Hej, ska bygga en stödmur av Lecablock i trädgården (=mitt första murningsprojekt). Jag har gjutit en sula i betong som jag ska mura upp blocken på och nu funderar jag på hur jag bäst förankrar muren i sulan. Jag kommer att använda Lecablock av den nya typen med "lättningshål" i. Jag funderar därför på att borra in armeringsjärn i sulan som får sticka upp i hålen i blocken.
Sedan fyller jag hålen med murbruk (eller nått annat lämpligt).
Det bruk som rekomenderas med Lecablocken är Flexoheft M5 men det klarar en maximal fogtjocklek på 8mm. Det verkar därför inte lämpligt att använda. Har någon något annat tips på vad man ska använda för att gjuta fast armeringen i de borrade hålen i sulan och i Lecahålen. Betong? Expanderbetong?
Och är det lämpligt att använda Flexoheft mellan blocken och sulan eller ska man lägga en brukssträng med någon annan typ av bruk?
Sedan fyller jag hålen med murbruk (eller nått annat lämpligt).
Det bruk som rekomenderas med Lecablocken är Flexoheft M5 men det klarar en maximal fogtjocklek på 8mm. Det verkar därför inte lämpligt att använda. Har någon något annat tips på vad man ska använda för att gjuta fast armeringen i de borrade hålen i sulan och i Lecahålen. Betong? Expanderbetong?
Och är det lämpligt att använda Flexoheft mellan blocken och sulan eller ska man lägga en brukssträng med någon annan typ av bruk?
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Kemankare till sulan, och vanlig cement/betong till hålen i blocken.
Ska det bli en hög stödmur? Kan bli stora krafter i marken.
Man kan gjuta in 12mm armeringsjärn som böjs i stora bågar på insidan i backen efterhand som du återfyller.
Som ankare
Ska det bli en hög stödmur? Kan bli stora krafter i marken.
Man kan gjuta in 12mm armeringsjärn som böjs i stora bågar på insidan i backen efterhand som du återfyller.
Som ankare
Tack för svaren!
Hade aldrig hört talas om kemankare innan men det verkar ju vara rätt produkt.
Muren blir ca 1.2m hög. Jag har planerat att följa Webers anvisningar med inåtgående "snedstag" av rostfritt bistål. Se bild.
I denna anvisning byggs muren direkt på välkomprimerad makadam men jag har som sagt gjutit en sula för att få maximal stabilitet.
Hade aldrig hört talas om kemankare innan men det verkar ju vara rätt produkt.
Muren blir ca 1.2m hög. Jag har planerat att följa Webers anvisningar med inåtgående "snedstag" av rostfritt bistål. Se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I denna anvisning byggs muren direkt på välkomprimerad makadam men jag har som sagt gjutit en sula för att få maximal stabilitet.
Kemankare är ju för dyrt,
Ta bitar av 10mm armeringsjärn. Gör 20-30 mm hål och gjut fast dom med mur& putsbruk, B
Mura med Mur och putsbruk B.
Så skulle jag göra, men jag är ju, som du vet, inget proffs på det här. :blushing:
Ta bitar av 10mm armeringsjärn. Gör 20-30 mm hål och gjut fast dom med mur& putsbruk, B
Mura med Mur och putsbruk B.
Så skulle jag göra, men jag är ju, som du vet, inget proffs på det här. :blushing:
Kemankare är slöseri med pengar. Borra hål och fäst armeringsjärnen med en slurry gjord på murbruk och vatten. En stödmur skall helst luta inåt ca 12 grader. I den inre vinkeln mellan sula och mur fyller du upp med murbruk till en höjd på ca 1,5 stenar.
MVH Stickan
MVH Stickan
Kemankare är en fantastisk pryl, och inte alls speciellt dyrt när det är motiverat.MaZtoR skrev:
Men här snackar vi en typ 20 meter lång stödmur, som alltså ska ha ett större antal dubbningar, då är det inte så billigt längre.
Jag skulle köra med korta bitar av armering, och stora hål och gjuta fast dom med lite bruk.
Om man ska få fast t.ex. 8mm eller 10mm armering, hur stor diameter på hålet behöver det borras?
Jag borrade en gång 10 eller 12mm hål, fyllde med lite snabbslipsats, men sen var det stört omöjligt att få ner en 6mm gängstång! Så jag har räknat ut att hålet måste vara hyggligt mycket större än det som ska gjutas fast däri.
Jag är ingen murare, men för mig låter det "overkill" med kemankare! Vi pratar om skarven mellan gjutet fundament och första lagret lecablock, i princip allt tryck från marken lär ju komma att påverka muren i sidled. Jag skulle isåfall oroa mig mer för skarvar mellan resten av skiften i muren, som ju bara sitter ihop med murbruk.
Hade jag gjort samma mur så hade jag gjort ungefär som Stickan56 föreslår; gjuta fast dubb för första skiftet, luta muren 10-12 grader inåt, och gärna komplettera med snedstag enligt Webers bild.
Hade jag gjort samma mur så hade jag gjort ungefär som Stickan56 föreslår; gjuta fast dubb för första skiftet, luta muren 10-12 grader inåt, och gärna komplettera med snedstag enligt Webers bild.
qvist har de nya lecablocken från weber
(Jag har varit där och kikat)
Vi dividerade lite hur man bäst dubbar dom, och vi tänkte som så att det är kanske bäst att sätta dubben i sulan så den kommer upp i ett av hålrumen i Leca-blocket.
Och sen ösa ner en skopa bruk/betong i hålrumet som alltså bildar en kaka som omsluter armeringsdubben och kakan i sin tur omsluts av hålrummet i blocket.
Det borde väl fungera?
Sen är det ju frågan om dubben ens behöver gjutas fast, om han borrar 8mm hål och slår ner ett 8mm järn så måste det väl räcka?
(Jag har varit där och kikat)
Vi dividerade lite hur man bäst dubbar dom, och vi tänkte som så att det är kanske bäst att sätta dubben i sulan så den kommer upp i ett av hålrumen i Leca-blocket.
Och sen ösa ner en skopa bruk/betong i hålrumet som alltså bildar en kaka som omsluter armeringsdubben och kakan i sin tur omsluts av hålrummet i blocket.
Det borde väl fungera?
Sen är det ju frågan om dubben ens behöver gjutas fast, om han borrar 8mm hål och slår ner ett 8mm järn så måste det väl räcka?