2 593 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
storlek på träskruv?
Ska sätta upp överskåpen i köket. Vilken träskruv är lämplig att använda då det sitter dubbla gipsskivor (13+13mm) sen är det en 45*70 regel som skruven kommer sitta i . Vilken dimension behöver den ha för att den ska sitta tillräckligt i regeln?
Gärna snabbt svar! Skåpen måste upp imorgon annars blir det skilsmässa
Gärna snabbt svar! Skåpen måste upp imorgon annars blir det skilsmässa
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Tumregel för skruv är att minst halva skruven i det fästande elementet, för spikning gäller minst 2/3. Så i ditt fall ska du ha en skruv som går in minst 36 mm i regeln så då hamnar du ju på 70-80 mm. Jag skulle nog valt 80 mm.
Det är ett IKEA-kök så baksidan av skåpet är bara en tunn spånskiva på ett par mm, plus infästningen. Så har hittat montageskruvar som är 4,2x65mm. Detta innebär att minst halva skruven bör komma in i regeln. (Baksidan + infästning + dubbla gipsskivor = ca 30mm. Då återstår ca 35mm av skruven vilket isf borde räcka. Får hoppas skåpen stannar uppe... tur det är hon som lagar maten 
Jaja, kanske va lite snål
Räknade väl främst inte med baksidan på skåpet.
Men med tanke på hur tungt ett väggskåp kan bli kontra hur sällan (aldrig) man hör om nerfallande skåp så tror jag det överdrivs med skruvarna.
Jag skruvade mina skåp i 11mm osb. Hur blir det med halva skruvlängden? Måste jag ta en max 20mm lång skruv då
Men med tanke på hur tungt ett väggskåp kan bli kontra hur sällan (aldrig) man hör om nerfallande skåp så tror jag det överdrivs med skruvarna.
Jag skruvade mina skåp i 11mm osb. Hur blir det med halva skruvlängden? Måste jag ta en max 20mm lång skruv då
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden