs endast över röret, inte över röret inlindad i isolering?
För rörkragen ska väl om jag fattat det rätt träs endast över röret, inte över röret inlindad i isolering?
Just så ja, kragen är värmetålig och flexibel, så den smälter inte som ångspärrsplasten skulle göra om du anslöt den direkt till röret. Var bara medveten om att du ska sätta på kragen innan du installerar röret....sen ansluter du ångspärren till kragen med tejp som vanligt.
Det är samma princip för modulskorstenar, så är du orolig av naturen kan du säkert köpa en krage för skorstenar som tål ännu högre temperaturer
Det är samma princip för modulskorstenar, så är du orolig av naturen kan du säkert köpa en krage för skorstenar som tål ännu högre temperaturer
Klicka här för att svara