Stickan56
Mikael_L skrev:
Sen är det ju frågan om dubben ens behöver gjutas fast, om han borrar 8mm hål och slår ner ett 8mm järn så måste det väl räcka?
Det är troligt att det räcker om man får till det tight.

MVH Stickan
 
Ska en mur verkligen luta så mycket som 10-12 grader???

Hur ska man göra om man vill ha en mur som är lodrät? Bygga den kilformad?
 
Stickan56
vojma skrev:
Ska en mur verkligen luta så mycket som 10-12 grader???

Hur ska man göra om man vill ha en mur som är lodrät? Bygga den kilformad?
Jag förstår inte riktigt hur du menar med kilformad. En lutande mur har en högre stabilitet. Genom att luta den minskar den kilformade jordmassa som vill rasa ned och trycka ut din mur. Estetisk ser jag heller inget problem med en lutande mur. Enklast är att förskjuta varje stenskift 1 - 1.5cm innåt. Det svåra är om muren skall svänga eftersom radien uppe och nere blir olika. Skall man bygga lorätt kan L-element i betong användas, inte vackert dock, eller förankra med stag innåt men allt beror på höjden och konstruktionen.

MVH Stickan
 
Här är man borta en vecka från tråden och så har det rasat in svar, härligt! :)
Med kilformad antar jag att Vojma menar lodrät utsida, lutad insida.
Ni har ju rätt i att krafterna är sidokrafter och har man som sagt ett tight hål i plattan borde armeringsjärnen inte kunna komma någon stans. Det finns ju i alla fall inga lyftkrafter som skulle kunna dra upp dom ur hålen.
Jag ska prova det på något hål och se hur det känns.
Jag är inte helt säker på vad jag ska fylla hålen i Lecablocken med men förmodligen gör jag någon slags finbetong av gjutsand (0-8) och cement. Kan det hålla tro? (Har nämligen en säck cement liggandes)
Jag har planerat att armera varje varv i muren även om Weber anser att det räcker med översta och understa.

Stickan56 skrev:
I den inre vinkeln mellan sula och mur fyller du upp med murbruk till en höjd på ca 1,5 stenar.
Hur tjocka "kakor" går det egentligen att göra i murbruk? Flexoheft M5 har som sagt en angiven maximal tjocklek på 8mm.
 
Stickan56
vojma skrev:
Ska en mur verkligen luta så mycket som 10-12 grader???

Hur ska man göra om man vill ha en mur som är lodrät? Bygga den kilformad?
Nej, du har rätt det är jag som blandat begreppen. Det jag skulle skriva var 10 -12% vilket borde ge 6 -7 grader.

MVH Stickan
 
Redigerat:
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Stickan56
Quist skrev:
Hur tjocka "kakor" går det egentligen att göra i murbruk? Flexoheft M5 har som sagt en angiven maximal tjocklek på 8mm.
Det gick lite fort där. Skall man stötta på baksidan gör man det med jordfuktig betong som går att packa, men i ditt fall kan man nog hoppa över den delen..

MVH Stickan
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.