31 048 läst ·
20 svar
31k läst
20 svar
Förankra Lecablock i betongplatta
Jag förstår inte riktigt hur du menar med kilformad. En lutande mur har en högre stabilitet. Genom att luta den minskar den kilformade jordmassa som vill rasa ned och trycka ut din mur. Estetisk ser jag heller inget problem med en lutande mur. Enklast är att förskjuta varje stenskift 1 - 1.5cm innåt. Det svåra är om muren skall svänga eftersom radien uppe och nere blir olika. Skall man bygga lorätt kan L-element i betong användas, inte vackert dock, eller förankra med stag innåt men allt beror på höjden och konstruktionen.vojma skrev:
MVH Stickan
Här är man borta en vecka från tråden och så har det rasat in svar, härligt! 
Med kilformad antar jag att Vojma menar lodrät utsida, lutad insida.
Ni har ju rätt i att krafterna är sidokrafter och har man som sagt ett tight hål i plattan borde armeringsjärnen inte kunna komma någon stans. Det finns ju i alla fall inga lyftkrafter som skulle kunna dra upp dom ur hålen.
Jag ska prova det på något hål och se hur det känns.
Jag är inte helt säker på vad jag ska fylla hålen i Lecablocken med men förmodligen gör jag någon slags finbetong av gjutsand (0-8) och cement. Kan det hålla tro? (Har nämligen en säck cement liggandes)
Jag har planerat att armera varje varv i muren även om Weber anser att det räcker med översta och understa.
Med kilformad antar jag att Vojma menar lodrät utsida, lutad insida.
Ni har ju rätt i att krafterna är sidokrafter och har man som sagt ett tight hål i plattan borde armeringsjärnen inte kunna komma någon stans. Det finns ju i alla fall inga lyftkrafter som skulle kunna dra upp dom ur hålen.
Jag ska prova det på något hål och se hur det känns.
Jag är inte helt säker på vad jag ska fylla hålen i Lecablocken med men förmodligen gör jag någon slags finbetong av gjutsand (0-8) och cement. Kan det hålla tro? (Har nämligen en säck cement liggandes)
Jag har planerat att armera varje varv i muren även om Weber anser att det räcker med översta och understa.
Hur tjocka "kakor" går det egentligen att göra i murbruk? Flexoheft M5 har som sagt en angiven maximal tjocklek på 8mm.Stickan56 skrev:
Det gick lite fort där. Skall man stötta på baksidan gör man det med jordfuktig betong som går att packa, men i ditt fall kan man nog hoppa över den delen..Quist skrev:
MVH Stickan
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden