Tjenare,
Har gjutit en tunn skiva i Glasfiberbruk som jag gjort många gånger tidigare, men jag ville nu prova att limma upp denna på väggen. Går inte in mer på detalj varför mm.

Skivan är som sagt gjuten i Glasfiberbruk A från finja och är ca 20 mm tjock. Alla sidor är släta utom baksidan som var den sidan som lämnades öppen i gjutformen.

Väggen är tegel med puts utanpå och det är alltså skivornas baksida som sitter mot den putsade väggen.

Jag har använt ett lim från Bostik som heter MaxiBond Extreme och skall vara mkt starkt och klara detta.

Jag får hyfsat fäste och skivan sitter absolut kvar på väggen, MEN jag kan med lite lätt våld slita ner den. Jag vill alltså att den skall sitta betydligt hårdare.

PROBLEMET, som jag förstått det är att när man då sliter ner skivan så ser man på limmet att den yttersta "balasten" eller "kornen" från glasfiberbruks skivan är det som följer med. Dvs för att förklara enkelt, tänk att man skulle limma på sand, det fäster ju inte för att "kornen" i sanden sitter ju löst och följer bara med. Detta är samma princip, limmet går enkelt att dra bort då det endast fäster i dem yttersta "kornen" som inte sitter ihop speciellt bra. Eftersom glasfiberbruk är på detta sätt rakt igenom så spelar det ingen roll vad jag gör med ytan, det kommer alltid vara en "kornig" yta.

Spontant känns då lösningen som att jag måste behandla skivorna på något sätt för att få ytan att sitta ihop bättre, eller på något sätt få ytan mer enhetlig så att limmet inte bara fäster i dem yttersta "kornen".

Vad använder man då? Någon slags Betongprimer? Binder? Det finns oändligt antal produkter och har väldigt svårt att veta vad jag skall behandla skivorna med. Men på något sätt få "ballasten"/"kornen" som sitter ytterst på skivan att sitta ihop bättre med hela skivan.

Hoppas ni förstår vad jag försöker förklara, märker själv att min beskrivning inte var lätt att läsa.

Stort tack på förhand.

Kör binder sen tar du kakelfix.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.